Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Risken är ju också påtaglig att det som behöver göras är att sänka nivåer. Ska man ha en "super diamond" ovanför diamond måste den ha en skillnad oberoende av namn. Om skillnaden ska vara annat än "ännu mer förtur I köer" så betyder det antagligen minskning av förmåner på diamond och därmed också minskning av förmåner på guld för att upprätthålla avstånd där.
Vilket kanske lockar SAS, att skapa inflation inte bara i awards-tabellerna utan också i nivåerna. Iaf om strategin fortsatt ska vara att kampanj-vägen trycka ut mer och mer nivå-poäng .

Men inflation är farligt för tilliten till ett system. Om folks LTG plötsligt är en silvernivå? Jublet på "evening of conversation" fastnar lätt i halsen om nyblivna innehavare av svarta eviga kort snart i praktiken har ett LTG.

Vilket kanske lockar SAS, att skapa inflation inte bara i awards-tabellerna utan också i nivåerna. Iaf om strategin fortsatt ska vara att kampanj-vägen trycka ut mer och mer nivå-poäng .

Men inflation är farligt för tilliten till ett system. Om folks LTG plötsligt är en silvernivå? Jublet på "evening of conversation" fastnar lätt i halsen om nyblivna innehavare av svarta eviga kort snart i praktiken har ett LTG.
Problemet för SAS är ju LTG. I övrigt är det ju rätt straight forward:

EBG=FBG
EBD=FBP
LTD=LTP
Pandion (kravbaserad)=Ultimate

LTG löses ut genom att:

Steg 1: Byta namn till något som inte längre heter Gold, typ "life time friend"
Steg 2: Sälja in 1 med någon "emhancment", typ extra mycket bomuspoång på hotell, inbjudan till friends and family
Steg 3: "life time friend" tappar alla FB-förmåner men behåller på SAS-metall
Steg 4: Sälja in steg 3 med ytterligare bonuspoäng på hotell och onlineshopping, och inbjudan tilll friends and family, samt någon challange/boost att nå kvala till gold/diamond
Steg 5: Lounge och fast track försvinner från "life time friend" på SAS-metall, i samband med merge med FB
Steg 6: Någon form av challange eller boost för "life time friend" att kvala enklare till FBG/FBP under några år

Så hade jag tänkt i grova drag om jag var på SAS EB. Jag hade tänkt att det är stor risk att förarga många lojala kunder, men att vi måste "lösa ut" LTG-frågan på nått sätt.

Steg 1 och 2, hade jag infört Q1/Q2-26, så snabbt som möjligt egentligen, men lång process med kommunikationsavdelningen förmodligen

Övriga steg beroende på hur tidsplanen mot FB ser ut.

Oavsett, LTG kommer dö ut. Jag är faktiskt inte bitter, på riktigt

Problemet för SAS är ju LTG. I övrigt är det ju rätt straight forward:

EBG=FBG
EBD=FBP
LTD=LTP
Pandion (kravbaserad)=Ultimate

LTG löses ut genom att:

Steg 1: Byta namn till något som inte längre heter Gold, typ "life time friend"
Steg 2: Sälja in 1 med någon "emhancment", typ extra mycket bomuspoång på hotell, inbjudan till friends and family
Steg 3: "life time friend" tappar alla FB-förmåner men behåller på SAS-metall
Steg 4: Sälja in steg 3 med ytterligare bonuspoäng på hotell och onlineshopping, och inbjudan tilll friends and family, samt någon challange/boost att nå kvala till gold/diamond
Steg 5: Lounge och fast track försvinner från "life time friend" på SAS-metall, i samband med merge med FB
Steg 6: Någon form av challange eller boost för "life time friend" att kvala enklare till FBG/FBP under några år

Så hade jag tänkt i grova drag om jag var på SAS EB. Jag hade tänkt att det är stor risk att förarga många lojala kunder, men att vi måste "lösa ut" LTG-frågan på nått sätt.

Steg 1 och 2, hade jag infört Q1/Q2-26, så snabbt som möjligt egentligen, men lång process med kommunikationsavdelningen förmodligen

Övriga steg beroende på hur tidsplanen mot FB ser ut.

