Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Finns väl lagar i Sverige som säger att arbetsgivare är skyldiga att hjälpa alla som har någon form av missbruk, dvs de ska hjälpa till med rehabilitering.

Om det är skillnad för en pilot jämfört med tjänsteman låter jag vara osagt. Rätt stor skillnad på ansvar. Gissar att det finns stor risk att piloten gjort sin sista kommersiella flygning.
Lagbrott i samband med arbetet är normalt saklig grund för uppsägning eller i grova fall även avsked. Rehabilibiteringsansvar gäller i den fas då det inte påverkat arbetet i denna grad. Förmodligen lättare att hitta situationer där det går att tillämpa på (begynnande) alkoholism än att dyka upp med rejält "pudrad näsa" på jobbet.

Arbetsgivare är endast skyldig till rehabilitering om arbetstagaren anser sig behöva hjälp sjuk. Fullföljer arbetstagaren inte rehabiliteringsplanen så är det missbruk och skäl för uppsägning.

Så är det absolut. Men man kan jämföra med tex en lastbilschaufför, om denne blir av med körkortet så kan den inte längre utföra sina arbetsuppgifter. Tänker att en pilot och dennes certifikat är samma sak...
Hur mycket arbetsgivaren har skyldighet att hjälpa till att lösa upp den problematiken vet jag inte, men kan man inte utföra jobbet så blir man ju förr eller senare av med jobbet... på något sätt.

Lagbrott i samband med arbetet är normalt saklig grund för uppsägning eller i grova fall även avsked. Rehabilibiteringsansvar gäller i den fas då det inte påverkat arbetet i denna grad. Förmodligen lättare att hitta situationer där det går att tillämpa på (begynnande) alkoholism än att dyka upp med rejält "pudrad näsa" på jobbet.
Ja det är ju skillnad på att ha ett missbruk utanför jobbet och behöva hjälp, jämfört med att ta med sig sitt missbruk till jobbet.

Om jag ska gissa så är alkohol/drogpåverkad på jobbet skäl för uppsägning. Frankrike verkar ju anse att det är 10 månader som gäller och inte "livstid" för förseelsen.

En pilot kan teckna en försäkring för tappat flyglicens. Försäkringen täcker nog inte missbruk men om man råkar ut för medicinsk hinder så får man ersättning för att kunna vara utan jobb ett tag och omskolning.

Finns väl lagar i Sverige som säger att arbetsgivare är skyldiga att hjälpa alla som har någon form av missbruk, dvs de ska hjälpa till med rehabilitering.

Om det är skillnad för en pilot jämfört med tjänsteman låter jag vara osagt. Rätt stor skillnad på ansvar. Gissar att det finns stor risk att piloten gjort sin sista kommersiella flygning.
Det var SAS Connect, alltså kan piloten även varit anställd i England eller Danmark. Frågan är vad de har för lagar kring rehabilitering osv?

Tänker även, om licensen blir indragen till följd av detta borde det väl vara skäl för uppsägning? Då kan ju piloten inte utföra sitt jobb och att inte få flyga över Frankrike hade väl satt för stora käppar i hjulet också.

Det var SAS Connect, alltså kan piloten även varit anställd i England eller Danmark. Frågan är vad de har för lagar kring rehabilitering osv?

Tänker även, om licensen blir indragen till följd av detta borde det väl vara skäl för uppsägning? Då kan ju piloten inte utföra sitt jobb och att inte få flyga över Frankrike hade väl satt för stora käppar i hjulet också.
Flyga över Frankrike går ju att undvika i 10 månader. Men ställer ju definitive till det en hel del.

Gissar att det inte kommer basuneras ut i media vad som händer, är oavsett ett personalärende som bör hanteras internt.

Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar, alkoholism är klassat som en sjukdom.( AD har ännu inte tagit ställning i ngt narkotikafall så det är i nuläget en gråzon)
Nu finns det arbetsgivare som gör mer än vad de är skyldiga till enligt lag, men jag är inte säker på om SAS är en av dessa. Ofta är rehab vid narkotikabruk tydligt exkluderat i företags alkohol- och drogpolicy

Toppen