Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Jag vill be om ursäkt för den förvirring som har uppstått de senaste dagarna och passa på att reda ut frågetecknen kring konverteringskurserna och hemsidan.

Felaktig information på hemsidan
  • Flera av er har helt rätt i att hemsidan nyligen uppdaterades med försämrade växlingskurser.
  • Detta är lyckligtvis inte en devalvering av Klarna Max, utan ett internt misstag från vår sida där uppgifter för Klarna Premium felaktigt publicerades (istället för Max).
  • Vi arbetar för fullt med att åtgärda detta på sajten så att rätt siffror visas igen.
SAS EuroBonus – Ingen devalvering
  • Det har inte skett någon förändring i intjäningen för SAS EuroBonus.
  • Intjäningen är konsekvent 17,65 EB-poäng per 100 kr spenderat, vilket innebär att 1 cashback konverteras till 11,76 EB-poäng.
  • I appens övergripande vy visar vi avrundade siffror för enkelhetens skull.
  • Precis som EgOscar uppmärksammade i tråden, kan ni se de exakta, korrekta kurserna (med decimaler) om ni knappar in exempelvis 100 eller 1000 cashback i konverteringsvyn, samt på granskningsskärmen innan ni godkänner konverteringen.
  • Vi tar till oss av er feedback kring tydligheten och ska utvärdera om vi borde visa decimaler direkt i översikten, även om vi initialt trodde att det skulle ge en rörigare upplevelse.
Finnair Plus / Avios – Valutajusteringar
  • När det gäller Avios stämmer det att priserna har förändrats minimalt.
  • Anledningen är att Avios köps in i EUR och inte i SEK.
  • Därför styrs konverteringskursen hos oss av dagens aktuella valutakurs, vilket gör att värdet kan justeras både uppåt och nedåt över tid (något vi också nämner i vår FAQ och på våra medlemskapssidor).
  • För tillfället rör det sig om en väldigt liten variation på cirka 0,1 Avios per cashback om man jämför med hur kursen låg under hösten.
Tack igen för att ni håller oss på tårna! Ställ gärna fler frågor om något fortfarande är oklart.
Kul att jag hade fel och tack för att du svarar här!

Men varför är er kundtjänst fullständigt ointresserade att att försöka hjälpa till med efterregistrering av köp som gjorts via er cashbackportal i appen, men som inte registrerats automatiskt?

• Gilla
Reactions: hco
Vad var det för interna misstag de ej tog ansvar för?

Jag är generellt skeptisk till Klarna men funderade själv ändå ett tag på Klarna Max. Beslutade mig dock för att först testa använda deras cashbackportal. Handlade från butik som skulle ge 5 % direkt via Klarnas app. Ingen cashback registrerades och deras kundtjänst visade noll intresse i att försöka efterregga. Efter det blev beslutet att skippa klarna enkelt.
@eddo och @VictorB! Det här var tråkig läsning, men jag är tacksam att ni lyfter det öppet. Det är tydligt att vi inte har levt upp till de förväntningar ni har rätt att ställa på oss när det gäller support och tydlighet.

Kring "premiumkundtjänsten"
  • Att spendera stora belopp och lita på vår tjänst, för att sedan mötas av en support som inte tar ansvar för eventuella interna misstag, är under all kritik.
  • Vi har höga ambitioner med vår premiumkundtjänst och om vi brister i bemötandet måste vi givetvis ta det på största allvar. Jag tar med mig er feedback direkt till de ansvariga för vår support.
Gällande utebliven cashback i appen
  • @eddo, jag förstår din frustration över att din cashback inte registrerades. När det gäller de specifika cashback-kampanjerna i Klarna-appen kan det ibland bero på tekniska faktorer (som adblockers eller hur cookies hanteras av butiken).
  • Det kan också bero på att köpet gjordes i en kategori som inte omfattades, eller att det fanns andra specifika villkor satta av den enskilda handlaren. För att göra detta så tydligt som möjligt visar vi alltid en detaljerad informationsskärm i appen om exakt vilka regler som gäller för just den butiken innan man klickar sig vidare.
  • Med det sagt: Vår kundtjänst ska givetvis alltid visa intresse och hjälpa till att undersöka varför poängen uteblev. Att du inte fick den hjälpen är inte okej.
Skillnaden mellan app-kampanjer och Klarna Max
  • Eftersom Klarna Max diskuteras i tråden vill jag passa på att förtydliga en viktig skillnad. Till skillnad från de butiksspecifika kampanjerna i appen, är medlemskapscashbacken (via Klarna Max) universell.
  • Med Klarna Max får du alltid din cashback så länge du handlar med Klarna Saldo (Klarna Balance).
  • Detta gäller oavsett vilken butik du handlar hos, och oavsett om köpet görs via vår app, med vårt fysiska Klarna-kort, eller i någon av alla de butiker som har våra betallösningar integrerade i sin kassa.
Även om ni redan har valt att avsluta era tjänster hos oss, skulle jag verkligen uppskatta chansen att gå till botten med era ärenden för att se exakt var det brast. Skicka jättegärna ett DM till mig med personnummer eller den mejladress ni har registrerad hos Klarna, samt order-ID eller detaljer kring köpet (namn på butik och datum då köpet gjordes). Då kan jag kika på vad som har hänt och se om vi kan hjälpa er.

