Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

ARN-EWR och CPH-SEA inställda idag

SK903ARN-EWR
LN-RKM gick ner i BGR (Bangor) på grund av röklukt i kabinen, enligt Magnus Carlsson. Expressen. LN-RKU ser ut att vara den som får åka dit för en rescue flight.

SK937/938 CPH-SEA
Flygs vanligtvis med en A350, verkar som att SE-RSG skulle ha tagit denna idag. SE-RSG kommer istället användas för SK927/928 (BOS) vilket jag gissar är anledningen till att SEA blev inställd idag. SK927 flygs väl vanligtvis med A330(?) och om en sådan försvinner till BGR blir det antagligen svårt att få alla linjer att gå.

EDIT: Formattering och rättat fel

Last edited:
LN-RKN hade uppdraget att flyga SK909/910 idag men det blev mest en sightseeingtur över Nordsjön innan den var tvungen att återvända till Kastrup. LN-RKU fick då ta över SK909/SK910 och verkar i nuläget vara cirka 4 timmar sen. Tror inte den stannar upp i Bangor på vägen hem så antingen får SAS laga LN-RKM eller vänta till de kan fixa fram ett annat flyg. Bangor-resenärerna är enligt sas.se planerade att lyfta 20.55 lokal tid idag.

LN-RKN hade uppdraget att flyga SK909/910 idag men det blev mest en sightseeingtur över Nordsjön innan den var tvungen att återvända till Kastrup. LN-RKU fick då ta över SK909/SK910 och verkar i nuläget vara cirka 4 timmar sen. Tror inte den stannar upp i Bangor på vägen hem så antingen får SAS laga LN-RKM eller vänta till de kan fixa fram ett annat flyg. Bangor-resenärerna är enligt sas.se planerade att lyfta 20.55 lokal tid idag.
LN-RKS ser ut att vara på väg till Bangor i detta nu.

Kaosväder med mycket inställda flyg så tror du gissat helt rätt. Givet deras långhelg med mycket resande blir det nog ganska rörigt hela helgen.

SAS verkar inte ha fått till CPH-BOM ännu.
Jag har en bokning på lördag (revenue biljett), var inne och skulle uppdatera mitt bud för uppgradering från Premium Economy till Business. Då såg jag att flighten var inställd. Inget sms, inget mail.

Ringde SAS, de har nu bokat om mig. Economy till Frankfurt, och sen Premium Economy från Frankfurt till Bombay, med Lufthansa.

Jag ville ha SkyTeam för att inte förlora mina Eurobonuspoäng som jag hade räknat med för att nå min statusnivå. Men än mer irriterande är att jag nu tappar tillgång till Fasttrack, och lounge eftersom Lufthansa är Star Alliance. Jag har försökt kräva SAS på att få Fasttrack på CPH, och lounge där. Men de säger nej. Vad är mina rättigheter? Jag har bokat Premium Economy, de har nedgraderat mig på Europa feedern, vilket jag rent krasst inte bryr mig om det är så nära till Frankfurt men principen är där.

261 claim tänker jag att jag borde kunna få genom på 50% eftersom min utresa blir tidigarelagd med 6h. Jag kommer anlända tidigare med den här lösningen.

Jag har en bokning på lördag (revenue biljett), var inne och skulle uppdatera mitt bud för uppgradering från Premium Economy till Business. Då såg jag att flighten var inställd. Inget sms, inget mail.

Ringde SAS, de har nu bokat om mig. Economy till Frankfurt, och sen Premium Economy från Frankfurt till Bombay, med Lufthansa.

Jag ville ha SkyTeam för att inte förlora mina Eurobonuspoäng som jag hade räknat med för att nå min statusnivå. Men än mer irriterande är att jag nu tappar tillgång till Fasttrack, och lounge eftersom Lufthansa är Star Alliance. Jag har försökt kräva SAS på att få Fasttrack på CPH, och lounge där. Men de säger nej. Vad är mina rättigheter? Jag har bokat Premium Economy, de har nedgraderat mig på Europa feedern, vilket jag rent krasst inte bryr mig om det är så nära till Frankfurt men principen är där.

261 claim tänker jag att jag borde kunna få genom på 50% eftersom min utresa blir tidigarelagd med 6h. Jag kommer anlända tidigare med den här lösningen.
Du kommer att få dina EB-poäng i efterhand. Hör av dig till SAS kundtjänst efter flighten och begär "original routing credit", så får du de poäng som du skulle fått med din SAS-resa. Men se till att inte lägga in något annat frequent flyer-kort på Lufthansa-resan, för då kan SAS neka dig detta.

Bibehållna frequent flyer-förmåner i form av fast track och lounge kan du nog tyvärr inte räkna med, har aldrig hört talas om någon som fått detta vid ombokning.

Fast track blir svårt, men gå och hör med dom och se vad de säger, större under har skett. Framförallt om det är lite folk i fast track.

Samma sak med loungen, fråga och förklara situationen att du skulle resa med SAS nya linje till Indien men att den ställts in. En bra dag släpper de in dig, även om du inte kan kräva det.

SAS skyldighet är att boka om dig till ett så likvärdigt alternativ som möjligt, vilket de verkar ha gjort. Du får ju se när du faktiskt kommer fram on du har ett case eller ej. Ersättning för nedgradering på Europa flighten har du också rätt till, men praxis är att du får tillbaka pengar för den nedgradera flighten, inte hela resan. Troligtvis är detta en väldigt låg summa, upp till dig om du vill köra på det eller ej.

Toppen