I teorin är det 10+10 år för vissa, och kortare tid för andra. Antingen är detta människor som fortsätter flyga ofta och ändå uppnår hög status alternativt att de går i pension och reser mer sällan på ett sätt som inte påverkar "aktiva" statuskunders resande i samma utsträckning. Borde inte bli ett större problem därför, och kan väl ses som en fin gest mot någon som lagt oerhört mycket tid och pengar på ett företag.
Jag håller med om detta, men det är ju för att det hade gynnat mig.
Jag förstår också argumentet som någon skrev att det är lättare att nå guld 20 år i rad än diamant 10 år i rad.
Ja, absolut. Jag skulle egentligen inte ha så mycket emot en sådan modell då 20 år trots allt är ganska länge, utan jag inser att det problem jag ser med att ge LTG 45k som start egentligen inte har något med LTD att göra (förutom att jag tidigare skulle haft nytta av en sådan modell som LTG och inte har det nu som LTD) utan det faktum att det skulle göra att väldigt många LTG då genom att bara fortsätta med samma mönster helt plötsligt skulle bli EBD utan större insats redan vid år 11.
Enligt SAS kvarstår dock faktum att många LTG har minskat sitt resandet, åtminstone med SAS då, efter uppnått LTG.
Jag kan bara tala utifrån mig själv och då vill jag påstå att det är en sanning med modifikation.
I mitt fall handlar det snarare om att jag inte går den där extra milen när jag ligger på gränsen. Sedan jag blev LTG så har jag landat på 38000-65000 poäng per år. Det är i princip så här mitt normala resande har sett ut under de 10 år som jag kvalificerade till EBG+, men med den extra moroten att nå LTG så ansträngde man sig lite mer de åren då flygandet dippade. Men det gör man ju inte nu.
Inte heller "överdimensionerar" man sina kreditkort eftersom det inte längre ger någonting extra.
Så jag vill nog ändå påstå att, åtminstone i mitt fall så kommer det att krävas år då man måste anstränga sig lite extra, om inte år 11, så kanske år 12.
Jag vill också lägga till att under tre år på denna LTG-resa så hade jag all time high i tjänsteresande vilket innebar att jag flög ihop ungefär 150000 poäng tre år i rad, dvs. drygt 3 gånger guld. Men dessa 450 000 poäng är ju ur ett statusperspektiv i praktiken bara värda 135 000 poäng eftersom de bara räknades in och bidrog till mitt LTG.
Jag tror att det är fler än jag som har en liknande situation.
En kompromisslösning, som ger fortsatt incitament för LTG att fortsätta kämpa och samla status utan att för den skull strössla med LTD, vore kanske att LTG får 45k mot Diamant varje år, men att dessa år INTE är grundande för LTD, dvs motsvarande om man fått en status giftad. Det är endast år när man själv tjänat in 90k poäng som är grundande mot LTD.
Detta skulle kunna vara en ok medelväg för att hålla motivationen uppe, om EBD förmånerna är tillräckligt attraktiva. Och det är de kanske.
Jag vill dock betona att jag allra helst hade sett ett alternativt kvalificeringssätt som bygger på totalintjäningen under en livstid.
Då skulle toppåren också bidra till kvalificeringen, samtidigt som man inte skulle "straffas" och anses illojal mot SAS för att man tar föräldraledigt eller blir sjuk.
Jag har sedan starten av LTG tyckt att det istället för antal år i rad skulle baseras på totalintjäning, och hade ju hoppats att SAS, i mitt tycke, skulle göra om och göra rätt om man införde LTD. Men det gjorde man ju inte.
Det ska bli kul att se vad statistiken kommer visa för LTD så småningom. Hur många kommer att gå den extra milen där?
Ett problem är ju att man blir LTG eller LTD för tidigt. Om någon uppnår denna status redan vid 35 års ålder, med över 30 år kvar innan pension, så är det ju nästan mission impossible att hitta rätt motivation för dessa individer att inte minska sitt flygande utan att driva upp "inflationen" i bonusprogrammet.
Jag undrar om inte någon form av ålderskrav också borde finnas. Men det är kanske diskriminering?