Senaste nytt

Finnair - Bokning av Award biljett

Jag har suttit och tittat på BC awards-säten 1 år ut, alltså för påsken nästa år till Hong Kong, har inte gått så långt som att sitta samma minut som de släpps, men iaf bara timmar efter. Har också fått känslan att Finnair slutat med sitt committment att det ska finnas 2 BC säten på varje flight, de känns orimligt att de VARJE DAG försvinner så snabbt, jag kan ha fel och vi har någon grupp som scriptat att snyta biljetterna direkt när de släpps eller så.

Nu gjorde jag några nya sökningar efter påsk och de verkar finnas säten igen, så antingen var folk otroligt snabba att ta sätena runt påsk eller så blockade Finnair BC släppet just runt påsk.

Nu gjorde jag några nya sökningar efter påsk och de verkar finnas säten igen, så antingen var folk otroligt snabba att ta sätena runt påsk eller så blockade Finnair BC släppet just runt påsk.
Jag har inte sett något ändring vad gäller Japan till Norden i Business ännu. Ska fortsätta bevaka och hålla tummarna. Ser i min excelfil från i höstas att det var noll problem att hitta BC tillbaka till Sverige, från både Osaka och Tokyo. Fanns nästan varje dag 2-3 dagar med 2 platser om man kollade 360 dagar framåt.

Intressant iakttagelse gällande Finnair bonusresor till Japan i BC. Det har sagts att 2 BC plats släpps för varje flyg. Tror inte det är sant längre. Har testat 2 nätter i rad nu.

Vid midnatt finsk tid släpps 2 plats i BC mellan både Helsinki/Stockholm och Tokyo/Osaka. Alla 4 kombinationer dyker upp som enkel biljett alldeles nyss för 10 april 2027.

Vid samma tidpunkt släpps platser i Premium economi och economi mellan Tokyo/Osaka och Helsinki/Stockholm. Även här för alla 4 kombinationer och för 10 april. Men ingenting i BC. Jag kan inte se hur det skulle kunna vara möjligt att någon hinna före mig. Självklart skulle någon kunna vara snabbare på tangenten än jag är, men de lär knappast kunna avsluta hela processen och boka platsen så snabbt att jag inte heller kan se det. Om någon är snabbare gissar jag att jag skulle först märka det lite senare i bokningsprocessen. DVS jag ser platserna men när det är dags att avsluta och betala så får jag info att platserna inte finns längre.

Känns inte rimlig att det skulle vara lättare att hitta BC plats dit än hem. Det är nattflyg i varje riktning så det är inte som SAS till/från USA. Och självklart blir det tokigt att bara boka flyget dit om inte man kan komma hem med bonusflyg eftersom enklabiljetter är svindyra.

Någon annan med erfarenhet från senaste veckorna?
Det finns i kråksången med Finnairs "plats-garanti" är att ingen kan kontrollera att de uppfyller den.

Direkt erfarenhet de senaste veckorna är att de av någon anledning valde att frysa schemat. Dvs de publicerade inga som helst avgångar efter typ 27 mars. Därmed upphörde släppen av awards också. När schema till sist släpptes fanns det plötsligt avgångar utan garanti platserna. Sedan kom det en drös platser, mitt på dagen stötvis, jag lyckades boka 2 från Japan på påsklovet, men inte utan vidare. HND-HEL försvann medan jag var i bokningsflödet. Så antingen drogs de tillbaka eller så låses de inte till en bokning förrän den är bekräftad.
Fick vidare till KIX , hittade inga platser, sökte om, hittades platser , tryckte igenom bokningen på sekunder.
Sökte om båda destinationer, allt på HND var borta, ströplatser på KiX som försvann efter ett tag.

Söktrycket är enormt, 2 platser matchar inte efterfrågan ens från AY toppkunder och nu konkurrerar man med hela avios universumet.

Det finns i kråksången med Finnairs "plats-garanti" är att ingen kan kontrollera att de uppfyller den.

