Senaste nytt

Amex Centurion-förmåner

Idag har jag platinum och jag har sedan tidigare fått erbjudan för Centiruon.
Fick idag ett nytt "erbjudande" att gå med Amex Centurion Points Plus: "The annual membership fee is SEK 40,000. In addition, there is a joining fee of SEK 40,000. *Effective 1 July 2026, the annual membership fee will be SEK 50,000 and the joining fee will be SEK 50,000"

Hoppar jag på nu 'sparar' jag 20k sek, frågan om det är värt pengarna. Tycker sedan tidigare att Platinum blir sämre och sämre.
Vilken Centurion förmån är ni mest nöjd med jämfört med Platinum?

För att motverka eventuella frågor hur man blir inbjuden så spenderar jag ca 1.5 mio SEK på amex kortet per år.
Det har diskuterats tidigare och det är oerhört svårt att ”räkna hem” kortet. Om man ska skaffa det bör man tänka att det är andra saker som är viktiga som exempelvis att gå till vänster i loungen på ARN. Sen om du går på mycket evenemang i Stockholm så kan det eventuellt kännas värt det.

För egen del som bor på västkusten så är LH F lounge access det som lockar mest men dels så gäller det enbart kortinnehavare och dels så ryktas det om att det ska försvinna.

Jag som skrev lite dåligt i förra texten. Räkna hem det (Return on investment) kommer jag aldrig göra, och är inte det viktigaste för mig. Däremot ska man hoppa på det nu är det 20k billigare än efter sommaren. Min fråga är mera vad får man för Centurion? Gå till vänster på Arlanda är visserligen lite skoj :)

Skulle vilja testa Centurion ett år, och har egentligen inga problem betala 40k för ett år, däremot stör det mig mycket att betala 40k för "inträde".

Det enklaste svaret är troligen, idag alltså är det bäst att lägga till, inget som du inte redan har. Som Fredah skriver, man får gå vänster på ARN istf höger. Iofs om du ofta är i New York finns en lounge down town Manhattan som man Centurion kan besöka, och på vissa utvalda flygplatser finns Centurion lounger. Så, om du flyger riktigt mycket, mellan just dessa lounger så kanske man kan motivera det.

Jag vet idag inte riktigt varför jag har det kvar, eller iofs det gör jag: Centurion är det enda kortet från AmEx idag som inte är ett kreditkort - jag gillar inte kreditkort. Så det valet är väldigt enkelt för mig, skall jag ha AmEx så är jag i praktiken tvingad (å hej å hå med farbror Frej eller vad det nu heter) till just Centurion. Å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om just Centurion snart blir ett renodlat kreditkort precis som alla andra AmEx kort. NU vet jag inte om gamla Platinum/Guld/<osv> har "konverterats" till kreditkort (alltså tvingande?), men om de inte har det, å man har ett gammal ex platinum som är ett betalkort, så skulle jag eftersträva att behålla det (tills man tvingas till kreditkort?).

Men bortsett från just betalkort vs kreditkort - nix ser ingen direkt anledning. Sorry. Men jag har å andra sidan nästan slutat flyga, eftersom jag inte längre jobbar (är inte pensionär), så jag är inte direkt en given kund ens för Centurion - idag vet jag inte varför AmEx skulle "rekrytera" just mig som kund....

PS! Eftersom jag sett här på forumet att AmEx tydligen rapporterar utnyttjad köputrymme som någon form av kredit som är nyttjad då till 100% gör mig än mindre sugen på Centurion - dvs rent "UC" mässigt så räknas det tydligen som ett kreditkort - och det med utmaxat kreditutrymme - ingen "AI" algoritm i världen kommer godkänna mig om jag söker en kredit då alla mina krediter (dvs enbart Centurion - men det vet ju inte AI) är maxed out... Go Figure...

Det enklaste svaret är troligen, idag alltså är det bäst att lägga till, inget som du inte redan har. Som Fredah skriver, man får gå vänster på ARN istf höger. Iofs om du ofta är i New York finns en lounge down town Manhattan som man Centurion kan besöka, och på vissa utvalda flygplatser finns Centurion lounger. Så, om du flyger riktigt mycket, mellan just dessa lounger så kanske man kan motivera det.
Fast Centurion Lounge på flygplatser är "bara" namn på loungerna inte att det krävs Centurion för att komma in - dvs. man kommer in med Platinum.

Fast Centurion Lounge på flygplatser är "bara" namn på loungerna inte att det krävs Centurion för att komma in - dvs. man kommer in med Platinum.
Fast precis som på Arlanda finns oftast (alltid?) en separat del som har ett bättre erbjudande/meny. Dessutom är det +2 gäster med centurion även via Priority Pass och samma gäller för extrakortet.

Om det enda bra förmånen med Centurion är eventuella lounger på evenemang och att gå vänster i lounger (läs separat del för Centurion) så låter det lite klent.

Ja
Fast precis som på Arlanda finns oftast (alltid?) en separat del som har ett bättre erbjudande/meny. Dessutom är det +2 gäster med centurion även via Priority Pass och samma gäller för extrakortet.
Ja finns alltid en Centurion del. Men utanför USA (ex HK) så är dessa inte mycket att hänga i granen skulle jag säga.

Men vänster sida på Pontus är väldigt trevlig å andra sidan.

Amex Centurion på Manhattan är väldigt trevlig om man är där ofta. Men jag fick för mig att man kom in med Platinum också med någon form av väntlista?

Jag är beredd att hålla med, värdet i Sverige är inte fantastiskt. Speciellt inte för oss som utgår från CPH istället för ARN..:)

Toppen