Oavsett, LTG kommer dö ut. Jag är faktiskt inte bitter, på riktigt
Ja du, om SAS skulle gå från att Lifetime Gold är SkyTeam Elite Plus till att inte ens vara SkyTeam Elite (silvernivån) på annat än SAS egna flighter, så tror jag reaktionen skulle bli ganska tuff.

Jag tror inte att det kommer att jiddras med något annat än de befintliga nivåerna. Om de av någon anledning inte vill "ärva" Lifetime Gold för evigt (vilket mycket väl kan inträffa), så kommer LTG att bli garanterade FB Gold under minst ett antal år + få lagom mycket kreditering till att bli Lifetime Platinum. Kanske 5 år? D.v.s. i praktiken en "challenge" som gör att det går att bli LTP snabbare. Att direkt sänka dem till något sämre än Gold tror jag inte ett ögonblick på.

Och jag är inte LTG så jag pratar i egen sak.

Det verkar finnas en stark tro på att allt bara rör sig i en riktning, "den enda vägens politik". Historien visar att så kanske inte är fallet.

Minns exempelvis sammanslagningen United och Continental för 15 år sedan. United var det större bolaget, och efter sammanslagningen stod det UNITED i stora bokstäver på alla maskinerna. Men det var Continentals gamla ledning som fortsatte med Continentals strategi, med Continentals logga på planen.

Vem är det som säger att de fem nivåerna i FB är skrivna i sten? Varför skulle det vara ointressant att ha lifetime för flera nivåer?

Det verkar finnas en stark tro på att allt bara rör sig i en riktning, "den enda vägens politik". Historien visar att så kanske inte är fallet.

Minns exempelvis sammanslagningen United och Continental för 15 år sedan. United var det större bolaget, och efter sammanslagningen stod det UNITED i stora bokstäver på alla maskinerna. Men det var Continentals gamla ledning som fortsatte med Continentals strategi, med Continentals logga på planen.

Vem är det som säger att de fem nivåerna i FB är skrivna i sten? Varför skulle det vara ointressant att ha lifetime för flera nivåer?
Verkar vara många som tror att AFKLM vill behandla SAS som någon typ av ful styvdotter, och allt ska rullas in i deras sätt att göra det. Men de fakto är att EB med sina 8,5 miljoner medlemmar är en 1/4 av ett sammanslaget FB/EB. I proportion till sin hemma-marknad så är EB otroligt starkt, 8,5 miljoner på en befolkning av 22 miljoner. FB fixar 25 miljoner medlemmar på befolkningen av Frankrike, Nederländerna (och Rumänien).
Och igen, det som kommer ske är att SAS blir likvärdigt bolag ägt av AFKLM modern, på sidan av Air France och KLM.

Åsikter som att LTG går i graven bara för att de inte finns motsvarighet i FB, sådana läser jag bara som omotiverad pessimism.

Ja du, om SAS skulle gå från att Lifetime Gold är SkyTeam Elite Plus till att inte ens vara SkyTeam Elite (silvernivån) på annat än SAS egna flighter, så tror jag reaktionen skulle bli ganska tuff.

Jag tror inte att det kommer att jiddras med något annat än de befintliga nivåerna. Om de av någon anledning inte vill "ärva" Lifetime Gold för evigt (vilket mycket väl kan inträffa), så kommer LTG att bli garanterade FB Gold under minst ett antal år + få lagom mycket kreditering till att bli Lifetime Platinum. Kanske 5 år? D.v.s. i praktiken en "challenge" som gör att det går att bli LTP snabbare. Att direkt sänka dem till något sämre än Gold tror jag inte ett ögonblick på.

Och jag är inte LTG så jag pratar i egen sak.

Ja, men jag menar vad är konsekvenserna? Det knorras alltid hur man än gör, men vad är de faktiskt konsekvenserna som påverkar flygbolagets vinstmarginal?

- Du är LTG men reser tillräckligt för att uppnå Guld/Diamond på egna meriter - varför skulle du reagera negativt på det? Du får din status ändå.

