AABack2ARN
Medlem
Vad var anledningen att ta sig till Bryssel och inte försöka landa på CDG igen?
Igår kväll var första gången för mig med en avbruten inflygning och efterföljande go-around. /QUOTE]
Vi var ytterligare tre medlemmar + sällskap med på den flighten. Min första oplanerade go-around, intressant upplevelse. Som du säger, rätt så odramatiskt.
Ja det var rätt turbulent vid MMX i fredags. Landade med ett Bra prop-plan på kvällen och det var bumpigare än på länge helt klart. Inte så dramatiskt som en avbruten landning dock.
Normal procedur, stud betyder go around för att undvika risken att man inte stannar innan banan tar slutUpplevde idag en avbruten landning med SAS SK928 från Boston till Köpenhamn (A330).
Vid första landningsförsöket tog huvudställen mark, men flygplanet studsade direkt upp igen. Noshjulet hann aldrig sättas ner. Efter några sekunder, medan flygplanet fortfarande var i luften strax över banan, drog piloterna på full gas och genomförde en go-around.
Kaptenen meddelade senare att orsaken var en vindby vid landningen. Det kändes dock inte särskilt blåsigt från passagerarsätet, och jag har upplevt betydligt kraftigare vindar vid andra landningar. Andra inflygningen några minuter senare var helt odramatisk och resulterade i en mycket mjuk landning.
Hela händelsen upplevdes lugn och kontrollerad. Det var aldrig någon dramatik eller oro ombord, utan snarare intressant att få uppleva något som jag aldrig tidigare varit med om trots att jag flyger en hel del.