Direkt erfarenhet de senaste veckorna är att de av någon anledning valde att frysa schemat. Dvs de publicerade inga som helst avgångar efter typ 27 mars. Därmed upphörde släppen av awards också. När schema till sist släpptes fanns det plötsligt avgångar utan garanti platserna. Sedan kom det en drös platser, mitt på dagen stötvis, jag lyckades boka 2 från Japan på påsklovet, men inte utan vidare. HND-HEL försvann medan jag var i bokningsflödet. Så antingen drogs de tillbaka eller så låses de inte till en bokning förrän den är bekräftad.
Fick vidare till KIX , hittade inga platser, sökte om, hittades platser , tryckte igenom bokningen på sekunder.
Sökte om båda destinationer, allt på HND var borta, ströplatser på KiX som försvann efter ett tag.

Söktrycket är enormt, 2 platser matchar inte efterfrågan ens från AY toppkunder och nu konkurrerar man med hela avios universumet.
Just nu släpper de platser varje natt vid midnatt finsk tid från Japan till Helsingfors. Problemet för mig är att det är endast Economy och Premium Economy platser. Bourgeois tragedy.

Just nu släpper de platser varje natt vid midnatt finsk tid från Japan till Helsingfors. Problemet för mig är att det är endast Economy och Premium Economy platser. Bourgeois tragedy.
Jag förstår och det var det jag menade med första delen. "Garantin" om 2 platser är inte värt något, det finns inget löfte om att det ska släppas en viss dag eller till en viss målgrupp. Och ens att det de facto släpps 2 platser. Alldeles säkert kan en helt nytillträdd VP of loyalty gå in med lite egna idéer. Eller bli utsatt av tryck från andra delar av företaget som efter krigsutbrottet skriker efter mer platser att sälja.

Tycker inte ens att det är direkt bourgeois utan att en ganska stor del av deras topp-kunder är riktigt sura på att de översvämmas med vouchers som inte går att använda på longhaul business.

Andra delen av texten var om nyliga erfarenheter, som just var att det inte släpptes platser enligt "rutinen" midnatt, men att det i just det fallet kom en batch vid ett otippat läge.

Jag förstår och det var det jag menade med första delen. "Garantin" om 2 platser är inte värt något, det finns inget löfte om att det ska släppas en viss dag eller till en viss målgrupp. Och ens att det de facto släpps 2 platser. Alldeles säkert kan en helt nytillträdd VP of loyalty gå in med lite egna idéer. Eller bli utsatt av tryck från andra delar av företaget som efter krigsutbrottet skriker efter mer platser att sälja.

Tycker inte ens att det är direkt bourgeois utan att en ganska stor del av deras topp-kunder är riktigt sura på att de översvämmas med vouchers som inte går att använda på longhaul business.

Gäller bara att ta sig upp till Lumo så kan man plötsligt börja bli av med sina vouchers tack vare confirmed upgrades ;)

Absolut, Lumo är det nya Platinum.

Fast om man ändå har en resebudget på 400-500 tkr kanske man inte väljer Finnair från början. Pengarna räcker till rätt många resor i bättre kabiner

Finnairs BC kabin är faktiskt min favorit, jag har mer plats att sova på sida i den än någon annan BC produkt jag provat, resten är inte jätteviktigt för mig. Nu har jag lyckats säkra upp en BC resa till HKG efter påsk, det fanns tillgänglighet att uppgradera på påsk-söndagen ifrån HKG till HEL. Så köpte Economy ut, applicerade 4 vouchers till BC, köpte Premium Eco hem och applicerade 23 000 Avios för BC upgrade tillbaks två veckor senare. Biljetten kostade under 10 000 HKD att köpa, mycket nöjd!

Detta blir i princip min sista rodeo med Finnair, då jag inte har någon chans att behålla guld efter bytet till spend-baserad Avios intjäning. Så det blir inga mer vouchers, vilket sänker värdet rejält att köpa Finnair biljetter. Jag gillar inte deras PE produkt och att köpa BC är för dyrt. Om någon otrolig BC rea kom i framtiden skulle jag eventuellt hugga och flyga dom även framöver, eller om Rysslands-luftrum öppnar då är jag nog tillbaka som Finnair kund igen.

Har provat deras PE några gånger då dem flög för qatar cph-doha. Var ok med tanke på jag fick det gratis varje gång. Skulle aldrig betalat det höga priset Finnair vanligtvis tar för PE.
Ska prova BC om 15 dagar för första gången med finnair. Är van med qatars så ska bli kul att jämföra.
Uppgraderingen med avios var ju mycket billigare med Finnair än Qatars. Hur är det med award biljetter?

Last edited:
Toppen