Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Dock fick jag en positiv överraskning när jag kom till gaten - uppgradering från cattle class till business mellan YYZ och CPH! :) Jag snackade med en medresenär som också hade blivit uppgraderad (i båda riktningarna faktiskt). Han var förvisso Diamant så har rätt till CU, men jag är endast Guld, så ekonomi måste ha varit överbokat. Detsamma hände fru zerem för några år sedan när hon som Guldmedlem blev uppgraderad till business just till YYZ. Note to self - bjud aldrig på SAS Upgrade till eller från YYZ, i alla fall om man är ensam på PNR:en.
På returen senast från Toronto lyckades inte mitt bud, för att de fyllde de sista sätena i business class med högre bud. Lyckades köpa en gate-uppgradering till slut tack vare en noshow i business, men då fick jag stå och vänta vid gaten tills de vågade vara säker på att personen inte skulle dyka upp.

Piloterna flyger med kokain nu, inte så bra!

Piloten dömdes bl.a. till ett års flygförbud över franskt territorium. Om nu SAS låter piloten jobba under denna period så blir det ju en speciell utmaning att planera dennes tjänstgöring, för jag antar att deras planeringssystem inte har stöd för att lägga in att just pilot X får inte flyga över land Y:s territorium.

Piloten dömdes bl.a. till ett års flygförbud över franskt territorium. Om nu SAS låter piloten jobba under denna period så blir det ju en speciell utmaning att planera dennes tjänstgöring, för jag antar att deras planeringssystem inte har stöd för att lägga in att just pilot X får inte flyga över land Y:s territorium.

Transportstyrelsen, eller motsvarande, drar förhoppningsvis in tillståndet också.. Kan även tänka mig att piloten ej klarar säkerhetsprövningen längre då piloten alltså är dömd. Det i sig är väl skäl till uppsägning..

Piloterna flyger med kokain nu, inte så bra!
Det skulle vara intressant att höra mer om bakgrunden till detta, var det övrig personal ombord som på något sätt slog larm? Vem var pilot flying vid start och landning osv. Om uppgifterna i media är sanna så verkar ju passagerare reagerat på onormalt beteende vid högtalarutropen, kanske redan innan start.

Transportstyrelsen, eller motsvarande, drar förhoppningsvis in tillståndet också.. Kan även tänka mig att piloten ej klarar säkerhetsprövningen längre då piloten alltså är dömd. Det i sig är väl skäl till uppsägning..
Finns väl lagar i Sverige som säger att arbetsgivare är skyldiga att hjälpa alla som har någon form av missbruk, dvs de ska hjälpa till med rehabilitering.

Om det är skillnad för en pilot jämfört med tjänsteman låter jag vara osagt. Rätt stor skillnad på ansvar. Gissar att det finns stor risk att piloten gjort sin sista kommersiella flygning.

Finns väl lagar i Sverige som säger att arbetsgivare är skyldiga att hjälpa alla som har någon form av missbruk, dvs de ska hjälpa till med rehabilitering.

Om det är skillnad för en pilot jämfört med tjänsteman låter jag vara osagt. Rätt stor skillnad på ansvar. Gissar att det finns stor risk att piloten gjort sin sista kommersiella flygning.
Arbetsgivare är endast skyldig till rehabilitering om arbetstagaren anser sig behöva hjälp sjuk. Fullföljer arbetstagaren inte rehabiliteringsplanen så är det missbruk och skäl för uppsägning.

Så är det absolut. Men man kan jämföra med tex en lastbilschaufför, om denne blir av med körkortet så kan den inte längre utföra sina arbetsuppgifter. Tänker att en pilot och dennes certifikat är samma sak...
Hur mycket arbetsgivaren har skyldighet att hjälpa till att lösa upp den problematiken vet jag inte, men kan man inte utföra jobbet så blir man ju förr eller senare av med jobbet... på något sätt.

Toppen