Senaste nytt

I ekot av sista dansen - Svitjakt, mikroklimat och logistiska jokrar

Kris

Medlem
Episod 0: Backdrop - eller planer som smids
Välkomna till ännu en sommarexkursion! Inför förra årets sommaräventyr, som passande nog fick döpas till "Sista dansen", var vi många som stod där vid ett vägskäl (SAS alliansbyte). Efter att dessutom ha sagt upp mitt Amex och diverse poänginflation, så var det svårt att hålla traditionen med semester på poäng. Lyckades förvisso skrapa ihop en allra sista voucher till slut, men den blev liggande kvar i banken denna gång. Den räcker helt enkelt inte till för att täcka hela familjekonfigurationen den här sommaren, så vi får se vad vi kan hitta på för skoj med den innan årets slut.

Kvar stod vi alltså inför årets absolut svåraste logistikutmaning: sommarsemestern. Kravspecifikationen från familjen var som vanligt lika kompromisslös som bred. Vi ska få in lite stad, lite kultur och lite bad, alltihop snyggt paketerat för en familj med kids i skolåldern.

Men det som på allvar förvandlade årets planering till en ren "BC-sport" var vädergudarna. Vi behövde hitta ett mikroklimat som levererar, och logistikpusslet krävde en hel del taktiska överväganden för att maximera resan för hela familjen. Med tanke på mitt bittra fall på målsnöret till Diamond förra året, som lämnade mig på mitt EuroBonus Gold, är det här dessutom ett jättekliv tillbaka mot den försvunna diamanten.

Beslutet klubbades under en vistelse i Berlin tidigare i år (av alla ställen...), strategiskt planerande och bokade på några av mina absoluta favoritställen i byn.

PXL_20260220_192732102.NIGHT~2.jpg

Den klassiska utsikten över Berlins skyline där de första konturerna av resplanen ritades upp.

PXL_20260220_202728652.jpg

Det slutgiltiga beslutet klubbades medan det knaprades på läckerheter från avsmakningsmenyn på Hugos.

Men som alltid när familjen skall ut och resa, är det något som ska hålla oss på halster in i det sista. Den här gången var det tack och lov varken globala pandemier, strejkande piloter eller plötsliga åkommor i familjen. Nej, under månaderna upp mot avresa dök det istället upp ett helt annat skräckscenario på radarn: en global osäkerhet kring bristen på jetbränsle som blossade upp under våren. Expertbevakningar sattes upp på alla relevanta håll och kanter, flygbolagstrådar finkammades dagligen och logistiknerverna testades. Kommer det att räcka hela vägen?

Nu är det i alla fall dags och planen är en semi-live rapport med en klädsam, strategisk latens (så att jag hinner insupa atmosfären och umgås lite med kidsen också...)

Vart tror ni att sommarens resa 2026 bär hän? Några gissningar? Några ledtrådar här i episoden samt: mest SkyTeam, status ska som vanligt pressas till max (IHG!), och det blir en skön blandning av lite nytt och lite gammalt. Vi ska även försöka bocka av ett för familjen helt nytt land och pressa in ett utom-allians-flygbolag. Oh, sa jag Eggs Benedict?

PXL_20260221_101940814.jpg

Exekvering av beslutet på Hugos. Bokning av flygbiljetter på favoritstället Kolo.

PXL_20260221_110147818.jpg

Kolo exteriör. Ett relativt nyfunnet favorithak i Berlin. Uha, nu blev man ju sugen på att åka dit igen...

Låt oss ladda upp inför Episod 1 där vi kickar igång det första flygbenet. Hänger ni med? Stay tuned for more...

Förresten! För den som har svår abstinens eller missat tidigare äventyr finns här ett axplock:

2026: Operation Backlog – En sportlovs-exkursion i poängens tecken
2025: Guldfeber i Giza – eller Adieu Senator
2025: Sista dansen – Följ med innan bonusfesten är över
2023: Jakten på Corona
2022: Bali goes Vietnam – eller ett försök att normalisera poängsaldot

Episod 1: Jetzt geht's los – eller vi drar igång med lite longhaul
Ryktena hade gått varma under veckorna inför avresa. Både i riksmedia och i de mer initierade trådarna på BC skrevs det spaltmeter om en stundtals fullständigt kaotisk situation i passkontrollen på Kastrup. Det här var en ny logistisk joker som vi definitivt inte ville chansa med, speciellt inte med kidsen i släptåg. Beslutet togs därför snabbt. Vi rör oss mot flygplatsen i ovanligt god tid.

Jag har faktiskt haft ett generellt öga på Vietnam Airlines ändå sedan de öppnade sin direktlinje från Köpenhamn. Visst, vi screenade Finnair under sökfasen då de ofta haft riktigt konkurrenskraftiga priser, men sedan SAS klev in i SkyTeam har VN:s närvaro på CPH blivit en riktigt intressant spelpjäs i jakten på att återta min försvunna diamant.