- Du är LTG men reser inte tillräckligt för att uppnå guld på egna meriter - då är du ingen större förlust som kund ändå. Så jag har svårt att tänka mig att flygbolaget kommer gråta jättemycket över att de blir av med folk som bara tär på systemet och inte tillför till det. Och vad ska de göra? Flyga andra bolag? SAS tillsammans med AF/KL och andra Skyteammedlemmar har den stora delen av alliansknutna flyg från de nordiska länderna. Så sannolikheten är att det är tomma hot. Och om de skulle flyga Lufthansa istället, så är det i ärlighetens namn ingen större förlust.

Och som alltid är det värt att påpeka att Lifetime i Life Time Gold syftar till programmets livstid. Inte kortinnehavarens.

Ja, men jag menar vad är konsekvenserna? Det knorras alltid hur man än gör, men vad är de faktiskt konsekvenserna som påverkar flygbolagets vinstmarginal?

- Du är LTG men reser tillräckligt för att uppnå Guld/Diamond på egna meriter - varför skulle du reagera negativt på det? Du får din status ändå.

- Du är LTG men reser inte tillräckligt för att uppnå guld på egna meriter - då är du ingen större förlust som kund ändå. Så jag har svårt att tänka mig att flygbolaget kommer gråta jättemycket över att de blir av med folk som bara tär på systemet och inte tillför till det. Och vad ska de göra? Flyga andra bolag? SAS tillsammans med AF/KL och andra Skyteammedlemmar har den stora delen av alliansknutna flyg från de nordiska länderna. Så sannolikheten är att det är tomma hot. Och om de skulle flyga Lufthansa istället, så är det i ärlighetens namn ingen större förlust.

Och som alltid är det värt att påpeka att Lifetime i Life Time Gold syftar till programmets livstid. Inte kortinnehavarens.

Många som idag uppnår EBG/EBD räknar åren kvar till det blir lifetime, och väljer dyrare biljetter / lägger spend på elite etc för att inte förlora sin streak. Om SAS försämrar för mycket för dagens LTGs (även om de ersätter med något annat) tappar de mycket förtroende hos denna målgrupp.

Har själv haft år där jag inte behövt resa särskilt mycket. Oavsett hade jag behållit guld i ett år efter att ha varit diamant innan, men i så fall hade jag tappat min streak, och såg därför till att boka några long haul i C. Den typen av intäkter är direkt kopplade till förtroendet för att SAS håller vad de lovar med LTG och kommer snabbt försvinna om de försämrar för mycket.

...

- Du är LTG men reser inte tillräckligt för att uppnå guld på egna meriter - då är du ingen större förlust som kund ändå. Så jag har svårt att tänka mig att flygbolaget kommer gråta jättemycket över att de blir av med folk som bara tär på systemet och inte tillför till det. ...
Den klassiska fajten mellan finans-killarna och lojalitets-brudarna. ;)

Marknad och lojaliet jobbar med värden som är svåra att se. Vad förlorar man om man bara omvandlar LTG till en icke-nivå? Inget, resonerar du. Kortsiktigt kanske sant, i snäv resultat-bemärkelse. Men var inte "Du är LTG men reser inte tillräckligt för att uppnå guld på egna meriter " exakt den målgrupp som man skapade LTG för? Är det inte inräknat i kalkylen att de reser mindre efter uppnådd LTG, som pensionär, tex?

På samma sätt skulle man kunna säga att det är meningslöst att göra reklam, speciellt att göra varumärkes-byggande reklam. Det är bara tärande. Var syns det i räkenskapen? Bara på kostnadssidan. Lägg ner hela "we are Scandinavia".
Tjänar SAS verkligen pengar på "Evening of conversation"? Nej, lägg ner. Tjänar SAS pengar på att man har en verbal VD som lyckas synas i TV då och då? Nej, lägg ner, skaffa istället en billig tråkmåns som är bra på att räkna.

Tillbaka till avskaffandet av LTG:
Varför infördes gratis kaffe ombord igen, efter att det så framångsrikt avskaffats? 25 miljoner koppar årligen enligt mediaklipp sedan 2012. För att SAS först byggt upp en image med "Kaffe är alltid gratis ombord". Så tog man bort det och sparade lite på kostnadssidan. Och sedan kom någon på att det skadade ändå bolaget.
Kanske ett svek mot LTG skulle skada bolaget lite bredare än bara "förlust av tärande kunder" och good-riddance-överstämning till LH.

