Senaste nytt

Trafikvarningstråden

https://nyheder.tv2.dk/live/kort-nyt Netop oploaded (4 minutter siden):

Air Greenland aflyser alle flyafgange til og fra Nuuk​

Alle flyafgange til og fra Grønlands hovedstad, Nuuk, er aflyst resten af dagen på grund af kraftig vind. Det oplyser Air Greenland på sin hjemmeside ifølge det grønlandske medie Sermitsiaq. Air Greenland arbejder på at lægge et nyt program for de berørte rejsende, men det kommer til at tage tid, lyder det.
 
Visste inte att det var förhandlingstider, brukar man inte varsla ganska långt i förväg eller har det gått under radarn?
 
  • Wow
Reactions: hco
Visste inte att det var förhandlingstider, brukar man inte varsla ganska långt i förväg eller har det gått under radarn?
Det uppmärksammades för en tid sedan att de var oense, men just nu hittar jag inga BC-inlägg i ämnet så kanske läste jag det någon annan stans. Då skulle de gå till "Riksmekleren", Norges motsvarighet till Medlingsinstitutet, som dock var fullt upptagna (och hade medlingsärenden på kö???) när detta nämndes senast. I Sverige brukar Medlingsinstitutet kunna skjuta upp konfliktåtgärder om det finns förhoppningar om att medling ska ge framgång, men jag har ingen aning om hur det funkar på andra sidan Kölen.

Ny tråd har redan skapats, med rubriken "strejk" snarare än enbart "strejkrisk", om väl är läget idag:
 
Det kommer bli en ovanligt stökig helg på järnvägarna efter gårdagens urspårning mellan Borås och Göteborg.

SJs snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg är sedan tidigare omledd via Borås, då västra stambanan är stängd mellan Göteborg och Alingsås under hela sommaren. De flesta avgångarna verkar vända i Herrljunga, någon enstaka avgång går vidare till Borås där buss ersätter in till Göteborg. Reparationerna väntas pågå åtminstone hela nästa vecka enligt Trafikverket. Återstår att se om trafiken eventuellt kan ledas om via Trollhättan i någon utsträckning eller om det blir ersättningsbuss upp till Alingsås/Herrljunga.

Regionaltågen mellan Göteborg och Kalmar är likväl inställda mellan Borås och Göteborg. Det går att åka med buss 100 Göteborg-Borås på SJ-biljett.

Utöver detta har SJ ställt in ett antal snabbtågsavgångar mellan 26 juni och 2 juli pga fordonsbrist, detta påverkar linjerna Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg.
 
Det kommer bli en ovanligt stökig helg på järnvägarna efter gårdagens urspårning mellan Borås och Göteborg.

SJs snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg är sedan tidigare omledd via Borås, då västra stambanan är stängd mellan Göteborg och Alingsås under hela sommaren. De flesta avgångarna verkar vända i Herrljunga, någon enstaka avgång går vidare till Borås där buss ersätter in till Göteborg. Reparationerna väntas pågå åtminstone hela nästa vecka enligt Trafikverket. Återstår att se om trafiken eventuellt kan ledas om via Trollhättan i någon utsträckning eller om det blir ersättningsbuss upp till Alingsås/Herrljunga.

Regionaltågen mellan Göteborg och Kalmar är likväl inställda mellan Borås och Göteborg. Det går att åka med buss 100 Göteborg-Borås på SJ-biljett.

Utöver detta har SJ ställt in ett antal snabbtågsavgångar mellan 26 juni och 2 juli pga fordonsbrist, detta påverkar linjerna Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg.
Kan bara verifiera detta, just nu är västra stambanan nere på knappt 20% kapacitetshantering. Så är svårt att få igenom tågen.
Enda lösningen just nu att ta sig till Göteborg är antingen att köra ner södra stambanan och svänga höger vid Hässleholm och ut på västkustbanan upp.

Eller den mest logiska som man gör med några fåtal tåg idag, kör upp från Göteborg via Trollhättan/Öxnered och sen ner till Herrljunga och byta håll och köra till Stockholm.

Det låter rätt operativt här nu som att väldigt många avgångar mot Göteborg idag kommer ställas in, 443, 445, 447.
Sen har vi tåg som bara går till Herrljunga och vänder.

Om ni absolut måste komma fram så boka buss eller flyg.
 
Stod i valet och kvalet mellan tåg och flyg till GOT om några veckor, men blev flyg då det fanns bonusplatser och slipper ATR. VRs alternativ med buss på slutet lockade ej, och SJs 5 timmar....

Nu verkar det som jag bokade i helt rätt tid!
 
Det kommer bli en ovanligt stökig helg på järnvägarna efter gårdagens urspårning mellan Borås och Göteborg.

SJs snabbtågstrafik mellan Stockholm och Göteborg är sedan tidigare omledd via Borås, då västra stambanan är stängd mellan Göteborg och Alingsås under hela sommaren. De flesta avgångarna verkar vända i Herrljunga, någon enstaka avgång går vidare till Borås där buss ersätter in till Göteborg. Reparationerna väntas pågå åtminstone hela nästa vecka enligt Trafikverket. Återstår att se om trafiken eventuellt kan ledas om via Trollhättan i någon utsträckning eller om det blir ersättningsbuss upp till Alingsås/Herrljunga.

Regionaltågen mellan Göteborg och Kalmar är likväl inställda mellan Borås och Göteborg. Det går att åka med buss 100 Göteborg-Borås på SJ-biljett.

Utöver detta har SJ ställt in ett antal snabbtågsavgångar mellan 26 juni och 2 juli pga fordonsbrist, detta påverkar linjerna Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg.

Kan bara verifiera detta, just nu är västra stambanan nere på knappt 20% kapacitetshantering. Så är svårt att få igenom tågen.
Enda lösningen just nu att ta sig till Göteborg är antingen att köra ner södra stambanan och svänga höger vid Hässleholm och ut på västkustbanan upp.

Eller den mest logiska som man gör med några fåtal tåg idag, kör upp från Göteborg via Trollhättan/Öxnered och sen ner till Herrljunga och byta håll och köra till Stockholm.

Det låter rätt operativt här nu som att väldigt många avgångar mot Göteborg idag kommer ställas in, 443, 445, 447.
Sen har vi tåg som bara går till Herrljunga och vänder.

Om ni absolut måste komma fram så boka buss eller flyg.
Prognos 5/7 23:59 hörde jag i morse. Vi får se hur det utvecklar sig när man börjat lyfta bort vagnar och kan se mer exakt hur mycket som måste repareras av infrastrukturen.
 
Prognos 5/7 23:59 hörde jag i morse. Vi får se hur det utvecklar sig när man börjat lyfta bort vagnar och kan se mer exakt hur mycket som måste repareras av infrastrukturen.
Enligt rykten så pågår utredningar, sen skall nya vägar byggas för att få ut kranar till platsen. Det är aningen remote och arbetet att börja forsla bort tåget är planerat på måndag 29 Juni. Men man jobbar galet för just nu som sagt ställs massor in ner mot Göteborg.
 
Prognos 5/7 23:59 hörde jag i morse. Vi får se hur det utvecklar sig när man börjat lyfta bort vagnar och kan se mer exakt hur mycket som måste repareras av infrastrukturen.

Enligt rykten så pågår utredningar, sen skall nya vägar byggas för att få ut kranar till platsen. Det är aningen remote och arbetet att börja forsla bort tåget är planerat på måndag 29 Juni. Men man jobbar galet för just nu som sagt ställs massor in ner mot Göteborg.
Ny prognos 10/7 nu.
 
Toppen