Senaste nytt

SAS Eurobonus Conscious Traveller (från 2024)

RIP Concious Traveller.

Den huvudsakliga vägen till att vara en medveten resenär har nu pluggats igen. Upptäckte precis denna enhancement i appen:

Screenshot_20260609-085922.png

Nja, borttagandet av BIO-fares var iaf för mig en större hämsko. Så lätta att köpa, så nyttiga för miljön och så hög kick-back till den medvetne resenären. RIP SAS Plus Pro Bio :(

Skärmavbild 2026-06-09 kl. 09.25.49.png

Shoppingen var kul så länge det varade men riskerade att dra löjets skimmer över programmet. Klart att programmet dör sotdöden utan fler seriösa alternativ som ger stämplar, vi får väl se om det finns någon kreativ kvar hos SAS som försöker utveckla CT eller om det fortsätter ett tag till med går-det-så-går-det strategin.

Nja, borttagandet av BIO-fares var iaf för mig en större hämsko. Så lätta att köpa, så nyttiga för miljön och så hög kick-back till den medvetne resenären. RIP SAS Plus Pro Bio :(

Visa bifogad bild 175400

Shoppingen var kul så länge det varade men riskerade att dra löjets skimmer över programmet. Klart att programmet dör sotdöden utan fler seriösa alternativ som ger stämplar, vi får väl se om det finns någon kreativ kvar hos SAS som försöker utveckla CT eller om det fortsätter ett tag till med går-det-så-går-det strategin.
Håller med att Bio-biljetterna är saknade, speciellt eftersom det var smidigt att boka dessa med affärsresor!

Håller med att Bio-biljetterna är saknade, speciellt eftersom det var smidigt att boka dessa med affärsresor!
Exakt!
Kunden/arbetsgivaren har en resepolicy som uppmuntrar miljövänligt resande. Ibland måste man flyga och då var BIO-biljetten den smidiga lösningen. Miljönytta och pris klar för alla, före bokning.
Att klicka i SAF som tillval betyder att man måste in i en diskussion om hur mycket SAF är rimligt/lagom och det blir sjukt otydligt. Plus att tillval kommer på ett eget kvitto. (Eget kvitto är perfekt för saker som den enskilde vill köpa till som arbetsgivaren/kunden inte står för, tex uppgraderingar, men dåligt för SAF som man egentligen är överens med arbetsgivaren/kunden om bör ingå)

Jag tror faktiskt att det var tvärtom. Att biobiljetterna inte sålde tillräckligt bra och att arbetsgivare inte är beredda att betala för detta. Många företag kompenserar för dessa utsläpp på andra sätt och vill därför inte betala extra på biljetterna. Då har istället många resenärer själva velat "vara goda" och köpt till SAF/biobränsle. Därför finns detta kvar, och biobiljetterna har försvunnit.

För övrigt så anser jag att det är bra att inköp i shopen försvunnit eftersom det triggat ett ohållbart beteende, dvs. helt tväretemot vad man vill. (edit)

Jag är nöjd med de tvättlappar som jag har inhandlat. Inte omöjligt att jag fortsätter att köpa dem, även utan CT-steg (fast det hade ju såklart varit trevligare med dem).

Det beteende som triggats är ju att man köper mer än vad man behöver. Det enda som var en riktig förbrukningsvara som kunde motivera större inköpsvolymer var ju tvättmedlet.
Men enligt min hustru, så tvättar det inte rent, vilket sedan bekräftades i någon undersökning jag såg. Som någon sa ovan, att det var marginellt bättre än om man bara använt vatten. Och då är det bättre för miljön att bara använda vatten, om det är den renlighetsnivån man nöjer sig med.

Men testet undersökte väl "bara" hur bra tvättmedlena var på att ta bort fläckar? Jag kanske tänker fel, men tänker att dessa dåliga tvättlappar kanske funkar bra för plagg där just fläckborttagning inte är prio (mörka kallingar/plagg).

Nån tvättexpert som har synpunkter på dessa? :p

Tillägg: Provade lite med Claude:
Så en mer ärlig uppdelning:
  • Sängkläder på 60° — tvättarken kan fungera okej, temperaturen sköter hygienen
  • Underkläder på 40° — troligen okej, men bättre med tvättmedel pga starkare enzymer
  • Färgade vardagskläder på 40° — godkänt om plaggen inte är kraftigt smutsiga
  • Vita kläder — fortfarande ett dåligt val, saknar blekmedel, men ok om inte kraftigt smutsiga här också
  • Arbetskläder, träningskläder med inbyggd lukt, matfläckar — vanligt tvättmedel är klart bättre

Last edited:
Toppen