Senaste nytt

Swedavia stänger säkerhetskontrollen och incheckningen ”Terminal” 4 på Arlanda

Hänger inte med på ekvationen stänga 1-2st kontroller och öppna 6st på nytt ställe?

Det optimala är att det alltid är lite kö annars kastar du bara pengar i sjö'n och då kommer folk klaga på det.
Att folk står och bara gör ingenting för att det ska gå snabbt för dig vill inte jag betala för iaf, köp fast track så fall.
Optimalt för vem?

För Swedavia hade det varit optimalt med konstant 20-30 minuters kö, så kunde de ha folk som går runt och säljer varmkorv med bröd till alla som väntar.

Kommer man med Flygbussarna så är T4 riktigt smidigt. Tar mindre än 5 minuter att komma igenom säkerhetskontrollen, sen promenera airside mot T5 och loungen. Supersmidigt när man bara reser med handbagage.
Problemet (för swedavia) är att du inte passerar varken taxfree eller restaurangstråket. Därmed är det en extremt dålig value proposition.

Skriv att du är från överklassen utan att skriva att du är från överklassen

Oj, träffade jag en öm tå när intellektet synades?
Du kunde inte ha mer fel.

Optimalt för vem?

För Swedavia hade det varit optimalt med konstant 20-30 minuters kö, så kunde de ha folk som går runt och säljer varmkorv med bröd till alla som väntar.

Optimalt för den som betalar kalaset, var inte tillräckligt tydlig utan antydde mer på det.

Det jag syftar på att dom som jobbar där alltid ska ha något att göra, jag pratar inte om 30 minuters kö, men alltid produktion rullande.
Blir väl så tankesättet funkar beroende på vilken bransch man kommer ifrån, kommer man från tillverkningsindustrin sitter det i blodet :D

Optimalt för den som betalar kalaset, var inte tillräckligt tydlig utan antydde mer på det.

Det jag syftar på att dom som jobbar där alltid ska ha något att göra, jag pratar inte om 30 minuters kö, men alltid produktion rullande.
Blir väl så tankesättet funkar beroende på vilken bransch man kommer ifrån, kommer man från tillverkningsindustrin sitter det i blodet :D
Just In Time. Lean. Toyota Production System. Sådant ;)

Du har helt rätt, det optimala för Swedavia är ju att ingen säkerhetskontroll står tom, men att ha folk i kö innebär att man inte konsumerar på airside.
DET är en positiv sak med att Swedavia har inkomstkällor som kräver att folk har tid och inte är stressade airside, en finansiell morot att få folk in snabbt.
Varför sälja varmkorv i kön, när du kan sälja snus, sprit, hamburgare och öl när folk är uttråkade och väntar på boarding?

Det finns ett incitament att uppehålla skräcken av långa köer så att folk kommer långt i förtid, men att samtidigit få folk igenom snabbt så de är en fångade publik, captive audience.

Just In Time. Lean. Toyota Production System. Sådant ;)

Du har helt rätt, det optimala för Swedavia är ju att ingen säkerhetskontroll står tom, men att ha folk i kö innebär att man inte konsumerar på airside.
DET är en positiv sak med att Swedavia har inkomstkällor som kräver att folk har tid och inte är stressade airside, en finansiell morot att få folk in snabbt.
Varför sälja varmkorv i kön, när du kan sälja snus, sprit, hamburgare och öl när folk är uttråkade och väntar på boarding?

Det finns ett incitament att uppehålla skräcken av långa köer så att folk kommer långt i förtid, men att samtidigit få folk igenom snabbt så de är en fångade publik, captive audience.
15+ år med en utvecklad variant av Toyota så blir det så.

Det "optimala" flödet i min tankebana är väl att det är 1 person framför hela tiden bara, sen är ju det en utopi och kommer aldrig uppfyllas.
Men det är ju inte jobbigt att vänta 5-15min i en säkerhetskontroll anser jag, det tycker jag känns bättre än att kostnaderna är onödiga och folk bara står och rullar tummarna.

Om det är något Swedavia skulle behöva arbeta på så är det deras direct run, sekvensändringarna är långt över godkänt!

Problemet (för swedavia) är att du inte passerar varken taxfree eller restaurangstråket. Därmed är det en extremt dålig value proposition.
This. Rickard är lite för bedyrad av fast track.

Vad jag menar är när man kommer till T5 och det är lugnt, så är det ofta 2 linjer öppna. Massor av folk strömmar till, man öppnar ingen ny linje utan folk får stå och köa 30-40min.

Hur svårt är det att va lite aktiv? Ha en person ute bland de köandes som kan flagga för när det blir dags att öppna nya linjer?
Vad var poängen med att bygga en så stor säkerhetskontroll om majoriteten av linjerna alltid är stängda?

Ibland har jag smitit in på fast track bakvägen av denna anledning att det är så fånigt med alla stängda gallerväggar när köerna ringlar sig långa.

Hur svårt är det att va lite aktiv? Ha en person ute bland de köandes som kan flagga för när det blir dags att öppna nya linjer?

Man bör ju inte behöva ha en person (dyrt) där, utan det där måste ju vara enkelt att automatisera. Förhoppningsvis har man koll på hur många som passerar genom de första grindarna in mot säkerhetskontrollen, och det kan ju inte vara så svårt att räkna hur många som passerar ut heller, så borde inte vara så svårt att få fram ett bra estimat på hur många som står i kön i realtid.

Finns det något hopp om att Arlanda utökar FT till båda maskinerna längst till vänster på T5? Tycker det är riktigt dåligt i dagsläget där man ofta tvingas stå i kö trots att man betalat (direkt eller indirekt via status osv). På SAS FT CPH behöver man nästan aldrig vänta

Toppen