Senaste nytt

Råd angående gemensamt kort med tjejen

jklmn

Medlem
Hej,

Jag och tjejen kollar på att hitta ett gemensamt kort/konto för mat och utgifter för hemmet. Jag har ett eget Amex classic just nu idag och vi funderar på att kanske köra Ica-banken då vi gärna vill ha stående överföring från vårt lönekonto den 25e varje månad in på ett gemensamt konto.

Vi tänkte isåfall köra ett Ica-konto för mat+utgifter, och ett för resor. Sedan när vi köper resor betalar jag det med mitt Amex classic och sen för jag över pengar från resekontot hos Ica till mitt egna då jag betalar fakturan med mitt egna.

Vad tror ni om detta upplägg? Eller finns det något bättre sätt vi kan göra det på för att samla poäng eller liknande för matkontot t.ex?

Budget är bra men ett alternativ för att se till att den följs också kan vara att man ha flera konton med olika kategorier som du är inne på men betala samtliga utgifter med kort som ger poäng och vid köptillfället gör en överföring till det kontot som ska betala kortfakturan. Det kan tyckas lite bökigt men är ett effektivt sätt att se till att man alltid har råd att betala fakturan.

Om du enbart väljer att göra så för en kategori (ex resor) så kommer du troligtvis tjäna förhållandevis lite poäng (om ni inte gör väldigt dyra resor ofta såklart) och då kanske det är bättre att satsa på ett rent cashback kort.

Budget är bra men ett alternativ för att se till att den följs också kan vara att man ha flera konton med olika kategorier som du är inne på men betala samtliga utgifter med kort som ger poäng och vid köptillfället gör en överföring till det kontot som ska betala kortfakturan. Det kan tyckas lite bökigt men är ett effektivt sätt att se till att man alltid har råd att betala fakturan.
Ett bra upplägg generellt, men ifall man har lite buffert och koll på sin budget så behöver man inte nödvändigtvis göra en överföring efter varje köp. Om man för upp alla betalningar i ett kalkylark (t.ex. google docs är lätt att komma åt från valfri dator eller mobil), så summerar man bara och gör en överföring en gång i månaden till kontot som ska betala Amex-fakturan.

Fördelen med att ha alla köp i ett kalkylark är att man dessutom lätt kan följa upp olika kategorier av inköp, göra prognoser framåt osv.

Edit: Men man måste så klart känna sig själv först. Ifall man oroar sig för att spendera utöver sin förmåga, och inte kunna betala hela amexfakturan direkt varje månad, då ska man absolut köra på metoden att göra en överföring direkt vid varje köp. Ändå ganska smidigt med de flesta mobilbankapparna.

Vi kör Amex Elite och SAS MC Premium för alla utgifter, sambon har extrakort till Amex. Gemensamt konto på vår bank, ca en gång i veckan för vi över det vi handlat från gemensamma kontot till ”kortkontot” (dvs det konto vi senare betalar kortfakturorna ifrån) för att hålla lite mer koll.

Ska man samla poäng bör man räkna på det så att man får ut något vettigt för det (och försöka lägga all spend man kan på de korten) annars är det inte värt det imo. Bättre att hitta ett cashback-kort eller liknande i sådana fall.

Vill ni maxa poäng så bör ju så mycket kostnader som möjligt tas på kreditkort och regleras från de konton ni sätter upp. T ex skulle ju t ex kostnaderna för mat och andra utgifter hanteras på samma sätt som du tänker dig att resekostnader ska hanteras. Jag själv betalar nog nästan 99% av hushållets utgifter utöver boendekostnad med kreditkort i jakten på poäng. Fakturan betalas i sin helhet varje månad, förstås.

Om du enbart väljer att göra så för en kategori (ex resor) så kommer du troligtvis tjäna förhållandevis lite poäng (om ni inte gör väldigt dyra resor ofta såklart) och då kanske det är bättre att satsa på ett rent cashback kort.

Ja ett cashback kort kanske är bättre för oss. Vilket rekommenderas isåfall?

Vi har samma bank så vi skulle kunna sätta upp ett gemensamt SEB-konto som är den bank både vi har där som vi för över till varje månad, och så betalar vi Amex fakturorna från det SEB-kontot.
Jag föreslår att ni gör en budget och använder amexet för alla utgifter, låter inte som att ni kommer dra ihop särskilt mycket poäng annars.
Kom ihåg att det alltid är bättre att ha pengar än att ha poäng.
Så du tänker att ett cashback kort kan vara mer värt för oss, right?
Vi kör Amex Elite och SAS MC Premium för alla utgifter, sambon har extrakort till Amex. Gemensamt konto på vår bank, ca en gång i veckan för vi över det vi handlat från gemensamma kontot till ”kortkontot” (dvs det konto vi senare betalar kortfakturorna ifrån) för att hålla lite mer koll.

Ska man samla poäng bör man räkna på det så att man får ut något vettigt för det (och försöka lägga all spend man kan på de korten) annars är det inte värt det imo. Bättre att hitta ett cashback-kort eller liknande i sådana fall.
Hur kommer det sig att ni har två olika kort? Bara för att använda SAS MC Premium på de ställen som inte tar Amex eller?
Vill ni maxa poäng så bör ju så mycket kostnader som möjligt tas på kreditkort och regleras från de konton ni sätter upp. T ex skulle ju t ex kostnaderna för mat och andra utgifter hanteras på samma sätt som du tänker dig att resekostnader ska hanteras. Jag själv betalar nog nästan 99% av hushållets utgifter utöver boendekostnad med kreditkort i jakten på poäng. Fakturan betalas i sin helhet varje månad, förstås.
Vilket kort kör du?

Hur kommer det sig att ni har två olika kort? Bara för att använda SAS MC Premium på de ställen som inte tar Amex eller?
Amex Elite för 2-4-1 som nyttjas vid bokningar med partnerbolag och MC Premium för FlyPremium som nyttjas vid bokning av SAS-flygningar.

Lägger all spend på Amex där det är möjligt, där Amex inte fungerar används MC.

Ja ett cashback kort kanske är bättre för oss. Vilket rekommenderas isåfall?

Vi har samma bank så vi skulle kunna sätta upp ett gemensamt SEB-konto som är den bank både vi har där som vi för över till varje månad, och så betalar vi Amex fakturorna från det SEB-kontot.

Så du tänker att ett cashback kort kan vara mer värt för oss, right?

Vilket kort kör du?
Det beror på! Vill du ha fler bonuspoäng och du tror att du kan använda poängen till något vettigt tycker jag absolut du ska he ett kort som ger bonuspoäng. Är du osäker på att SAS Eurobonus är programmet du vill ha poäng till tycker jag du ska överväga Amex Gold också.

Jag kör elite och SAS MC för att ta så mycket utgifter som nöden kräver på kreditkort som ger poäng.

Toppen