Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Vem är det som har skrivit texten åt 3? Gissningsvis SAS PR-avdelning.
Vad är de ökända för? Omedvetet dubbeltydig text.

Min tolkning är att "Under 2026 får du som kund hos Tre tillgång..." ska läsas som att tillgången startar i 2026, inte att den är begränsad till 2026. Ska man spekulera i ett slutdatum så är det nog hellre kopplat till mobilavtalet mellan SAS och 3.

Det låter rimligt, särskilt mot bakgrund av det påstådda villkoret från Starlink att det måste vara gratis för slutkund.

Jag anser att SAS är i stort behov av att anställa nitiska språkvårdare då den språkliga kompetensen tycks bristfällig inom flera delar av verksamheten.

Vem är det som har skrivit texten åt 3? Gissningsvis SAS PR-avdelning.
Vad är de ökända för? Omedvetet dubbeltydig text.

Min tolkning är att "Under 2026 får du som kund hos Tre tillgång..." ska läsas som att tillgången startar i 2026, inte att den är begränsad till 2026. Ska man spekulera i ett slutdatum så är det nog hellre kopplat till mobilavtalet mellan SAS och 3.
Bra poäng!

Om man skrev texten före 2026 (eller åtminstone före man hade någon sort klar bild av när avtalet skulle kunna vara på plats) och alltså avser att beskriva en framtida händelse blir betydelsen av "under 2026 får du ... tillgång .." att händelsen startar någon gång under 2026.

När den texten sedan publicerades post-factum, dvs efter att avtalet blivit klart, de första planen fått utrustningen och samarbetet med 3 lanserats på bred front, så har ju händelsen redan påbörjats. Då blir betydelsen att varaktigheten av händelsen blir 2026.

Meningsbyggnaden gör att man måste veta om avsändaren såg på det som en framtida händelse eller som en pågående händelse. Och du har säkert rätt, skribenten avsåg att säga "under 2026 kommer du att få..." vilket säkert var självklart när han/hon skrev det men otydligt nu.

Det är nog bara otydligt skrivet egentligen, i pressmeddelanden från Tre respektive SAS står nedan. Vi kan nog utgå från att Tre-kunder fortsatt kommer ha tillgång till WiFi även när 2026 är slut. Avtalet sträcken sig nog väldigt långt och med tanke på att detta är Tres första(?) storkund kommer de nog jobba riktigt hårt för att SAS ska vara nöjda.

Tre
Som kund hos Tre eller medlem i EuroBonus kommer man nu även exklusivt att fritt kunna nyttja höghastighets-WiFi ombord på de SAS-plan som har tjänsten installerad (utrullning pågår under 2026)

SAS
EuroBonus members and 3 customers will receive free onboard WiFi on SAS aircraft equipped with Starlink, adding a new and easily accessible benefit to the EuroBonus program — including for newly enrolled members.

... detta är Tres första(?) storkund kommer de nog jobba riktigt hårt för att SAS ska vara nöjda.
...
Jag har har ingen inside-info om just det, men kan iaf säga att en kollega till mig förhandlade med 3 för att ta över vår telefoni för kanske 8 år sedan. Vi blev då klassade som storkund och hade VIP-linje in till storkundsavdelningen för alla ärenden. Då pratar vi mellan 100 och 200 anställda med vars ett mobilabonnemang, växel och talsvar och ett antal mobila bredbands avtal.

Så först är de ju inte, men definitionen är kanske "lite" flytande och SAS är den första riktigt stora storkunden.

I SAS-appen står det nu för mig att "Standard Wifi is free for Eurobonus members" inför en resa med A330. Kan någon som nyligen flugit longhaul bekräfta vad som gäller för Wifi på dessa nu? Är det gratis för Eurobonus-medlemmar eller behöver man fortfarande betala om man inte har status?

Jag har har ingen inside-info om just det, men kan iaf säga att en kollega till mig förhandlade med 3 för att ta över vår telefoni för kanske 8 år sedan. Vi blev då klassade som storkund och hade VIP-linje in till storkundsavdelningen för alla ärenden. Då pratar vi mellan 100 och 200 anställda med vars ett mobilabonnemang, växel och talsvar och ett antal mobila bredbands avtal.

Så först är de ju inte, men definitionen är kanske "lite" flytande och SAS är den första riktigt stora storkunden.
En kund med 100-200 användare skulle inte jag klassa som "storkund" även om 3 kanske gjorde det för 8 år sedan.
Man ska nog upp på 4-siffrigt antal abonnemang om det ens ska vara i närheten att klassas som en storkund och inte bara att det köps abonnemang, SAS och 3 har betydligt större samarbeten där med varandra nu.

Ja, precis vad jag menade. 3 har en lustig definition av storkunder. Det var absolut inget stort bolag, och ingen av de andra telebolagen tyckte det heller.

Vill minnas att säljaren också sa typ "3 har precis börjat med storkunder, så vi är jätteglada att vara med i affären" då för 8 år sedan så även det ler jag lite igenkännande åt när nu sas är "första storkund." Luktar lite säljknep!

I SAS-appen står det nu för mig att "Standard Wifi is free for Eurobonus members" inför en resa med A330. Kan någon som nyligen flugit longhaul bekräfta vad som gäller för Wifi på dessa nu? Är det gratis för Eurobonus-medlemmar eller behöver man fortfarande betala om man inte har status?
Gratis för Guld och uppåt
Silver och lägre får gratis tillgång till meddelandetjänster
Att köpa kostar 149 SEK eller 3000 EB poäng
Nu var det här ombord en A350 men jag kan inte tänka mig att det skiljer sig mellan flygplanstyper

Dvs "free standard WiFi" är för alla medlemmar men internet accessen är begränsad till ett fåtal chat-appar?

Dvs ge gillar att kalla det för gratis men man får hålla koll på vad som ingår. Jag har sett "standard" (=chat) och "High speed" (=Surf) undrar om det också finns en "low-speed" dvs en surf-tjänst med hastighetsbegränsning?

Toppen