Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Kan ha missat detta, men har vi fått någon klarhet i hur det blir med valutapåslag och fria kontantuttag/ATM uttag osv?

Kan ha missat detta, men har vi fått någon klarhet i hur det blir med valutapåslag och fria kontantuttag/ATM uttag osv?
Just nu kan man tyvärr inte ta ut kontanter med vårt kort. Vi jobbar på att aktivera detta (och hoppas att det kommer att ske tidigt under Q1). Det kommer sedan ingå ett antal fria uttag beroende på medlemsnivå man är på. Vi kommer publicera de exakta antalen och villkoren kring det när funktionen läggs till.

När det gäller valutapåslag, så lägger Klarna inte på något eget påslag allts på utlandsköp. Det tillkommer dock en avgift från VISA som varierar dagligen (har själv haft avgifter mellan 0.4% och 0.72% när jag var i USA nyligen). Du kan kolla upp vad den avgiften har varit historiskt här (säkerställ bara att du sätter bankavgiften till 0% då vi som sagt inte lägger till någon avgift själva): https://www.visa.co.uk/support/consumer/travel-support/exchange-rate-calculator.html

@daniel-klarna vore intressant att höra hur ni tänkt med Spenn som partner? Övriga listade växlingspartners tillhör ju en helt annan kaliber och har funktionella lojalitetsprogram. Spenn i är mitt tycke ett av de sämsta programmen på marknaden. Anställda på Strawberry har ju vittnat om att inte de heller gillar programmet. Vad Strawberry gjorde vid bytet från vanliga bonuspoäng till deras hitte-på-valuta är ju typ motsatsen till lojalitet.

Vid lansering av korten utanför Sverige kommer förmåner och växlingspartners/växlingskurser vara samma globalt?

Hej alla,

Jag heter Daniel och är ansvarig för - och en av dem som varit med och utvecklat - vårt nya förmånsprogram. Jag har följt den här tråden ett tag nu, men har tyvärr inte kunnat svara tidigare då jag behövde vänta på att mitt konto skulle godkännas.

Först och främst vill jag säga att vi är fullt medvetna om att hemsidan i nuläget inte riktigt är där den borde vara för att ge en tydlig och samlad överblick över programmet. Det är något vi jobbar aktivt med, och jag vill verkligen be om ursäkt för den förvirring det skapat.

Jag ser också att informationen om poängkonvertering inte har varit tillräckligt tydlig och att det dessutom blivit några omtag på vägen. Det tar vi på största allvar, och vi kommer säkerställa att kommunikationen framåt blir både korrekt och konsekvent.

Gällande cashback och poänkonvertering vill jag även samtidigt bekräfta att det vår CMO David delat på X är det som gäller, och att det fungerar så här i praktiken:

1. Du tjänar cashback på alla köp du gör med ditt Klarna-saldo.
- Plus ger 0,5%,
- Premium ger 1%, och
- Max ger 1,5%.

2. Cashbacken kan du använda på två sätt:
- Antingen betala ut den som pengar till ditt Klarna-saldo,
- Eller växla den till poäng hos någon av våra partners. Just nu kan du växla till SAS EuroBonus, Spenn, Finnair Plus (Avios), Flying Blue (Air France/KLM), IHG Hotels & Resorts, British Airways och ALL Accor, med fler på väg in.

3. Hur många poäng du får beror på partnern.
Här är några exempel på vad 1 cashback kan ge dig om du konverterar den:
- 11,76 SAS EuroBonus-poäng
- 10 Spenn
- 9,50 Finnair Plus (Avios)

Det betyder att om du har Max, och handlar för 100 kr, så får du 1,5 cashback; vilket du kan växla till exempelvis:
- 17,65 SAS EuroBonus-poäng
- eller 15 Spenn
- eller 14,25 Finnair Plus (Avios)

Utöver det kan du även tjäna upp till 15% extra cashback via vårt partnerprogram i Klarna-appen på hundratals webbutiker. Även den cashbacken kan växlas till poäng, vilket kan motsvara upp till 176 SAS EuroBonus-poäng per 100 SEK spenderat. Och ja, den läggs ovanpå din vanliga medlemscashback.

Jag vill försäkra er om att all information om nivåer, cashback, poäng och förmåner finns samlad i appen när man får tillgång till att registrera sig.

Under tiden svarar jag gärna på alla frågor ni har här i tråden.

/ Daniel

Om man jämför Klarna Premium för 189kr/mån vs Amex Gold Rewards 100kr/mån, så är ju Amex ett bättre kort gällande intjäning av poäng bortsett från ev extra cashback via partners i Klarna appen (bättre utbud via sas egna onlineshoppning portal vid snabb titt, men klart jagar man avios får man nog väga lite men få partners som var 15%). Sen tas ju VISA överallt, så lite enklare att använda. Använder man någon av de prenumerationer som erbjuds så lönar sig det bättre - för egen del är jag tyvärr inte intresserad av en enda av de som listas.

Hade önskat ett billigare kort än premium/max utan massa lull, med enbart poäng/cashback + reseförsäkring och ev lounge (likt Amex Gold rewards).

Men klart Amex Gold Rewards som huvudkontor och sedan Klarna Premium som komplement är ju rätt prisvärt för att tjäna in avios. Så får man räkna lite på om det finns ev partners via klarna appen som kan ge högre kickback än att ta köpet med Amex.

Spenn är bevisat helt värdelöst, inget Klarna kan göra något åt.
Dom hade kunnat välja att inte erbjuda växling till en värdelös valuta. Jag har inte räknat på det men om värdet man får ut är sämre än cashback så gör det ju mer skada än nytta.

Toppen