Senaste nytt

Hotels.com förändrar villkoren i sommar för rewards

Dragzone

Medlem
Fick precis ett mejl om att villkoren för hotels Rewards ändras:

Lite vad som har ändrats:

Hotels.com gör om Rewards-programmet i Sverige mellan 6 juli–5 augusti 2026.

Kortfattat:

Det som är samma
• Man tjänar fortfarande ungefär 10 % tillbaka – tidigare som “gratis natt” efter 10 nätter, nu som Hotels.comCash
• Befintliga bonusnätter och stämplar konverteras med samma värde
• Medlemsrabatter och VIP Access-förmåner finns kvar

Det som blir bättre
• Rewards blir mer flexibla: man kan använda valfri del av sitt saldo istället för att behöva använda en hel bonusnatt på en bokning
• Hotels.comCash kan användas på skatter och avgifter
• Statusnivåerna blir lättare att nå:
– Silver: 5 nätter (tidigare 10)
– Gold: 15 nätter (tidigare 30)
– Ny nivå: Platinum vid 30 nätter
• Belöningar kan hållas aktiva längre så länge man fortsätter göra kvalificerande bokningar

Det som blir sämre
• Prisgarantin försvinner helt
• Man tjänar inte rewards på den del av bokningen som betalas med Hotels.comCash
• Status börjar räknas per kalenderår (jan–dec) istället för medlemsår

Sammanfattning: ungefär samma cashback-värde som tidigare, men mer flexibelt system och enklare status – mot att prisgarantin försvinner.

Hänger inte helt med. Konverteras mina vouchers den 6 juli eller 5 augusti? Och vad händer efter 5 augusti? Har fem nätter inbokade och skulle få en ny voucher i mitten av juli som jag gärna använder innan devalvering, men kanske bättre att avboka?

• Gilla
Reactions: Gus
Hänger inte helt med. Konverteras mina vouchers den 6 juli eller 5 augusti? Och vad händer efter 5 augusti? Har fem nätter inbokade och skulle få en ny voucher i mitten av juli som jag gärna använder innan devalvering, men kanske bättre att avboka?
Som jag förstår det så rullar förändringarna ut till användarna under denna period.

Jag har fått mail på både tyska och danska, men inte svenska, och det anges olika datum

mellem den 19. juni 2026 og den 19. juli 2026 forbedrer
verbessern wir zwischen dem 6. Juli 2026 und dem 5. August 2026

Alltså, fördelen med "cash" är alltså att

om man har en väldigt värdefull bonusnatt så behöver man inte leta fram ett rum som kostar lika mycket eller mer för att inte förlora värde - verkar bra
om man har en väldigt värdefull bonusnatt så kan man applicera den på ett billigt rum i tex 3 nätter - verkar bra
om man har flera lågt värdesatta bonusnätter så kan man applicera alla på en och samma bokning - verkar bra

Om jag fattat rätt finns det alltså ingen anledning att försöka använda upp innestående bonusnätter före ändringen (om man nu inte tror att priset på nätter kommer att höjas i närtid efter omvandlingen)

Men
Blir sämre: Man tjänar inte rewards på den del av bokningen som betalas med Hotels.comCash - man har väl inte tidigare tjänat in något alls vid uttag av en bonusnatt? Jag förstår denna texten
I uppgraderade Hotels.com Rewards kommer du att kunna tjäna bonusnätter när du betalar med kvalificerande betalningsmetoder och presentkort
som att man nu vid uttag av en bonusnatt som kostar mer än man har i "Cash" kommer att tjäna in en "stämpel" med värdet på det som man betalat utöver "Cashen". Dvs den räknas mot de tio som krävs (=snabbare till ny bonusnatt) men kommer att dra ner snittpriset på de 10. Det är väl ändå en (marginell) förbättring?

Känns dessutom som att jag optimerat för den här änrdingen...
Din nya Hotels.com Rewards-status
Alla nätter som du ANTINGEN samlat mellan 1 januari 2025 och 31 december 2025 ELLER 1 januari 2026 till datumet då du övergår till uppgraderade Hotels.com Rewards, beroende på vad som ger dig högst nivå.
Din status för 2027
Alla nätter som du samlat under 2026 med nuvarande Hotels.com Rewards PLUS alla nätter du samlat under 2026 med uppgraderade Hotels.com Rewards

Skärmavbild 2026-05-20 kl. 14.26.04.png

Så jag kan ligga lågt till omgörningen och bli uppgraderad till Guld. Kan även ligga lågt resten av 2026 och ha Guld klart t.o.m. 2027-12-31

-- Tillägg
Fast jag noterade först nu
Platinum, vår nya högsta nivå, kommer att bli tillgänglig efter 30 nätter.
Så frågan är ju också vilken nivå som krävs för eventuella förmåner

Last edited:
Toppen