Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Här har du prislistan: https://www.scandichotels.com/sv/restauranger/hotellfrukost

Sen fick jag tips från medlemsservice att ringa in till centrala bokningen och lösa frukost för en. Jag skicka in feedback till dom att jag som Level 7 inte vill pröjsa för frukosten men vill lägga till 1 person.

Visa bifogad bild 169256
Är det här fortfarande aktuellt, att behöva ringa in för att styra upp 2 för 1-frukost? Tänkte boka tre nätter och vid själva bokningen kostar frukosten 195:-/person. Mejlar därför hotellet och frågar om 2 för 1 men nej, man måste i så fall boka utan frukost och sedan köpa den på plats – men då kostar den 275:-.

Någon som har erfarenhet av poäng på bokningar utomlands? Jag har några nätter i Köpenhamn i maj bokade. Kvittot på bokningen är i DKK, men med svag krona är det ett par tusen mindre än vad jag faktiskt betalat. På hemsidan står det att det är samma intjäning per 1 SEK som 1 DKK. Får man kontakta kundtjänst om saknade poäng i efterhand eller "känner dom av det" i systemet?

Någon som har erfarenhet av poäng på bokningar utomlands? Jag har några nätter i Köpenhamn i maj bokade. Kvittot på bokningen är i DKK, men med svag krona är det ett par tusen mindre än vad jag faktiskt betalat. På hemsidan står det att det är samma intjäning per 1 SEK som 1 DKK. Får man kontakta kundtjänst om saknade poäng i efterhand eller "känner dom av det" i systemet?
Är inte säker att jag förstår frågan rätt, men du kommer att få poäng för vad du betalat för rummet i DKK, enligt ditt kvitto. Vad växlingskursen råkar vara mellan DKK och SEK apelar ingen roll.

Har just gått från EBG till EBD.
Är fortfarande nivå 5 hos Scandic.
Uppdateras det till nivå 6 automatiskt?
Hur ser man sin Scandic status på SAS appen?

Svarar mo själv. Det sker inte automatiskt tror jag men genom att logga in på SAS hemsida ser man Scandic kopplingen och då kan man välja att uppdatera Scandic nivån.

Jag upptäckte för nån vecka sen att jag liksom många andra plötsligt/felaktigt hade halkat ner från min matchade nivå True Friend (eftersom jag är EBD) till en lägre ouppgraderad nivå (Dear Friend) utifrån hur många Scandicpoäng jag tjänat in. Ringde Scandic. De gjorde ett ärende. Fick veta att Scandic skulle höra av sig när det var fixat, eller inte, det gick inte att veta. Jahopp.

Eftersom inget hänt testade jag att göra som föreslås ovan: att logga in på SAS och försöka uppdatera nivån där. Då kom det upp en ruta att man skickas vidare till Scandic, men efter inloggning där med förhatlig engångskod via mail skickades man åter till SAS och nedanstående fantastiska sida, som är fel på så många sätt. Finn fem fel, eller kolla mitt facit nedan.

194b408d406f0587335257ac2a07695a.jpg

1. Jag påstås nu ha blivit matchad åt andra hållet, dvs från Scandic till SAS, trots att jag egentligen har högre nivå hos SAS.

2. Jag påstås ha uppgraderats från EBG till EBD trots att jag redan var EBD (på egna meriter).

3. Jag står fortfarande som Dear Friend, och uppges på samma sida ha uppgraderats till detta, vilket jag inte har, för Dear Friend är den låga nivån jag fallit tillbaka på med den poängintjäning jag haft hos Scandic. (Info om nivå och info om huruvida man uppgraderats hamnar alltså tydligen i osynk.)

4. Under Dina nya förmåner står diverse förmåner som man får med Dear Friend, som jag alltså redan hade och knappast är nya.

5. Blandningen av svenska och engelska är väl det minsta problemet i sammanhanget.

"Grattis!" Tack tack...

Last edited:
Är det här fortfarande aktuellt, att behöva ringa in för att styra upp 2 för 1-frukost? Tänkte boka tre nätter och vid själva bokningen kostar frukosten 195:-/person. Mejlar därför hotellet och frågar om 2 för 1 men nej, man måste i så fall boka utan frukost och sedan köpa den på plats – men då kostar den 275:-.
Svarar själv.

Kom till incheckningen. Blev "nekad" att köpa 2 för 1-frukost för de 195:- jag fått föreslaget vid onlinebokningen. Det var 275:- som gällde. Avstod frukost och ringde centralbokningen, som efter ett kort dröjsmål la till 2 för 1-frukost för 195:- på bokningen, vilken jag sedan betalade i hotellet reception. Slutet gott, allting... lite stökigt?

Måhända en dum fråga men visst får man inte sina Scandic-friends förmåner om man bokar via Hotels.com?

Visst är det mer fördelaktigt om man är EBD att boka rum direkt hos Scandic utan frukost samt samla poäng hos Scandic vs att samla stämplar på Hotels.com utan förmåner?

Måhända en dum fråga men visst får man inte sina Scandic-friends förmåner om man bokar via Hotels.com?

Visst är det mer fördelaktigt om man är EBD att boka rum direkt hos Scandic utan frukost samt samla poäng hos Scandic vs att samla stämplar på Hotels.com utan förmåner?
Nej inga förmåner om du bokar via Hotels.com. Sen vilket som är mest fördelaktigt kan bara du avgöra? finns ju fördelar med Hotels.com som du inte får på Scandic om du reser ute i världen och inte bara där det finns Scandic.

Nej inga förmåner om du bokar via Hotels.com. Sen vilket som är mest fördelaktigt kan bara du avgöra? finns ju fördelar med Hotels.com som du inte får på Scandic om du reser ute i världen och inte bara där det finns Scandic.
Absolut, känns rimligt att köra med Scandic Friends då om man bor på Scandic

Toppen