Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

CPH-RHO 05:55 riktigt god och perfekt för barnen med våffla och frukt (blåbären försvann direkt). Kanelbulle direkt efter brickan åkt tillbaka.

PXL_20260716_043526792.jpg
PXL_20260716_043532829.jpg

CPH-RHO 05:55 riktigt god och perfekt för barnen med våffla och frukt (blåbären försvann direkt). Kanelbulle direkt efter brickan åkt tillbaka.
Jag har också upplevt på sistone att kanelbullen kommer direkt efter maten, och inte inför landning. Är det ny policy, eller crew som inte vill ha två serveringar?

EDI-CPH

Det är lite lotteri vilken plan typ de använder. Just denna resan har varit planerad med Embracer, CRJ900 och slutligen CRJ1000. Jag hade 1A från början men ville snubben sitta trångt eller så flyttades sas algoritm om vid planbytena. Ingen block som känt, men man kan ju byta runt själv och jag fick sitta själv på 1D/F.

Spänningen var nu olidlig om det skulle bli plus-business eller riktigt business. Cityjet och plantyp utan ugn (eller vad nu problemet är). Började illa när utrop handlade om att "ta en titt i menyn i seatpockt" och en vagn rullade ut med mackor etc. (Någon meny fanns givetvis inte i seatpocket)

Men sedan dök en FA upp med brickor och ett cold meal dinner SH band 3.

Rostbiff i estragonolja - riktigt god och två hyfsat tjocka skivor.
Fänkåls-"sallad" dvs en skiva rå fänkål var riktigt rälig. Inlagd gulbeta var Ok.

Ostar kanonbra som vanligt, den här gången var hårdosten bäst. Fast kanske strumpan kunde avlägsnats i köket.

Inflationen i blåbär fortgår, nu inte ens 3 utan 2 amerikanska och ett litet svenskt.

Serverades champagne med glädje, proaktivt erbjudande om påfyllning. Överlag var engelskspråkig crew bra, inte översvallande men serviceminded.

IMG20260722194828.jpg
IMG20260722195946.jpg
IMG20260722194931.jpg
IMG20260722194935.jpg

RHO-ARN 12:00
Var väl ok kyckling. Bättre än heimat. Barnens var bra med, någon pasta som verkar gått hem (saknas KitKat på bilden). Kanelbullen kom inte direkt efter maten utan innan landning.

PXL_20260723_095643357.jpg

Barnens
PXL_20260723_100125725.jpg

Edit: ingen kanelbulle (inlägget skrevs i luften). Har man slutat med det?

Last edited:
SK1415 den 20 juli
IMG_3808.jpeg

Samma datum SK751 även det frukost
IMG_3811.jpeg

Tisdagen den 21 juli lättare lunch
IMG_3822.jpeg

Cornichonsen var jätte starka tur man inte tog Champagne eller vi smaklökarna var bedövade

SK1420 samma dag
IMG_3824.jpeg

Enligt mig den bästa bricka som serverats på triangeln sedan nya konceptet infördes, framförde till pushen vad jag tyckte ocg till svar vad roligt att höra det från dig, jag skall framföra det till berörda.

Någon som lyckats läsa ut vad som står längst ned på meny kortet mer än CPH och ARN?
Har man slutat med surdegsskivorna?

CPH-SH-INT3-CML-C2R3/V2 betyder

Köpenhamn Shorthaul International Band 3 - Cold Meal Light
C2 osäker
R3 Rotation 3? (dvs att menyerna cyklas tex var 14.e dag typ och detta är tredje målet i den cykeln)
V2 osäker, kan det vara versionsnummer om olika rätter utvecklas med tiden.
Någon av koderna borde också betyda outbound/inbound för att förhindra att folk får samma rätt på returen, men vet inte om SAS har implementerat det.

Dvs
Från-flygplats
Domestic eller international, band (dvs längd på flygningen, finns 1-5)
Måltidstyp

Anda koder för måltidstyper är
CMD Cold Meal Dinner
HMD Hot Meal Dinner
CB Kall frukost
CLM Kallt lätt måltid

dvs i huvudsak varmt/kallt och frukost, lunch, Dinner eller litet mellanmål (Light)

PS
Jag är lite förvånad över att se både CLM och CML i bilderna ovan, jag läser båda som Cold Light Meal, men det är olika koder så jag kan ha missat något i logiken. Eller så har de ett stavfel i den ena!

Last edited:
Kortet på RHO-ARN ovan har koden NGR-SH-INT4/5-HM-C2/V2
så det är möjligt att första koden också kan vara samma för samtliga orter i landet (med landskoden GR och kanske N markerar just att det är en nationskod)

INT4/5 - jag har inte sett 4 och 5 som egna koder, så min tolkning är att flygningarna är indelade i 5 band men att de inte gör någon skillnad på dessa två längder vad det gäller mat.

HM - Bara HotMeal, dvs det finns ingen indelning i time-of-day utan det finns troligen bara Meal och Breakfast
Ingen R-kod, kan stämma med rutter som är säsongsrutter eller där man helt enkelt inte har frekventa resenärer som motiverar att rotera mål hela tiden.

Toppen