Senaste nytt

I ekot av sista dansen - Svitjakt, mikroklimat och logistiska jokrar

Kris

Medlem
Episod 0: Backdrop - eller planer som smids
Välkomna till ännu en sommarexkursion! Inför förra årets sommaräventyr, som passande nog fick döpas till "Sista dansen", var vi många som stod där vid ett vägskäl (SAS alliansbyte). Efter att dessutom ha sagt upp mitt Amex och diverse poänginflation, så var det svårt att hålla traditionen med semester på poäng. Lyckades förvisso skrapa ihop en allra sista voucher till slut, men den blev liggande kvar i banken denna gång. Den räcker helt enkelt inte till för att täcka hela familjekonfigurationen den här sommaren, så vi får se vad vi kan hitta på för skoj med den innan årets slut.

Kvar stod vi alltså inför årets absolut svåraste logistikutmaning: sommarsemestern. Kravspecifikationen från familjen var som vanligt lika kompromisslös som bred. Vi ska få in lite stad, lite kultur och lite bad, alltihop snyggt paketerat för en familj med kids i skolåldern.

Men det som på allvar förvandlade årets planering till en ren "BC-sport" var vädergudarna. Vi behövde hitta ett mikroklimat som levererar, och logistikpusslet krävde en hel del taktiska överväganden för att maximera resan för hela familjen. Med tanke på mitt bittra fall på målsnöret till Diamond förra året, som lämnade mig på mitt EuroBonus Gold, är det här dessutom ett jättekliv tillbaka mot den försvunna diamanten.

Beslutet klubbades under en vistelse i Berlin tidigare i år (av alla ställen...), strategiskt planerande och bokade på några av mina absoluta favoritställen i byn.

PXL_20260220_192732102.NIGHT~2.jpg

Den klassiska utsikten över Berlins skyline där de första konturerna av resplanen ritades upp.

PXL_20260220_202728652.jpg

Det slutgiltiga beslutet klubbades medan det knaprades på läckerheter från avsmakningsmenyn på Hugos.

Men som alltid när familjen skall ut och resa, är det något som ska hålla oss på halster in i det sista. Den här gången var det tack och lov varken globala pandemier, strejkande piloter eller plötsliga åkommor i familjen. Nej, under månaderna upp mot avresa dök det istället upp ett helt annat skräckscenario på radarn: en global osäkerhet kring bristen på jetbränsle som blossade upp under våren. Expertbevakningar sattes upp på alla relevanta håll och kanter, flygbolagstrådar finkammades dagligen och logistiknerverna testades. Kommer det att räcka hela vägen?

Nu är det i alla fall dags och planen är en semi-live rapport med en klädsam, strategisk latens (så att jag hinner insupa atmosfären och umgås lite med kidsen också...)

Vart tror ni att sommarens resa 2026 bär hän? Några gissningar? Några ledtrådar här i episoden samt: mest SkyTeam, status ska som vanligt pressas till max (IHG!), och det blir en skön blandning av lite nytt och lite gammalt. Vi ska även försöka bocka av ett för familjen helt nytt land och pressa in ett utom-allians-flygbolag. Oh, sa jag Eggs Benedict?

PXL_20260221_101940814.jpg

Exekvering av beslutet på Hugos. Bokning av flygbiljetter på favoritstället Kolo.

PXL_20260221_110147818.jpg

Kolo exteriör. Ett relativt nyfunnet favorithak i Berlin. Uha, nu blev man ju sugen på att åka dit igen...

Låt oss ladda upp inför Episod 1 där vi kickar igång det första flygbenet. Hänger ni med? Stay tuned for more...

Förresten! För den som har svår abstinens eller missat tidigare äventyr finns här ett axplock:

2026: Operation Backlog – En sportlovs-exkursion i poängens tecken
2025: Guldfeber i Giza – eller Adieu Senator
2025: Sista dansen – Följ med innan bonusfesten är över
2023: Jakten på Corona
2022: Bali goes Vietnam – eller ett försök att normalisera poängsaldot

Toppen