Den klassiska fajten mellan finans-killarna och lojalitets-brudarna. ;)

Marknad och lojaliet jobbar med värden som är svåra att se. Vad förlorar man om man bara omvandlar LTG till en icke-nivå? Inget, resonerar du. Kortsiktigt kanske sant, i snäv resultat-bemärkelse.

På samma sätt som man kan säga att det är meningslöst att göra reklam, speciellt att göra varumärkes-byggande reklam. Det är bara tärande. Var syns det i räkenskapen? Bara på kostnadssidan. Lägg ner hela "we are Scandinavia".
Tjänar SAS verkligen pengar på "Evening of conversation"? Nej, lägg ner. Tjänar SAS pengar på att man har en verbal VD som lyckas synas i TV då och då? Nej, lägg ner, skaffa istället en billig tråkmåns som är bra på att räkna.

Tillbaka till avskaffandet av LTG:
Varför infördes gratis kaffe ombord igen, efter att det så framångsrikt avskaffats? 25 miljoner koppar årligen enligt mediaklipp sedan 2012. För att SAS först byggt upp en image med "Kaffe är alltid gratis ombord". Så tog man bort det och sparade lite på kostnadssidan. Och sedan kom någon på att det skadade ändå bolaget.
Kanske ett svek mot LTG skulle skada bolaget lite bredare än "förlust av tärande kunder" och good-riddance-överstämning till LH.

Haha, ja men å är det väl alltid.

Jag är helt öppen för att man kan förlora något, men jag har en krass ingång till det och funderar på vad de reella konsekvenserna blir. För på detta forum är det alltid katastrof och skulle Eurobonus försvinna kan man lika gärna lägga ner allt och aldrig flyga mer igen. Jag tror att bilden är mer nyanserad än så.

Varumärkesbyggande reklam är sin sak. Att man bygger SAS varumärke med "Vi är Skandinavien" osv är en sak. Och även om jag vidhåller att luciatåg, kvällar med VD etc är ett slöseri med pengar och hellre hade sett annat, så anar jag att räknenissarna räknat på det och anser att det är en investering som betalar sig. För är det något jag lärt mig så är det att inget företag gillar att betala pengar utan att få något i retur. Allt är mätt och uttänkt. Så jag håller inte med dig helt i att det alltid är finans och varumärkesbyggande som står i konflikt. Det är för det allra mesta väldigt väl avvägt - alla företag behöver kolla så att alla kostnadsposter ger något på inkomstsidan också.

Jag är helt övertygad om att Eurobonus varande eller ickevarande, och likaså LTG föregås av långa diskussioner hur man ska hantera frågan, med många faktorer som vi inte ens kan föreställa oss på forumet. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det sitter någon på SAS och läser forumet, och skrockar högt åt våra antaganden eller ibland kanske funderar på vem som läcker. Men vill man göra sig av med kostnadsdrivare på lojalitetssidan, så är detta världens möjlighet, och är det något som flygbolagen gillar, så är det att kapa kostnader. Men naturligtvis görs det inte utan en rejäl konsekvensanalys. Och den tror jag antingen redan är gjord, eller så är den åtminstone gjord i stora delar, och det är därför vi ser förändringar komma nu.

Vad jag däremot är säker på är att ingen här vet vad som kommer hända, men det hindrar oss inte från att spekulera utifrån tillgänglig data. Jag är också ganska säker på att värdet av Eurobonus överskattas starkt av medlemmar som har status i Eurobonus vilket är i princip alla på forumet.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det sitter någon på SAS och läser forumet, och skrockar högt åt våra antaganden eller ibland kanske funderar på vem som läcker
...

Vad jag däremot är säker på är att ingen här vet vad som kommer hända, men det hindrar oss inte från att spekulera utifrån tillgänglig data. ...
Amen to that!
Men vem av oss blir Mel Gibson i Conspiracy theory?! Jag gillar att ha rätt, men vill helst inte att SAS special forces spränger mitt kontor!

Toppen