Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Jag är övertygad om att det handlar om nettovinst, så antingen flyg dyrt och något mer sällan eller som jag ofta och billigare. Men bland topp 500.
Jag flög som en galning. 175+ flighter om året år efter år. Inom Europa och nästan alltid i Go. Vi var väl en 5-6 pandions på jobbet och de flesta reste dagligen förutom en som bokade CPH-GVA i Plus dagen innan avfärd varje vecka och blev pandion vid upprepade tillfällen.
Jag tror inte det handlar om "position", då jag på ARN var i loungen och Caspar Von Koskull skröt om sitt diamantkort för några kollegor och någon sa att det var ju inte "pandion". Han blev klart besvärad och under alla år såg jag ingen "vip" ha pandion. Inte ens Kronprins Frederick som jag satt bredvid ett par gånger. En annan intressant spaning är att majoriteten av pandions inte är särskilt flygnördiga. Jag tror "ingen" eller åtminstone väldigt få Pandions hänger här. De har jobb som kräver resor, många resor och efter hand är man i toppen av gruppen som blir inbjuden.
HON Circle är annorlunda. Nu har jag "konverterat" till LH pga jobb och efter ett års varannanveckas pendlade ++ lite till så klarar jag inte av att ens behålla senator, kommer halvvägs :)
Intressant.
Antar att du då flög SAS metall mestadels eller?
175+ är fan respekt faktiskt!

Dock så kan jag ju tycka att du borde lösa ett Senator kort med med det nuvarande resemönstret?

Nästan uteslutande SAS även om det ibland gav lustiga resvägar. Efter pandion åren bytte jag jobb så nu är det varannan vecka CPH-MUC, så styvt 50 flighter per år. Jag får 20 QP per flight vilket landar på 1000 men man behöver ju 2000 points vilket skulle kräva 100 flighter i economy per år. Förförra året löste det sig tack vare en sen/spontan tur till asien i C men jag har ju tröttnat en del på resandet i sig så 100 är inte acceptabelt. Så nu blir det frequent traveller som grace men byte till SAS för mina turer till Tyskland så får vi se vad flighter+Amex+MC kan sluta i.
Summan av kardemumman är iaf att SAS guld och LH guld har ingenting gemensamt i insatsen att nå dit. Förmånerna tycker jag ligger i LH favör och är mer rimliga i förhållande till insatsen. Här på forumet har jag ju som oftast varit dysterkvisten och försökt nå ut i att jag tror inte att gemene man förstår hur lätt de har kunnat nå till en nivå som gett "för mycket" och det kommer ta slut. Förr eller senare.

Nästan uteslutande SAS även om det ibland gav lustiga resvägar. Efter pandion åren bytte jag jobb så nu är det varannan vecka CPH-MUC, så styvt 50 flighter per år. Jag får 20 QP per flight vilket landar på 1000 men man behöver ju 2000 points vilket skulle kräva 100 flighter i economy per år. Förförra året löste det sig tack vare en sen/spontan tur till asien i C men jag har ju tröttnat en del på resandet i sig så 100 är inte acceptabelt. Så nu blir det frequent traveller som grace men byte till SAS för mina turer till Tyskland så får vi se vad flighter+Amex+MC kan sluta i.
Summan av kardemumman är iaf att SAS guld och LH guld har ingenting gemensamt i insatsen att nå dit. Förmånerna tycker jag ligger i LH favör och är mer rimliga i förhållande till insatsen. Här på forumet har jag ju som oftast varit dysterkvisten och försökt nå ut i att jag tror inte att gemene man förstår hur lätt de har kunnat nå till en nivå som gett "för mycket" och det kommer ta slut. Förr eller senare.
Håller med dig fullt ut i hur lätt det har varit att få status på sas.
LH SEN är en bra status men som du säger, är inte helt lätt att nå utan att flyga en del C.

FB är ju samm aoch troligen kommer SAS gå samma väg (förhoppningsvis) om det är någon tröst ;)

Låt oss se. Jag tror SAS gjorde ett stort misstag när man halverade kravet på guld och FB kravet för guld är ju även det extremt lågt. Att få fast track och lounge för det tror jag är svårt utifrån ett lönsamhetsperspektiv och hur de skall hantera det är svårt att sia om.
Så min prognos är att guld kommer att förtvina över tid och diamant / fb platinum kommer bli den framtida nivån för de som vill ha lounge / fast track etc.
Guld kommer kanske få ett gäng lounge vouchers men det enda sättet att göra loungen / fast tracken relevant är att göra den bättre och det är att få bort en stor del av individerna som har tillgång till den.

Jag tror den kommande Diamond loungen är ett första steg på resan att börja trimma Gold förmånerna en smula.
Jag gissar att t.ex. den temporära bartendern de kört på CPH och den ursprungliga baristan kommer bara finnas i Diamond loungen när den öppnar.
Eventuell förmånstillväxt kommer ske för Diamond och inte Gold.

Toppen