Senaste nytt

Passkontroll på Kastrup (CPH)

Idag var det spännande. Passkontrollen för inkommande flyg vid E-gates var stängd. En liten skylt hänvisar till passkontrollen vid C-gates, men alla rulltrappor är avspärrade med avspärrningsband. Hissen och trappan går förstås att använda, men skyltningen och avspärrningarna förvirrar, vilket gör att passagerarna springer runt som yra höns. Ingen personal på plats som styr upp.

Fick också glädjen att springa längst bort på A-gates för nästa connection. 26 minuter från stol till stol.
Det där påminner mig om att anlända på kvällen till Toronto för avslutning utåt. Alla skyltar pekar mot det som är stängt och till slut när man får tag i en städare får man reda på vad som gäller. Bort i andra änden och ut landslide och börja om.

Fullständigt oacceptabelt dåligt av cph. Så vansinnigt svårt är det inte att fixa några skyltar.
 
Idag vid 1145 var kön till Schengen vid C-gaterna ända till gate C26/28 (blev nog längre när resten av mitt flyg kom dit). Ingen aning hur lång tid den skulle ta men jag tog den långa promenaden till E istället. I E var det lång kö för icke-EU medborgare men ingen kö för EU, så jag var igenom på några få minuter.
 
Under några av mina ankomster till CPH i maj och juni var CPH:s passkontroll ett stort kaos för personer med vanligt pass från länder utanför EU/EES. Så när köerna för C-passkontrollen var väldigt långa gick jag till E-passkontrollen baserat på vad jag visste om flygankomster/avgångar vid E. Jag sparade några timmar på det sättet.

Den 1 juni var den värsta av alla dagar det år för våra ankomster från USA till Köpenhamn.
 
Herregud vilket kaos på Kastrup! Aldrig sett liknande köer som det är både in och ut från Danmark.

0 personer i kö för EU-pass dock.

Sitter på planet nu och det låter som att många kommer missa planet till följd av kaoset! Enligt crew väntar vi på 130 pers och de som springer på nu verkar ha stått i kö i 3 timmar…
 
Herregud vilket kaos på Kastrup! Aldrig sett liknande köer som det är både in och ut från Danmark.

0 personer i kö för EU-pass dock.

Sitter på planet nu och det låter som att många kommer missa planet till följd av kaoset! Enligt crew väntar vi på 130 pers och de som springer på nu verkar ha stått i kö i 3 timmar…
Kön C vid utresekontrollen för "All Passports" var mycket långsam igår kväll. Det var mer trångt än för ett år sedan under en jämförbar söndagskväll. Problemet är rutinmässigt nu för "All Passports" på grund av implementeringen av EES.

Det märkliga är att de resenärer som söker “All Passports” och inte omfattas av EES är de långsammaste för Danmark att behandla. Till exempel är kanadensare med finska eller svenska uppehållstillstånd kort undantagna från EES, men det tar ofta mycket lång tid för den danska passkontrollen att kontrollera dem.
 
Last edited:
Det märkliga är att de resenärer som söker “All Passports” och inte omfattas av EES är de långsammaste för Danmark att behandla. Till exempel är kanadensare med finska eller svenska uppehållstillstånd kort undantagna från EES, men det tar ofta mycket lång tid för den danska passkontrollen att kontrollera dem.

Folk med EU-uppehållstillstånd är välkomna i EU-kön. Vet inte varför de skulle gå i vanliga kontrollen när de ska gå till EU-kön?
 
Folk med EU-uppehållstillstånd är välkomna i EU-kön. Vet inte varför de skulle gå i vanliga kontrollen när de ska gå till EU-kön?
Både den danska polisen och flygplats-/kontraktspersonalen vid CPH som skickar personer till passkontrollen har uppmanat icke-européer med EU/EES-uppehållstillstånd att använda kön för alla pass.

Och det är inte trevligt när man skickas tillbaka till 1-4 timslånga “All Passports” köer, även om man bara är okej med en föreläsning om att sakta ner saker och ting för EU/EEA.
 
Toppen