Senaste nytt

SAS flyttar trafik från Köpenhamn Kastrup till Stockholm Arlanda tillfälligt?

Vill SAS flytta icke-EU-flyg till en flygplats där det verkar finns en väl fungerande passkontroll tycker jag Helsingfors verkar ett bättre alternativ än Arlanda. Gott om plats och väl strukturerat och så här långt har jag upplevt köer en (1) gång. Verkar inte heller vara någon personalbrist.
Scandinavian airlines, inte Nordic airlines. :)
 
Det är stor skillnad på ett gäng svenskar som åker på semester till Bangkok med Thai från Stockholm som ska gå igenom passkontrollen, jämfört med en stor mängd transitpax från hela världen som ska processas för vidare transport ut till resten av Europa.

Vad gäller Zurich har köerna tidvis varit riktigt långa. Vanligtvis håller det sig i fållorna framför passkontrollen. Men jag har sett kön gå hela vägen från passkontrollen i huvudterminalen hela vägen bort till D genom den ”hemliga” korridoren. Så en del köer men inget kaos. Kaoset är värre på Zurich eftersom tåget inte fungerar som det ska. Men det är en annan historia.
"Svenskar till Thailand" är väl snarare nidbilden av icke-Schengentrafiken på Arlanda. I verkligheten är det totala antalet passagerare som reser till/från Thailand (inkl. charterflyg) inte en stor andel av Arlandas icke-Schengentrafik, den utgör mindre än 10% av icke-Schengentrafiken. Och en inte obetydlig andel av passagerarna till/från Thailand är rimligen thailändare som ska besöka Sverige/Schengenområdet.

Kul att höra att schweizarna lyckats undvika kaos i passkontrollen. Det har inte danskarna lyckats med.
 
Last edited:
"Svenskar till Thailand" är väl snarare nidbilden av icke-Schengentrafiken på Arlanda. I verkligheten är det totala antalet passagerare som reser till/från Thailand (inkl. charterflyg) inte en stor andel av Arlandas icke-Schengentrafik, den utgör mindre än 10% av icke-Schengentrafiken. Och en inte obetydlig andel av passagerarna till/från Thailand är rimligen thailändare som ska besöka Sverige/Schengenområdet.

Kul att höra att schweizarna lyckats undvika kaos i passkontrollen. Det har inte danskarna lyckats med.
Tycker ändå att om 1 av 20 som visar upp pass i Arlanda är nordbo som ska till Thailand så är det ändå en ganska stor siffra.

Speciellt efter att UK lämnat, är det färsk statistik du sitter med, dvs post-Brexit?
 
Det är stor skillnad på ett gäng svenskar som åker på semester till Bangkok med Thai från Stockholm som ska gå igenom passkontrollen, jämfört med en stor mängd transitpax från hela världen som ska processas för vidare transport ut till resten av Europa.
"Svenskar till Thailand" är väl snarare nidbilden av icke-Schengentrafiken på Arlanda. I verkligheten är det totala antalet passagerare som reser till/från Thailand (inkl. charterflyg) inte en stor andel av Arlandas icke-Schengentrafik, den utgör mindre än 10% av icke-Schengentrafiken. Och en inte obetydlig andel av dem är rimligen thailändare som ska besöka Sverige/Schengenområdet.

Kul att höra att schweizarna lyckats undvika kaos i passkontrollen. Det har inte danskarna lyckats med.
Håller helt med @SK989 och man kan ju faktiskt använda den destinationsstatistik som Swedavia publicerar. De största icke-Schengenländerna (direktflyg) från Swedavias flygplatser 2025 är som följer:

1. Storbritannien, 1 043 000
2. Turkiet, 535 000
3. Thailand, 153 000
4. USA, 130 000
5. Cypern, 119 000
6. UAE, 117 000
7. Serbien, 112 000

Siffrorna avser antal utresande passagerare, och jag har manuellt plockat ut länderna med >100 000 utresande pax. (En del passagerarstatistik gäller både in- och utresande, och då blir det x2 jämfört med dessa siffror.) Så man hamnar inte särskilt mycket fel om man tänker på icke-Schengentrafiken i Sverige som i huvudsak Storbritannien och Turkiet. På CPH blir väl USA relativt mycket större p.g.a. SAS linjenät, men jag har svårt att tro att några andra länder kommer i närheten av trion Storbritannien, Turkiet och USA.

Totalt sett (både Schengen och icke-Schengen) hamnar Storbritannien på tredje plats bakom Spanien och Tyskland, mätt i antal utresande Swedavia-passagerare 2025. Köpenhamn är den största enskilda destinationen (och London på andra plats) men Danmark som land hamnar först på fjärde plats.

För de som till äventyrs har glömt, är de blåa länderna Schengen och därför alla andra länder icke-Schengen. (Bild från Wikipedia.)

Map_of_the_Schengen_Area.svg
 
1. Storbritannien, 1 043 000
2. Turkiet, 535 000
3. Thailand, 153 000
4. USA, 130 000
5. Cypern, 119 000
6. UAE, 117 000
7. Serbien, 112 000
Förvånande att USA ligger såpass högt fortfarande, det är väl bara new York kvar (om än med flera olika bolag) . Och att inte Qatar är med - hur långt ner hamnar det?
 
Förvånande att USA ligger såpass högt fortfarande, det är väl bara new York kvar (om än med flera olika bolag) . Och att inte Qatar är med - hur långt ner hamnar det?
Jag orkade just nu inte sortera hela listan eftersom destinationer och länder ligger blandat, men Qatar med 86 000 utresande låg strax utanför topp-7 (Kina 81 000).

Som jämförelse: en daglig (365/år) A330 i SAS-konfiguration (266 pax) och kabinfaktor 80% blir 78 000 utresande pax per år. 2025 körde väl SAS fortfarande ett par flighter per vecka till MIA under vintern, och både United och Delta hade sommartrafik. Så det lär bli lägre USA-siffror 2026.
 
Toppen