Senaste nytt

Air Canada i olycka på LaGuardia

Jag undrar mest hur dimmigt det var, för något är konstigt när två piloter missar ett utryckningsfordon på banan både i kommunikation och visuellt. 100% luftfuktighet och dimma rapporterad, så sikten kan inte ha varit bra men man hann uppenbarligen inte anpassa takten/procedurer till det än. Skit tråkigt.

Bortsett från ATC missen att tillåta korsandet med plan på väg in, men jag tycker utifrån de få fakta som finns att det är orimligt att lägga hela ansvaret där. Han kommer väl bli syndabocken ändå, de andra två kan inte berätta vad de såg längre. Må de vila i frid.

För sen som vill se, övervakningskamerans video av den olycksögonblicket: Helt omöjligt för piloterna att göra nåt. Fy fan.

Det är osannolikt att de missade att se fordonet, men vad skulle de ha gjort? I den hastigheten när man precis slagit hjulen i backen är det inte så att det finns en massa alternativ för piloterna. ATC har ju dels gett clearing för landning på banan samt gett klartecken för fordonet att korsa samma bana. Det rör ju sig om bara några meter vad gäller sträckan fordonet körde, och planet höll väldigt hög hastighet vid kollisionen.
Om sikten är bra nog kan man nog se hela banan och upptäcka en bil på väg in på banan även utan blinkande ljus. Det händer tyvärr mer ofta än man tror att bana inte är fri och omstart görs. Jag misstänker dock att vädret var för illa eller besättningen för trötta för att uppmärksamma fordonet innan de landade.

Om sikten är bra nog kan man nog se hela banan och upptäcka en bil på väg in på banan även utan blinkande ljus. Det händer tyvärr mer ofta än man tror att bana inte är fri och omstart görs. Jag misstänker dock att vädret var för illa eller besättningen för trötta för att uppmärksamma fordonet innan de landade.
Men du ser väl på videofilmerna? Hur hade piloterna någon som helst möjlighet att veta att brandbilen skulle korsa landningsbanan? Även om de sett brandbilen en bit bort så är det ju inte galet att anta att den inte kommer korsa banan när planet ska landa. Förstår inte alls hur din poäng är rimlig eller realistisk.

Det är ju lika galet som att påstå att en förare av en bil som gasar på en trafikljuskorsning när det är grönt ska ta i beaktande att bilar åker fram på korsande väg (som ju har rött ljus) och ska vara redo på att en av de bilarna ska köra mot rött och därmed kommer kollidera.

Last edited:
Here are 10 key reasons why humans make mistakes:
  1. Fatigue: Tired minds lose focus, leading to slower processing and increased errors.
  2. Distraction: Attention is pulled away, disrupting concentration and causing memory lapses.
  3. Rushing/Time Pressure: Trying to complete tasks quickly leads to shortcuts and missing crucial steps.
  4. Overconfidence/Complacency: Believing we know a task well leads to skipping checks, or thinking we are immune to errors.
  5. Multitasking: The brain cannot handle multiple high-attention tasks simultaneously, causing it to "swap" tasks inefficiently.
  6. Cognitive Biases: Mental shortcuts (e.g., confirmation bias) cause us to overlook evidence or misinterpret situations.
  7. Stress/Emotional Overload: High emotions, frustration, or stress, cloud judgment and reduce working memory.
  8. Lack of Knowledge/Training: Simply not knowing how to do something properly leads to procedural errors.
  9. Poor Communication: Misunderstanding instructions or receiving vague information results in errors.
  10. Environmental Factors: Poor lighting, excessive noise, or uncomfortable temperatures can break concentration and directly cause errors.
Hur många faktorer stämmer in ?

Men du ser väl på videofilmerna? Hur hade piloterna någon som helst möjlighet att veta att brandbilen skulle korsa landningsbanan? Även om de sett brandbilen en bit bort så är det ju inte galet att anta att den inte kommer korsa banan när planet ska landa. Förstår inte alls hur din poäng är rimlig eller realistisk.

Det är ju lika galet som att påstå att en förare av en bil som gasar på en trafikljuskorsning när det är grönt ska ta i beaktande att bilar åker fram på korsande väg (som ju har rött ljus) och ska vara redo på att en av de bilarna ska köra mot rött och därmed kommer kollidera.
Det ligger likaväl ute klipp på radiotrafiken. Räddningsbilen begär tillstånd att korsa banan. Piloterna finns på samma radiofrekvens och bör ha hört det. De kan utifrån filmerna troligen se bilen närma banan med blinkande ljus. De hade någon möjlighet att upptäcka felet, men tappade viss situations medvetenhet.

Mängder av flygplatser saknar kontroll men har kommersiell trafik. Västerås är ett exempel, förvisso bara +/- 6 avgångar med Ryanair men extremt många övriga rörelser för en okontrollerad flygplats (i paritet med Landvetter!). Banan på Arboga flygfält har en korsande bilväg och ingen kontroll på flygtrafik. Det kan finnas djur på banan, ett annat flygplan kan ha tappat något. Piloter är tränade att hålla koll på att banan faktiskt är duglig, och har dessutom ett ansvar för det också. Visst är ansvaret begränsat på en kontrollerad flygplats men bana fri är absolut inte bara tornets problem.

Edit: frågan jag har är om piloterna hade haft möjlighet till omstart. Jag har inte sett sammanställt information än om exakt tidsförloppet. Det lär utredningen visa senare.

Det ligger likaväl ute klipp på radiotrafiken. Räddningsbilen begär tillstånd att korsa banan. Piloterna finns på samma radiofrekvens och bör ha hört det. .
Är du säker på det?

En flygledare kan jobba med 2 frekvenser utan att ha dem couplade. En del (äldre) radiosystem tillåter inte ens coupling.
Fordon kan mkt väl varit på GND och Jazz låg givetvis på TWR

Men jag har dålig koll på hur de jobbar i USA med frekvenser,
Vet du mer - upplys oss gärna :)

Är du säker på det?

En flygledare kan jobba med 2 frekvenser utan att ha dem couplade. En del (äldre) radiosystem tillåter inte ens coupling.
Fordon kan mkt väl varit på GND och Jazz låg givetvis på TWR

Men jag har dålig koll på hur de jobbar i USA med frekvenser,
Vet du mer - upplys oss gärna :)
Såklart jag inte är säker, jag är bara insatt åskådare till denna olycka. GND får aldrig ge behörighet till aktiv bana, det är tror jag gäller i FAA med. Flera kopplade TWR frekvenser är möjlig anledning till felet absolut, men då har någon anropat på fel frekvens, man får inte ha flera frekvenser till samma bana av precis anledningen till olyckan.

Problemet med klipp på radio-trafiken är att de väldigt sällan är oklippta. Iaf om vi pratar youtube, så gäller det att få många visningar och få avhopp innan klippet är slut och då måste man dramatisera och klippa ner och klippa ihop. Eftersom källmaterialet är autentiskt är det lätt att ta hela produktionen som seriös.

Precis som du är inne på krävs det exakta tidsförloppet för att egentligen kunna förstå någonting från radiotrafiken. All radiotrafik, CVR och FDR och andra faktorer behöver läggas ut på en och samma tidslinje.

Toppen