Efter att ha anlänt till avgångshallen möts vi av en mindre chock. Kön till ekonomiincheckningen är redan enorm, trots att det är precis tre timmar kvar till avgång. Inom bara några minuter har den växt till sig såpass att uppskattningsvis över 75 % av passagerarna står i en till synes stillastående mänsklig mur.

PXL_20260709_064136941~2.jpg

Kö till incheckningen precis då den öppnade. Kort därefter stod merparten av flighten här och stampade.

Det är i stunder som denna som man snabbt påminner sig själv om varför man orkar hålla på med den här hobbyn. Vi glider elegant förbi hela havet av väntande resenärer och styr rakt mot Sky Priority-skyltarna.

PXL_20260709_064146257~2.jpg

Då är Sky Priority en finess som sparar både tid och familjefrid

PXL_20260709_064305085~2.jpg

Separat incheckning för Business Class, precis så som en sommarsemester ska inledas

Incheckningen går som en dans och vi bjuds dessutom på en riktigt trevlig överraskning. Agenten printar inte bara boardingkort utan även lounge-vouchers till den nya Pearl Lounge (gamla Eventyr). Jag hade faktiskt missat denna detalj och räknade kallt med att vi enbart skulle ha access till SAS-loungen före passkontrollen. Att få access till Pearl Lounge var en klar bonus.

Vi rör oss mot säkerhetskontrollen och gör ett kort stopp vid Experimentariets inofficiella annex på vägen.

PXL_20260709_065449789~2.jpg

Kort besök på experimentariets annex innan security

Genom SAS Fast Track är det som vanligt sjukt smidigt. Ingen kö alls! Väl igenom väljer vi dock att göra ett snabbt pit stop i SAS-loungen först av en helt strategisk anledning: en riktig barista-kaffe. Vi tar helt enkelt inte risken med automatkaffe i Pearl Lounge som första koffeinkick.

Det visade sig vara ett profetiskt beslut. När vi väl rör oss vidare mot Pearl Lounge kan vi snabbt konstatera att mat- och dryckesutbudet är ganska mediokert jämfört med SAS "flaggskeppslounge" (som faktiskt har spottat upp sig efter de nyliga bottenåren). Men Pearl har ett annat, betydligt tyngre trumfkort, nämligen läget efter passkontrollen och utsikten.

Skräckscenariot med passkontroll kaoset då? Det visade sig vara helt bortblåst. Trots att det låg en hel del tunga longhaul-flighter i exakt samma tidsfönster var kön helt tom.

PXL_20260709_073540235~2.jpg

Tom kö till passkontrollen. Skönt att de mediala domedagsprofetiorna inte slog in idag

PXL_20260709_074104644~2.jpg

Entré till Pearl Lounge. Inte världens vassaste utbud, men perfekt placerad airside

Från loungen har man dock en helt magisk vy över plattan. Det är rent flygnörderi att se de stora widebody-kärrorna stå uppradade på rad. SQ, VN, SK och Thai, alla redo att korsa kontinenterna.

PXL_20260709_074330304~2.jpg

Utsikt mot plattan från Pearl Lounge. Widebodies från SQ, VN, SK och Thai uppradade. Tjusigt!

När det blir dags för boarding ska vi slutligen stifta bekantskap med dagens hårdvara. Det är en Boeing 787 Dreamliner som ska ta oss på det drygt 12 timmar långa flygbenet.

PXL_20260709_085738957~2.jpg

Vår kärra för dagen. Elegant klädd i Vietnam Airlines, eller "Blomsterflyg" som kidsen namngav dem för ett antal år sen, djuphavsblåa skrud.

PXL_20260709_085920595~2.jpg

Skylt med Sky Priority vid boarding. Cut the queue!

We kliver ombord och möts av en kabin som känns en smula sliten, men som absolut håller måttet. Konfigurationen i Business Class är i en klassisk vinklad 1-2-1-formation. För en familj som reser med kids är mittensätena som är vinklade inåt mot varandra helt perfekta. Man får en bra känsla av att sitta tillsammans samtidigt som Dreamlinerkabinen känns härligt luftig.

PXL_20260709_090237184~2.jpg

Vietnam Airlines Dreamliner. En översikt framåt i Business Class-kabinen.

PXL_20260709_090238691~2.jpg

Mittensätena i V-formation. En klockren setup när man reser med kidsen.

PXL_20260709_090355644~2.jpg

Sätet för de kommande 12 timmarna. Komfortabelt, om än med vissa skavanker.

Väl installerade i sätena bjuds det på pre-departure drinks. Valet faller på en uppfriskande äppeljuice till att börja med. Kort därefter delas rejäla och flotta menyer ut, en detalj som alltid höjer premiumkänslan ombord.

PXL_20260709_090934052~2.jpg

Pre-departure drink. Lite äppeljuice för att starta resan i ett lugnt tempo.

PXL_20260709_091521370.jpg

Det delades ut rejäla menyer. Alltid trevligt att få bläddra i tryckt format.

