Senaste nytt

Livet går vidare, dags att avsluta ett kapitel och börja ett nytt...

Bamsefar

Medlem
Titeln är kanske lite missvisande, men i praktiken har mitt liv det senaste året förändrats. Jag har helt enkelt åkt på "en smäll" och kroppen är inte som den varit tidigare, så efter drygt 30 år med ett AmEx i plånboken, och som jag alltid använt för att betala när så varit möjligt, så har jag kommit till insikten att resa, ja det gör jag väl för all del fortfarande, men inte alls i den omfattning som tidigare. Det medger helt enkelt inte min kropp rent fysiskt. Så med lite vemod så har mitt liv med AmEx (började med Guld för +30 år sedan, sedan Platinum och avslutade nu med Centurion) nu kommit till punkten att det helt enkelt inte riktigt är rätt kort (-utställare) längre. Det har varit en lång resa, och det faktum att man alltid haft detta AmEx kort i plånboken har på något sätt varit en form av trygghetsknarkande kanske man kan säga. Men med tiden förändras saker och ting, så det var dags helt enkelt att gå vidare. Och nej, jag gör inte downgrade till något kreditkort från AmEx - only cash card gäller här - har noll behov av kredit.

Det har varit en del ups&downs genom åren. Tänkte nämna några få:
a) Fastnade i USA 9/11, var i SFO. Det var då jag lärde mig att AmEx reseförsäkringen var totalt värdelös. Men hemförsäkringen jag hade var guld värd och tog alla extra kostnader.
b) I början av mitt Platina innehav så ingick flyguppgraderingar, köp Business och få en companion Business eller upgrade till First - det fanns iofs bara på American Airlines, men det dög för mig. Jag pendlade redan då mycket till USA och "Chicago bussen" fungerade perfekt...
c) Hotell uppgraderingar mest över allt, dessa har uppskattats varje gång, framförallt om jag är i Oslo och bor på Continetal - min favvo hotel i denna del av världen. Men jag har åtnjutit flera upgrades på Four Seasons, som fortfarande är min favorit hotel kedja - goto om man så säger.
d) Att skicka ut en KYC förfrågan dagen innan Julafton - snacka om att snyta sig i tapeten, det var det med marginal klantigaste jag varit med om.
e) Hyrbilar har det inte varit så många av, men när det varit, så har det alltid lirat, speciellt när man är Centurion.
f) Jag gillar att gå vänster på Arlanda - men höger hade säkert fungerat också - men det är inte tillräckligt för de tillfällen jag flyger för att bara få den förmånen.
g) Men varför får jag inte tanka bilen? Jag har råkat ut flera gånger för att jag inte får tanka min bil - visst den sväljer 95 liter - brukar bli 75-80 liter när jag är i farten, men hallå? Komiskt nog fungerar alltid mitt bankkort....

Vad gäller resande, så sker det i business class vid flight som är lite längre, och då ingår redan i biljetten en hel del av de förmåner som finns i AmEx - det är helt enkelt inte något sådär jättestort tillskott för just mig och min fru. Men det är givetvis upp till var och en. Om man ser det rent strikt ekonomiskt så är mervärdet helt enkelt för oss som f.d. Centurion kortinnehavare inte riktigt på den nivån att det är värt det helt enkelt. På sätt och vis vart det mycket enklare av att man nyligen höjde årsavgiften till 45 kkr - men i sanningens namn så var beslutet redan taget så det vore fel att "skylla" på årsavgiften. Till synes och sist så håller inte min kropp längre - det styr till 100% dessvärre. Iofs jag fick något halv löfte om att jag kan komma tillbaka inom något år eller så - men?

Vad gäller framtiden, så vet jag inte riktigt vad den kommer att erbjuda. Jag slutade jobba för några år sedan, och som sagt, kroppen fick en rejäl smäll förra året. Det är dags för nytt kapitel i Bamsefars liv - jag har trots allt tagit alla möjligheter som kommit under åren och rest på riktigt bra (privat) resor, framförallt är det ett tiotal resor till Maui som ligger mig väldigt varmt om hjärtat!!! Men även rundresan till Sydney-Melbourne-Hong Kong var ett riktigt bra paket, med många häftiga upplevelser. Och är det något jag vill tipsa om så är det följande: Skjut inte upp era resedrömmar tills ni är pensionärer - ni kanske inte kommer klara av att resa och njuta av livet då, såsom man tror och planerar.....

Keep it safe folks!

Ta hand om dig @Bamsefar . Jag hoppas att du kan hitta en ny jämnviktspunkt som innehåller de resor som på riktigt lyfter livet, utan de som mest bara innebär besvär.
Tackar! Något kommer alltid att komma upp - jag menar i värsta fall så får jag köpa en ny bil och bila runt i Europa, det har jag faktiskt aldrig gjort så kanske dags? En husbil blir det dock aldrig....
Dags att börja köra lyx-kryssningar istället låter det som :)
Jag har fortfarande den där drömmen om att kryssa runt jorden med Cunard eller liknande. Ni vet 3-4 månader på båten. Ett rätt dyrt nöje kanske man kan säga - men oj vad mycket man kommer få se. Så jag skall inte stryka det helt från listan, en dröm är en dröm och jag brukar prioritera att uppfylla mina drömmar!

Jag har fortfarande den där drömmen om att kryssa runt jorden med Cunard eller liknande. Ni vet 3-4 månader på båten. Ett rätt dyrt nöje kanske man kan säga - men oj vad mycket man kommer få se. Så jag skall inte stryka det helt från listan, en dröm är en dröm och jag brukar prioritera att uppfylla mina drömmar!

Tittade lite på priser för någon med Amex som dig att betala runt 20-25 000 USD för per person för en resa som går i 3-4 månader är väl inte så farligt? Trodde faktiskt det skulle kosta mer..

Lite bättre hytt än sådär vill jag och frun nog ha i så fall, räknar med dubbelt per skalle eller något. Sedan tillkommer alla aktiviteter i land, utflykter, mat och dryck. Det kommer INTE bli billigt....

...men man gör det nog bara en gång i livet.

Toppen