@eddo och @VictorB! Det här var tråkig läsning, men jag är tacksam att ni lyfter det öppet. Det är tydligt att vi inte har levt upp till de förväntningar ni har rätt att ställa på oss när det gäller support och tydlighet.

Kring "premiumkundtjänsten"
  • Att spendera stora belopp och lita på vår tjänst, för att sedan mötas av en support som inte tar ansvar för eventuella interna misstag, är under all kritik.
  • Vi har höga ambitioner med vår premiumkundtjänst och om vi brister i bemötandet måste vi givetvis ta det på största allvar. Jag tar med mig er feedback direkt till de ansvariga för vår support.
Gällande utebliven cashback i appen
  • @eddo, jag förstår din frustration över att din cashback inte registrerades. När det gäller de specifika cashback-kampanjerna i Klarna-appen kan det ibland bero på tekniska faktorer (som adblockers eller hur cookies hanteras av butiken).
  • Det kan också bero på att köpet gjordes i en kategori som inte omfattades, eller att det fanns andra specifika villkor satta av den enskilda handlaren. För att göra detta så tydligt som möjligt visar vi alltid en detaljerad informationsskärm i appen om exakt vilka regler som gäller för just den butiken innan man klickar sig vidare.
  • Med det sagt: Vår kundtjänst ska givetvis alltid visa intresse och hjälpa till att undersöka varför poängen uteblev. Att du inte fick den hjälpen är inte okej.
Skillnaden mellan app-kampanjer och Klarna Max
  • Eftersom Klarna Max diskuteras i tråden vill jag passa på att förtydliga en viktig skillnad. Till skillnad från de butiksspecifika kampanjerna i appen, är medlemskapscashbacken (via Klarna Max) universell.
  • Med Klarna Max får du alltid din cashback så länge du handlar med Klarna Saldo (Klarna Balance).
  • Detta gäller oavsett vilken butik du handlar hos, och oavsett om köpet görs via vår app, med vårt fysiska Klarna-kort, eller i någon av alla de butiker som har våra betallösningar integrerade i sin kassa.
Även om ni redan har valt att avsluta era tjänster hos oss, skulle jag verkligen uppskatta chansen att gå till botten med era ärenden för att se exakt var det brast. Skicka jättegärna ett DM till mig med personnummer eller den mejladress ni har registrerad hos Klarna, samt order-ID eller detaljer kring köpet (namn på butik och datum då köpet gjordes). Då kan jag kika på vad som har hänt och se om vi kan hjälpa er.
Tack för ditt svar här. Gällande min cashback så var det ett köp som gjordes direkt via er app i cashbackportal, ingen adblock installerad och hade full koll på villkoren hos den aktuella butiken. Handlar dock om för låg summa för att jag ska orka lägga mer tid på det. Däremot hade jag förväntat mig att kundtjänst åtminstone skulle göra ett försök att efterregga men svaret var mer i stil med att ”tyvärr funkar det inte ibland och så är det”. Tack för erbjudandet om att undersöka vidare dock.

Har du någon info om varför United inte längre listas som ”kommer snart” bland växlingspartners? Har framgått sedan kort efter lansering av Max men nu verkar det vara borta.

Som jag sagt tidigare, får ni till ett samarbete med Aeroplan till ok växlingskurs hoppar jag (och säkerligen många fler) på Klarna Max direkt…

Toppen