Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Stockholms stenungsbageri, Caramel & Seasalt. Kanongod å smulade nada.

Supergod! :)

20260312_132657.jpg

CPH-HAM i dag. Kun Kaffe/Te-servering, men kom en CC bort til meg så snart setebelteskiltet var slukket og spurte om jeg ville ha noe annet, og kom bort med ønsket drikke rett etterpå.

Vet ej vem som ska få berömmet men kul för SAS iallafall med lite klirr i kassan! :)

157 miljoner norska kronor tillbaka :)

Citat:
EU-kommisjonen er dømt til å betale renter til SAS for en bot på 14,4 millioner euro som SAS betalte i 2011 og som ble annullert i 2016.

Det avgjorde EU-domstolen onsdag. Beløpet på boten tilsvarer omkring 157 millioner kroner.

Retten har bestemt at i tillegg til tilbakebetaling av boten, må EU-kommisjonen betale for renter på beløpet tilsvarende standardrente i perioden fra februar 2011 til mars 2016. I tillegg må EU-kommisjonen betale en rente på beløpet tilsvarende 3,5 prosent fra 5. februar 2021 til den fulle boten er tilbakebetalt.

SAS borde ju få ränta från 2011 på beloppet kan man tycka…
Min begränsade erfarenhet säger att domstolar är väldigt försiktiga med att tilldela "full" ränta. Kanske någon med större kunskap som vet varför det är på detta vis.

Jag har inte läst något mer om det här än Tobbes inlägg ovan, men EU-kommissionen betalar "full ränta" för tiden mellan att böter dömdes ut (2011) tills att de ogillades (2016).

Att böterna inte var korrekta framgår ju av domen 2016, men vad som verkar ha slitits tills nu är ifall ränta överhuvudtaget skall utgå för felaktigt utdömda böter. EU-domstolen har nu kommit fram till att så är fallet, och att ränta utgår för tiden mellan 2011 till 2016 är ju då rimligt. Att kommissionen även ska betala ränta för de tio år som det har tagit EU:s rättsväsende att mala fram det här beslutet är inte lika klart, inte minst eftersom rättsläget förefaller varit oklart. Sammantaget känns domen rätt rimlig - inte minst om man begrundar att räntan kommissionen betalar i praktiken är skattepengar.

Jag har inte läst något mer om det här än Tobbes inlägg ovan, men EU-kommissionen betalar "full ränta" för tiden mellan att böter dömdes ut (2011) tills att de ogillades (2016).

Att böterna inte var korrekta framgår ju av domen 2016, men vad som verkar ha slitits tills nu är ifall ränta överhuvudtaget skall utgå för felaktigt utdömda böter. EU-domstolen har nu kommit fram till att så är fallet, och att ränta utgår för tiden mellan 2011 till 2016 är ju då rimligt. Att kommissionen även ska betala ränta för de tio år som det har tagit EU:s rättsväsende att mala fram det här beslutet är inte lika klart, inte minst eftersom rättsläget förefaller varit oklart. Sammantaget känns domen rätt rimlig - inte minst om man begrundar att räntan kommissionen betalar i praktiken är skattepengar.
Jag googlade lite och verkar som att de böter som ansågs vara felaktigt utdömda 2016, istället påfördes SAS året därpå (första omgången var felaktigt pga procedurfel snarare än att SAS inte varit delaktig i kartellbildning). Men så klart risk att målen från 2016 och 2017 rör två helt olika antitrust-mål.

Toppen