Beställningen tas upp redan innan take-off. Planen är enkel. Det ska serveras lunch direkt efter start och sedan en frukost strax efter att vi passerat halvvägs in i flighten. Tidtabellen är helt ok, men man landar en smula tidigt på dygnet, vilket kräver lite tidszons-taktik.

Maten kommer ut snabbt efter att vi har nått marschhöjd, vilket uppskattas enormt av hela familjen. Servicen sker via rullande servering och attention-nivån från besättningen är anmärkningsvärt hög. De dukar av och fyller på glasen löpande i ett tempo som är effektivt utan att för den sakens skull kännas stressigt. Tiptop service, helt klart.

PXL_20260709_102453447~2.jpg

Lunch, förrätt. En fräsch och elegant start på serveringen.

PXL_20260709_105034053~2.jpg

Lunch huvudrätt. Biff och nudlar som smakade riktigt solitt.

PXL_20260709_104813184~2.jpg

Lunch child meal. Alltid en hit med pasta för kidsen, godkänt betyg direkt.

PXL_20260709_111404218~2.jpg

Efterrätt. Fritt val från vagnen med ost, frukt, kakor och glass.

Efter den välsmakande efterrätten släcks kabinen ner. På plats vid sätet väntar ett standard men välfyllt amenity kit samt tillhörande slippers. Jag fäller ner stolen för att försöka få lite skönhetssömn, men märker ganska snabbt nackdelen med just den här hårdvaran. Det blir en kännbar skarv i ryggen i fullt sängläge. Jag föredrar nog faktiskt SAS stol om jag ska vara helt ärlig.

Det som därefter sker är en klassisk familjekompromiss som spricker. Jag hade på förhand avtalat med familjen att vi skulle svetta oss igenom flighten, skippa frukosten, eftersom den serveras ombord när det i princip är kvällsmatstid hemma i Köpenhamn, och istället gå stenhårt på att anpassa oss till den nya tidszonen direkt.

Men drygt halvvägs in i flighten vaknar jag till. Vad möter min blick? Jo, hela familjen Kris sitter klarvaken och mumsar glatt på frukosten som kabinpersonalen burit ut. Det som bara skulle vara en lite croissant, blev en full måltid. Taktiken föll platt, men med "frukost" serverad mitt i alltihop blev resan istället som två synkade 6-timmarsresor. Käk, sova/vila, käk, sova/vila. Det funkade det med.

Vi tar mark lite innan tidtabell. Det blir en remote parking på plattan, vilket innebär buss in till terminalen. Men Vietnam Airlines levererar här en snygg premiumtouch i form av en helt separat buss enbart för Business Class-passagerare utrustad med rejäla fåtöljer.

PXL_20260709_212959314~2.jpg

Lite extra omtanke med en helt separat buss för Business Class-passagerare.

PXL_20260709_213021594~2.jpg

Business Class-bussen invändigt, komplett med rejäla och bekväma säten.

Vårt fina försprång från bussen elimineras dock snabbt när vi väl kliver in i terminalbyggnaden. Det finns absolut ingen personal alls i passagen för International Transfer. Efter cirka tio minuters väntan dyker det till slut upp en märkbart sömnig officer som lojt viftar oss vidare. Mannen som rattar den ganska primitiva security-checken efteråt är i sin tur betydligt mer intresserad av sin mobiltelefon än av vad som faktiskt passerar på monitorn för bagagekontrollen. Rutinerat.

The Verdict
Det var riktigt kul och på tiden att äntligen få testa Vietnam Airlines longhaul-produkt. Jag har ju bara testat deras shorthaul tidigare, under den där episka resan för fyra år sedan. Det här är en alltigenom solid produkt. Den känns givetvis betydligt mer lockande nu när man kan tillgodoräkna sig poäng och statusfördelar via SkyTeam, och det är oerhört skönt att kunna flyga direkt från Köpenhamn. Servicen ombord var tiptop, medan hårdvaran får checkas in som ok, men definitivt inte i absolut världsklass.

Nu står vi här, mitt i natten europeisk tid, djupt inne i Saigons transitzon. Men var lugna, den här reserapporten har knappt börjat och bagaget är incheckat till en slutdestination som tråden ännu bara kan drömma om. Framför oss har vi en stängd dörr, en tom korridor och noll indikationer på vad nästa steg är. Kommer vi vidare utan hinder? Vart är vi på väg? Stay tuned for more...

PXL_20260709_214020158~2.jpg

Väl framme i terminalen väntade en stängd dörr för transit... Vad väntar på andra sidan dörren?

Mikroklimat i Asien ger en ju lite att klura på, mina tankar snurrar iväg mot något på lite högre altitud. Finns ju en heldel i Kina, men ska man till Kina flyger man väl inte via Vietnam tänker jag, utan ska ni vidare längre bort.. hmm..

Jag tänker Malaysien också, men Kota Kinabalu.

Toppen