Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Snygg sammanställning!

Jag kan bekräfta att SE-DOX har nytt internet. Jag åkte den här om dagen. I appen stod det att det skulle finnas höghastighetsinternet men det var inget aktiverat väl ombord. När jag klev av noterade jag den mindre satellit-burken på taket också.

Tack för återkopplingen :)

Det krävs ett tränat öga för att se de nya "satellit burkarna" på taket. Det är nu mera två uppkopplingspunkter på taket jämfört med gamla systemet :)

IMG_20260302_155003_768(1).jpg

Hamnade första gången på ett AirFrance plan med Starlink igång. Fungerade väldigt väl och räckte med inloggning.med Flyingblue konto för access. Ska man komma åt sina vanliga video streamingtjänster så behövs ju VPN, man är ju i Frankrike. Men bra fart på allt. Ska bli trevligt när det finns inom hela SAS och AF/KLM flottan.

6495.jpg

Försöker hålla lite koll på installationen även om det inte är det lättaste.

Ni får ta denna lista med en nypa salt men dessa maskiner har med stor sannolikhet fått Starlink utrustningen (kan även missat någon)

SE-ROM
LN-RGM
SE-ROP
LN-RGN
SE-ROX
SE-RZY
SE-ROT
SE-DOX
SE-ROK

SE-ROE är just nu på längre stopp i Stavanger.

Sista tre veckorna verkar man fått bättre fart på installationen :)
Inga Connect ännu tydligen.

Första maskinen utrustas under oktober månad med nya WiFi utrustningen. De ska börja med maskiner som saknar WiFi och övriga maskiner får det installerat i samband med större underhåll :)

Stämmer. Primärt verkar fokus nu inledningsvis ligga på maskiner som tidigare har wifi utrustning.
Synd att det inte blev som det första tipset du fick :(

Finns kanske en logisk förklaring men som kund är det märkligt att stor-lansera nytt internet och så flyger man på LHR helt utan internet framöver.

Synd att det inte blev som det första tipset du fick :(

Finns kanske en logisk förklaring men som kund är det märkligt att stor-lansera nytt internet och så flyger man på LHR helt utan internet framöver.

De har installerat på någon maskin som helt saknat wifi också t,ex SE-RZY.

Misstänker att de lägger fokus just nu på maskiner som har wifi tidigare pga att dessa maskiner tar längre tid att installera på - när gamla utrustningen måste plockas bort först. Då behöver maskinerna stå längre tid på marken - vilket är möjligt nu i mellan säsong.

Alla A320Neo kommer få Starlink så du kommer inom en snar framtid flyga med wifi även på LHR :)

Tre skriver att Tres kunder och EuroBonus-medlemmar kommer kunna använda Starlink kostnadsfritt från den 24 mars. Dvs imorgon. Samma datum som skrivits om tidigare i tråden.

Om du är Tre-kund funkar det så här:
Du ansluter till WiFi-nätverket 3WiFi och loggar in med ditt Tre-nummer för att få tillgång. Du kommer kunna ansluta upp till tre enheter.

Mer info hos Tre finns nedan
3 SE: https://www.tre.se/handla/tjanster/wifi-ombord-pa-sas
3 DK: https://www.3.dk/abonnementer/fordele/dakning-i-luften/

Last edited:
Vet inte om det varit uppe tidigare, kan tyvärr inte ändra mitt inlägg ovan, men de verkar göra om prissättningen för "Standard WiFi" också. Starlink verkar benämnas som High-Speed WiFi.

A320/321NX (Viasat) - kostnadsfritt för alla EuroBonus-medlemmar
A330 (Panasonic) - samma som idag, kostnadsfritt för EBG+ och Business-resenärer
A350 (Inmarsat) - fritt för skicka/ta emot meddelanden för alla EB-medlemmar, surf fritt för EBG+ och Business-resenärer
Med EBG+ menar jag EuroBonus Guld eller högre. Jag hittar inget om vilka meddelandetjänster som kommer att tillåtas.
Screenshot 2026-03-23 at 14.12.54.png

Försöker hålla lite koll på installationen även om det inte är det lättaste.

Ni får ta denna lista med en nypa salt men dessa maskiner har med stor sannolikhet fått Starlink utrustningen (kan även missat någon)

SE-ROM
LN-RGM
SE-ROP
LN-RGN
SE-ROX
SE-RZY
SE-ROT
SE-DOX
SE-ROK

SE-ROE är just nu på längre stopp i Stavanger.

Sista tre veckorna verkar man fått bättre fart på installationen :)

Ser att SE-ROP står på schemat för mig imorgon, återapporterar förhoppningvis från luften med fungerande Starlink :cool:

Toppen