Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Här är Rapporten där även Oslo är med, stackarna hamnar på sämre plats än Arlanda. Men det lyfts inte fram av Svenskt Näringsliv förstås. Jag har bara ögnat genom rapporten men har hittills inte funnit nåt som stödjer rubriken "Arlanda sämst i EU"
Finns en del intressant i den. Det framgår att man dels jämfört konnektivitet mot världens största ekonomier (Arlanda saknar som deras exempel tar upp Kalifornien, Indien, Sydkorea, Illinois, Pennsylvania, Georgia, Washington och Massachusetts -vilket till stor del matchar sas långlinjer), dels mot växande marknader (utan specifika exempel). Och på båda dessa punkter är både Köpenhamn och Helsingfors betydligt bättre än Stockholm och Oslo.

Låter för mig lite som Stockholms trafik är fokuserad på turister, Köpenhamn och Oslo på affärsresenärer. Vilket ju kan stämma med att svenskt näringsliv inte gillar det. Men samtidigt är det ju många andra prognoser som säger att det är turist flyget som ökar framöver. Särskilt i Sverige där det ofta är uttalade policies mot att flyga i företagen.

Här är Rapporten där även Oslo är med, stackarna hamnar på sämre plats än Arlanda. Men det lyfts inte fram av Svenskt Näringsliv förstås. Jag har bara ögnat genom rapporten men har hittills inte funnit nåt som stödjer rubriken "Arlanda sämst i EU"

Stockholm-Arlanda är inte i närheten av den sämsta flygplatsen för en EU-huvudstad. Bukarest/OTP är en mycket sämre EU-flygplats än Stockholm-Arlanda.

@Tomas E Med tanke på att man kan anta att medelvärdet för CO2-utsläpp för medlemmarna här med hög sannolikt kraftigt överstiger det för befolkningen som helhet så är det väl ett lovvärt initiativ att ägna sig åt ”recycling” av inlägg från 2013? Sen i övrigt håller jag med - fattade inte riktigt heller vad som menades.

Att varken Bukarest eller Bratislava enligt mig är "moderna Europa", men det kan man ju tycka olika om. Ingen bump annat än att använda knappen Reply tydligen gick tillbaka till första inlägget. Har korrigerat nu.

De nya rullbanden mellan D och C verkar inte riktigt hålla toppklass. 2 helt ur drift, ett uppbrutet och ett antal segment av banan borttagna, det andra bara strömlöst utan uppenbar förklaring.

Ironiskt att få push notis om "the fastest way to transfer" och inse att det går snabbare att åka till Stockholm C än att byta plan inom samma terminal på Arlanda ;)

De nya rullbanden mellan D och C verkar inte riktigt hålla toppklass. 2 helt ur drift, ett uppbrutet och ett antal segment av banan borttagna, det andra bara strömlöst utan uppenbar förklaring.

Ironiskt att få push notis om "the fastest way to transfer" och inse att det går snabbare att åka till Stockholm C än att byta plan inom samma terminal på Arlanda ;)
Sorgebarn, de har strulat från start.

Toppen