Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

4907fb4a143a83f14d0c8414b1109d2d.png

Förutom blänkare ”High-speed WiFi” i appen fick man även en pushnotis. Formuleringarna ”powered by Starlink” och ”brought to you by 3” var ju ärliga beskrivningar.

0ee3d70e5e0983fbc6624e2f20ade495.jpg

Inte supertydligt från informationslappen att man ska välja nätverket 3WiFi (kunde lyftas fram mer just eftersom det inte är så intuitivt). Står heller inget om att det ju till skillnad från det gamla systemet går fint att koppla upp sig redan på marken, och är smidigast att göra det redan innan man slår på flygplansläge, för att ha kontinuerlig uppkoppling under hela resan. Komplikationsfri inloggning via EB-konto.

80e146de4db94c6f8a9332543a87ca7c.jpg

Hastigheten var i grova drag densamma på marken som under hela flygresan AMS–CPH. Vid upprepade testningar låg det i snitt på 400 Mbps nedströms och 40 Mbps uppströms.

Lite nya hastighetstester, denna gång på fullsatt plan CPH–ARN, där jag testade de lägsta hastigheterna jag kunde uppmäta under flygningen.

Lägst nedströms: ca 100 Mbit (vid enstaka tillfälle, oftare kring 300–400).

adf7cdcc0ede5424e0e2ed3eb1889be8.jpg

Lägst uppströms: ca 10 Mbps (vid enstaka tillfälle, oftast kring 20–25 Mbps).

a41320b9b26d1564dfea59feaba09588.jpg

Kan tillägga att det är väldigt smidigt när man byter mellan två flyg med Starlink, då kopplar nätverket 3WiFi upp och ner sömlöst och ingen ny inloggning behövs när man kommer på nästa flyg utan det bara funkar som det ska.

Får se dock om det blir problem på stan om telefonen automatiskt vill koppla upp sig på nåt 3WiFi som man inte kan logga in på för att man inte är kund hos 3.

Noterar att tre själva skriver så på hemsidan:

Under 2026 får du som kund hos Tre tillgång till high-speed WiFi när du flyger med SAS. Mot slutet av året kommer tekniken finnas på majoriteten av SAS avgångar
Dvs att tre-kunder har gratis bara i år och att utrullningen tar nästan hela 2026.

Noterar att tre själva skriver så på hemsidan:

Dvs att tre-kunder har gratis bara i år och att utrullningen tar nästan hela 2026.
Det står inget om att man inte får det efter 2026.

Och jag skulle nog lita mer på sas själva än 3 när det kommer till hur många plan som har det installerat. Kommer inte ta till slutet på året till majoriteten har starlink, det ska enligt sas ske betydligt tidigare, kanske redan till sommaren om inte deras plan reviderats.

Jag noterade bara skrivningen, sedan kan man så klart läsa in olika tolkningar.

Det står inget om huruvida high-speed wifi ingår i 3-abonnemang efter 2026, korrekt. För mig är det ologiskt att välja den skrivningen om man redan nu vet att man tänker låta det ingår 2027 och/eller tillsvidare. Sedan om det är en teknikalitet (tex formella avtal mellan 3/sas är inte klara ännu), att SAS ännu inte satt affärsmodellen för framtiden eller att man ser 2026 som ett intro-erbjudande och när utrullningen är klar så kommer den slutliga prisbilden/accessrätten att publiceras, det kan man inte utläsa. Men om detaljerna är klara bortom 2026 finns det ingen anledning att skriva "Under 2026 får du som kund hos Tre tillgång till..."

SAS har säkert bättre koll på tidtabellen för utrullningen än tre. Fast man kan tolka in att det finns osäkerhetsfaktorer i utrullningstidtabellen och det är inte omöjligt att SAS väljer att kommunicera den mest positiva prognosen medan tre, som försöker sälja abonnemang baserat på förmånen, väljer att använda den mest konservativa prognosen.
Jämför beskeden om "same-day-change" i appen, som ledningen sa "kommer inom mycket kort". Det höll inte riktigt, men det var säkert viktigt att kommunicera en över-optimistisk tidsplan av olika skäl.

Nu är detta ingen kulle jag tänkte dö på, det är liksom inte en jätte-grej. Jag bara noterade att den info man får när man klickar på den stora banner-annonsen i SAS-appen "Mobile freedom in the skies - Read more" så är det citatet ovan man får. Om det är felaktig info kunde ju SAS låta bli att länka till tre och själva skriva att tre-kunder har fri high-speed access tillsvidare och att tekniken kommer att finnas på huvuddelen av flottan innan sommaren.

Vem är det som har skrivit texten åt 3? Gissningsvis SAS PR-avdelning.
Vad är de ökända för? Omedvetet dubbeltydig text.

Min tolkning är att "Under 2026 får du som kund hos Tre tillgång..." ska läsas som att tillgången startar i 2026, inte att den är begränsad till 2026. Ska man spekulera i ett slutdatum så är det nog hellre kopplat till mobilavtalet mellan SAS och 3.

Toppen