Senaste nytt

Råd angående gemensamt kort med tjejen

Jag och min sambo kör Amex Elite och SAS MC premium med tillhörande extrakort. Ett bra sätt att maximera intjäningen av poäng och säkerställa att alla köp blir poänggrundande.

Eftersom att det är jag som står på korten så är det jag som faktureras. För att hålla koll på gemensam spendering och enskild spendering kör vi CostSplit. Så om min sambo exempelvis spenderar 850kr på något klädesplagg så lägger jag in det som en kostnad för henne där det är jag som betalar. Den 25e varje månad swishar hon mig. Väldigt enkelt sätt att hålla koll på kostnader och all inhandling genererar poäng.

Kanske ska ta några steg tillbaka, hur mycket spenderar ni på era kort per år?
Innan vi flyttade ihop så spenderade jag själv minst 100 000 på ett år för samlade ihop 2-4-1 voucher med SAS amex classic ganska enkelt själv. Sen kanske inte hon spenderar lika mycket på ett år men säg att vi lägger kanske 150k ihop på ett år (utan att ha räknat på det ungefär) men om jag skulle gissa.

Det beror på! Vill du ha fler bonuspoäng och du tror att du kan använda poängen till något vettigt tycker jag absolut du ska he ett kort som ger bonuspoäng. Är du osäker på att SAS Eurobonus är programmet du vill ha poäng till tycker jag du ska överväga Amex Gold också.

Jag kör elite och SAS MC för att ta så mycket utgifter som nöden kräver på kreditkort som ger poäng.
Just nu känner jag kanske inte för att samla poäng på något kort. Så det är antingen behålla mitt nuvarande SAS Amex blue för att inte betala någon avgift + utan problem få en 2-4-1 voucher varje år i europa. Eller köra ett Cashback kort för att få tillbaka lite pengar. Isåfall har du förslag på något sånt kort så jag kan jämföra det mot SAS amex blue och sen välja den som kanske är bäst för oss?

Jag och min sambo kör Amex Elite och SAS MC premium med tillhörande extrakort. Ett bra sätt att maximera intjäningen av poäng och säkerställa att alla köp blir poänggrundande.

Eftersom att det är jag som står på korten så är det jag som faktureras. För att hålla koll på gemensam spendering och enskild spendering kör vi CostSplit. Så om min sambo exempelvis spenderar 850kr på något klädesplagg så lägger jag in det som en kostnad för henne där det är jag som betalar. Den 25e varje månad swishar hon mig. Väldigt enkelt sätt att hålla koll på kostnader och all inhandling genererar poäng.
Låter väldigt likt en annan medlem på forumet på första sidan. Får ni nytta av poängen då? För det kostar väl lite med de korten per år i avgift. Men det låter som ett smidigt upplägg ni kommit överens om.

Innan vi flyttade ihop så spenderade jag själv minst 100 000 på ett år för samlade ihop 2-4-1 voucher med SAS amex classic ganska enkelt själv. Sen kanske inte hon spenderar lika mycket på ett år men säg att vi lägger kanske 150k ihop på ett år (utan att ha räknat på det ungefär) men om jag skulle gissa.

Just nu känner jag kanske inte för att samla poäng på något kort. Så det är antingen behålla mitt nuvarande SAS Amex blue för att inte betala någon avgift + utan problem få en 2-4-1 voucher varje år i europa. Eller köra ett Cashback kort för att få tillbaka lite pengar. Isåfall har du förslag på något sånt kort så jag kan jämföra det mot SAS amex blue och sen välja den som kanske är bäst för oss?

Låter väldigt likt en annan medlem på forumet på första sidan. Får ni nytta av poängen då? För det kostar väl lite med de korten per år i avgift. Men det låter som ett smidigt upplägg ni kommit överens om.
Om du inte är beredd att lägga ned tid och energi på att optimera och tjäna poäng även på andra sätt än kreditkort skulle jag rekommendera att skippa Eurobonus och hitta ett bra cashbackkort istället. Enbart er spendering på kortet kommer inte leda till nog mycket intjänade poäng för att göra något vettigt av det.

Skulle du vara intresserad av att optimera och dra in poäng från andra källor (onlineshoppingportal etc.) kan det dock vara värt det.

Vi har inte heller någon hög spendering, ca 200k/år på Amex och kanske 75k/år på MC. Men vi drar in nog med poäng på andra sätt för att kunna resa longhaul tur och retur i business ca 2 ggr/år (2 pers) vilket gör att jag absolut tycker att det är värt totalkostnaden för kreditkorten.

Sen vi började med detta har vi varit iväg på en långresa i business varje år. Nu 2026 har vi två långresor inbokade, en tur och retur i premium economy till Tokyo och en tur och retur i business till New York. Utöver det har vi poäng för en resa till.

Har ni förslag på någon cashback kort där man kan ta ett extrakort för tjejen?

Vad tycker ni om att ha ICA-banken? Då det tydligen går att koppla AMEX kort dit.

Last edited:
Har ni förslag på någon cashback kort där man kan ta ett extrakort för tjejen?
Så länge kortet är gratis, tex bank Norwegian, så spelar det ju ingen roll ifall det är ett extrakort eller bara ett separat huvudkort. Gratiskorten brukar sällan hs minimum spend nivåer.

Sedan är det bara att räkna på spend. Tex Norwegian 0.5% cashback for 0kr i månaden. Amex blir 1.25% för 35kr. Breakpoint på strax under 5000 per månad -spenderar du mer än det (på ställen som tar Amex) tjänar du på att betala för amex kortet och ta ett extrakort.

Gratis cashback-kort med extrakort är inte jättevanligt, men jag vet att Circle K Mastercard har det iaf. Och Amex Blue så klart.
Circle K kortet get väl bara bonus på köp hos just circle K?

Circle K kortet get väl bara bonus på köp hos just circle K?
Höll på att svara att det gällde överallt, men som tur var kollade jag först, och ja, herrejäklar, de har kastrerat det kortet så ini helsike att det bara ger bonus på det man handlar på Circle K.

För några år sedan var det 1% på allt. Sen blev det 0,5% på allt och 1% på Circle K, och det var var jag trodde vi fortfarande låg på. Nu är det tydligen 0,5% på Circle K och 0% på allt annat. Mao i princip omöjligt att motivera att någon skaffar det kortet (jag har haft det sedan 90-talet och haft kvar det för att det är bra med ett gratis reservkort med rejäl kreditutrymme, men jag har nog inte aktivt lagt en enda transaktion på den på ett decennie ungefär...)

Så länge kortet är gratis, tex bank Norwegian, så spelar det ju ingen roll ifall det är ett extrakort eller bara ett separat huvudkort.
Och nej, någon ekonomisk vits är det inte* om kortet är gratis, utan värdet är bara rent administrativt, ibland vill man ha in allting på en och samma faktura. Men det kanske är ett nischbehov.

*) Förutsatt att partnern är kreditvärdig själv; om inte kan ett kort där man "piggybackar" på den andra partnerns kreditvärdighet kan ha ett värde.

Toppen