Senaste nytt

OTA vs direktbokning: vad hade ni gjort?

I all välmening - du verkar behöva mycket personligt stöd för att boka online, du hanterar inte engelska språket och har mycket synpunkter på olika detaljer i resandet. Du behöver boka via en personlig resebyrå som kan ge dig den support du behöver.

Flygcity verkar kanske vara bra, men jag tror du behöver hitta någon som kan boka över telefon.
Jag har förstått att du nog tycker att jag varit lite jobbig med alla mina (ibland ganska dumma) frågor. Håller faktiskt med till viss del – men samtidigt har jag lärt mig enormt mycket här tack vare just de frågorna.

Med hjälp av alla goda råd i forumet har jag under den här tiden fått ihop tre längre resor, med både bättre priser och bättre flygtider än jag någonsin lyckats med tidigare.

Just den här resan har varit extra krånglig eftersom vi blir 8 personer, och jag dessutom bjuder den andra familjen (5 pers) på deras första businessresa. Det är en mycket större utgift än vanligt för oss och därför vill jag verkligen minimera risken att något blir fel.

Så även om jag kanske överanalyserar ibland så uppskattar jag verkligen all hjälp jag får här.

Har du klickat dig vidare från Skyscanner till Flygcity så att du verkligen är säker på prisskillnaden? Pris från mindre tillförlitliga källor ändras ibland plötsligt när du klickar vidare från tredjepart som Skyscanner.
Jag har klickat vidare och kommit till Flygcitys sida och fick detta pris

Det som gjort hela bokningen så krånglig för oss är att vi är 8 personer som vill ligga i samma bokning/grupp, men ändå betala med separata kreditkort.
Det här gör garanterat att priset drar iväg. När du söker på 8 pers så tvingas du upp i dom dyraste klasserna, trots att det kanske finns 2-5 platser i bokningsklasser som kostar 5000 kr mindre. Obs, bara ett exempel. Så du betalar ganska dyrt för önskan att alla ska vara på samma biljett.

Resan verkar ju vara en Finnair-biljett. Om så, har du testat att ringa Finnair och se om de kan sälja den till dig direkt (dvs. exakt samma flyg som OTA erbjuder)?

Stort TACK för tipset, för nu och ser att jag missade scrolla ner när jag kollade sist. Jag scrollade inte ända ner för de längst ner brukar vara långa restider. Hittade exakt samma flyg och 37k billigare.

STORT TACK, ska ringa upp Finnair direkt och hoppas att jag inte missat något

Skärmavbild 2026-01-30 kl. 11.51.49.pngSkärmavbild 2026-01-30 kl. 11.51.24.png

Det här gör garanterat att priset drar iväg. När du söker på 8 pers så tvingas du upp i dom dyraste klasserna, trots att det kanske finns 2-5 platser i bokningsklasser som kostar 5000 kr mindre. Obs, bara ett exempel. Så du betalar ganska dyrt för önskan att alla ska vara på samma biljett.
Jag har bara kollat i de billigaste klasserna

Resan verkar ju vara en Finnair-biljett. Om så, har du testat att ringa Finnair och se om de kan sälja den till dig direkt (dvs. exakt samma flyg som OTA erbjuder)?
Tack för alla tips och inspel!

Har nu ringt Finnair och fått bekräftat att det finns 8 businessplatser för 259 k på GOT–SIN och BKK–GOT. Därefter bokar jag SQ business mellan SIN–SGN, vilket totalt hamnar på cirka 295 k. Det blir alltså till och med billigare än Flygcity, och då är alla biljetter bokade direkt via flygbolagen.

Det som krånglade lite var att Finnair tar ca 500 kr per person extra vid telefonbokning, men deras kundtjänst var riktigt bra och föreslog istället att vi bokar själva online i två separata bokningar, och därefter kopplar ihop dem till en gemensam bokning. Dessutom har Finnair 24 timmars fri avbokning, vilket känns väldigt tryggt när man bokar för 8 personer.

Känns nu som en riktigt bra lösning, kommer i kväll boka tillsammans med den andra familjen – stort tack för all hjälp i tråden

Tack för alla tips och inspel!

Har nu ringt Finnair och fått bekräftat att det finns 8 businessplatser för 259 k på GOT–SIN och BKK–GOT. Därefter bokar jag SQ business mellan SIN–SGN, vilket totalt hamnar på cirka 295 k. Det blir alltså till och med billigare än Flygcity, och då är alla biljetter bokade direkt via flygbolagen.

Det som krånglade lite var att Finnair tar ca 500 kr per person extra vid telefonbokning, men deras kundtjänst var riktigt bra och föreslog istället att vi bokar själva online i två separata bokningar, och därefter kopplar ihop dem till en gemensam bokning. Dessutom har Finnair 24 timmars fri avbokning, vilket känns väldigt tryggt när man bokar för 8 personer.

Känns nu som en riktigt bra lösning, kommer i kväll boka tillsammans med den andra familjen – stort tack för all hjälp i tråden

Lita inte på kundtjänst. Det går inte att koppla ihop bokningar i efterhand.

Just den här resan har varit extra krånglig eftersom vi blir 8 personer, och jag dessutom bjuder den andra familjen (5 pers) på deras första businessresa. Det är en mycket större utgift än vanligt för oss och därför vill jag verkligen minimera risken att något blir fel.
Om du bjuder den andra familjen, varför behöver ni ta betalningen på olika kort? Jag har för mig att du sagt att ni vill dela betalningen mellan familjerna?

Toppen