Senaste nytt

Air Canada i olycka på LaGuardia

Johan F

Medlem
Verkar ha varit en krock mellan ett flygplan och en brandbil på LaGuardia. Oklart just nu hur allvarligt men står att det hänt på landningsbanan. Flygplatsen är stängd

Attachments

• IMG_6092.png
    IMG_6092.png
    {memory} MB · Visningar: 104
Verkar ha varit en jävla smäll. På bilderna som börjar dyka upp verkar ju hela nosen vara mer eller mindre borta.

faa.gov förväntar sig att flygplatsen är stängd till i morgon 11:00 (svensk tid) vilket väl är 6:00 lokal tid just nu (dvs när flygplatsen normalt öppnar antar jag)

1774249244178.png

Läskigt under alla omständigheter

Jag undrar mest hur dimmigt det var, för något är konstigt när två piloter missar ett utryckningsfordon på banan både i kommunikation och visuellt. 100% luftfuktighet och dimma rapporterad, så sikten kan inte ha varit bra men man hann uppenbarligen inte anpassa takten/procedurer till det än. Skit tråkigt.

Bortsett från ATC missen att tillåta korsandet med plan på väg in, men jag tycker utifrån de få fakta som finns att det är orimligt att lägga hela ansvaret där. Han kommer väl bli syndabocken ändå, de andra två kan inte berätta vad de såg längre. Må de vila i frid.

Jag undrar mest hur dimmigt det var, för något är konstigt när två piloter missar ett utryckningsfordon på banan både i kommunikation och visuellt. 100% luftfuktighet och dimma rapporterad, så sikten kan inte ha varit bra men man hann uppenbarligen inte anpassa takten/procedurer till det än. Skit tråkigt.

Bortsett från ATC missen att tillåta korsandet med plan på väg in, men jag tycker utifrån de få fakta som finns att det är orimligt att lägga hela ansvaret där. Han kommer väl bli syndabocken ändå, de andra två kan inte berätta vad de såg längre. Må de vila i frid.
Det är osannolikt att de missade att se fordonet, men vad skulle de ha gjort? I den hastigheten när man precis slagit hjulen i backen är det inte så att det finns en massa alternativ för piloterna. ATC har ju dels gett clearing för landning på banan samt gett klartecken för fordonet att korsa samma bana. Det rör ju sig om bara några meter vad gäller sträckan fordonet körde, och planet höll väldigt hög hastighet vid kollisionen.

Toppen