Senaste nytt

Skåne Aviation startar ny linje från Bromma

Konkurrens är bra så jag välkomnar satsningen. Sedan SAS blivit ensamma på sträckan Malmö/Sturup - Stockholm har det blivit klart sämre med förbindelserna. Någon som kikat på SAS tidtabell för sträckan i sommar?

29 juni - 12 juli flyger SAS bara på lördagar och söndagar. D.v.s. inte ett enda flyg på vardagar.

13 juli - 9 augusti är det ett flyg per dag, en ATR.

Billigaste biljetten t.o.r. första helgen i juli går idag på över 7 000 kr. Billigaste t.o.r. överhuvudtaget i juli går idag på över 4 000 kr. Så kan ett flygbolag som är ensamma göra. Ska bli intressant att se om SAS justerar den tidtabellen (och priserna) när Skåne Aviation börjar köra.
Precis vad jag tänker.
MMX-ARN har blivit riktigt dåligt även utanför sommarsäsongen, både frekvens och komfort (75% av avgångarna är nu ATR). Och somrarna är bedrövliga.
Sedan tror jag inte SAS bryr sig, jag tror inte det blir justering i vare sig frekvens, plantyper elller biljettpriser. Så som de har hanterat sträckan senaste 1-1,5 året visar inte på något större intresse. Jag tror nästan att de vill skrämma bort folk. Antingen ska man flyga CPH-ARN eller så ska man resa med någon annan.

Kommer det direktflyg från CPH till norrland försvinner ännu mer av underlaget. Då blir det bara O/D till Stockholm kvar och för det ligger Arlanda uselt till.
1,5 timmar med ATR till ARN, sedan en timme in till stan - så ser kalkylen ut för de flesta. Det är klart att ett bromma-flyg har potential i det perspektivet. Men kanske MMX redan är förlorat. Kanske inte i nivå med KID men slutar nog som AGH. Trist.

Precis vad jag tänker.
MMX-ARN har blivit riktigt dåligt även utanför sommarsäsongen, både frekvens och komfort (75% av avgångarna är nu ATR).
Kan hålla med om att det finns färre avgångar och säten än före Covid, men var ser du 75% ATR?
Under allt utom högsommaren går det i princip endast 320 på sträckan förutom på lördagar.

Sorry, jag extrapolerade från sample-size 1... Hade nämligen precis innnan jag läste tråden sökt på 12 april, en söndag, med 4 avgångar varav 3 med ATR72 och 1 med A320.

Det är bra att det är ett annat mönster på vardagar, men rätt störigt överhuvudtaget att det växlar så kraftigt mellan veckodagar.

Vi hoppas SAS ökar på MMX i höst. Kommer bli riktigt bra då Skånetrafiken kommer börja trafikera flygplatsen med bussar från Svedala, så att man kan åks "gratis" dit om man redan har ett månadskort.

Sorry, jag extrapolerade från sample-size 1... Hade nämligen precis innnan jag läste tråden sökt på 12 april, en söndag, med 4 avgångar varav 3 med ATR72 och 1 med A320.

Det är bra att det är ett annat mönster på vardagar, men rätt störigt överhuvudtaget att det växlar så kraftigt mellan veckodagar.
Störigt, ja på sitt sätt, men jag föredrar ändå att de kör lite mer frekvens än endast stor maskin om inte underlaget finns. Lördag är ofta rätt glest med resenärer inrikes.
Tycker då det är konstigare att de är helt borta på vardagarna några veckor i sommar.

Vi hoppas SAS ökar på MMX i höst. Kommer bli riktigt bra då Skånetrafiken kommer börja trafikera flygplatsen med bussar från Svedala, så att man kan åks "gratis" dit om man redan har ett månadskort.
Det är så klart bra - men blir det av? Skånetragikens app och web visar fortfarander bara 'Närtrafik' dvs möjlighet att förboka taxi 2 turer om dagen. Flygplatsen finns inte listad som hållplats heller.

Det är så klart bra - men blir det av? Skånetragikens app och web visar fortfarander bara 'Närtrafik' dvs möjlighet att förboka taxi 2 turer om dagen. Flygplatsen finns inte listad som hållplats heller.
Start i augusti, så tidtabellerna dyker nog upp i sommar. Svedalas politiker blir nog sura om detta inte blir av när dom investerat prestige i det.

Toppen