Senaste nytt

SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

Precis min poäng med att det är svårt att låsa platser. Det blir inte en riktig business produkt. Jag gillar verkligen SAS och det är ett av mina favorit bolag. Jag tror att med detta koncept kommer det inte att vara lika lönsamt för SAS som med plus. Jag tror att det hade varit bättre att fortsätta med sas plus och kartong maten i Europa och sälja säten för att undvika att ny kris. Vad är snittresan i Europa med SAS? 2-3 timmar?? Gissar att det flesta klarar sig utan det extra sätet för att sträcka på benen.
Det kanske ser konstigt ut om man inte har kontexten av att SAS behöver riktig business intra-Europa för att få en chans på att vara med i transatlantiska JV med sina allianspartners.
Roligt att du säger att ingen i Europa flyger riktigt short-haul Business…
 
Precis min poäng med att det är svårt att låsa platser. Det blir inte en riktig business produkt. Jag gillar verkligen SAS och det är ett av mina favorit bolag. Jag tror att med detta koncept kommer det inte att vara lika lönsamt för SAS som med plus. Jag tror att det hade varit bättre att fortsätta med sas plus och kartong maten i Europa och sälja säten för att undvika att ny kris. Vad är snittresan i Europa med SAS? 2-3 timmar?? Gissar att det flesta klarar sig utan det extra sätet för att sträcka på benen.
Helt klart, i gamla plus med max tre enheter alkohol och endast en servering med vagnen så sparade SAS stora pengar.

Nu kommer folk sitta och hinka Charles Heidsieck från att blocken släpps till dörrarna öppnas, och på det käka varm gåslever på porslin. SAS kommer aldrig få ekonomin att gå ihop.
 
ARN-CPH

Dagens frukost:
Visa bifogad bild 168901
God yoghurt.

Meny:
Visa bifogad bild 168902

Champagne-reklam kl 7 på morgon!
Visa bifogad bild 168903

Gardinen fördragen.

CPH-FAE

Lunch mellan Köpenhamn och Färöarna känns ingen, med enda skillnaden att innehållsförteckningen som tidigare var klistrad på lådan saknades samt att en brie-ost och en liten chokladbit var nertryckt i lådan också. Fritt val från vagnen. Flera danskar verkar förvånade över att spriten, som de tydligen är vana vid på den här linjen utgått. Jag har inte åkt här förut så jag vet inte om det varit så tidigare.

Ingen gardin fördragen.

Visa bifogad bild 168904
Tråkigt att CPH-FAE (och kanske framförallt OSL-LYR) säljs som Premium och inte Business trots flygtiden…
 
"Grupp noll" är kodord för Pandion.
Det används ibland, ibland inte. Vet inte om det är när de ser att de har en pandion på listan eller om det bara är slumpmässigt
Bordade som grupp 0 i tisdags på Arlanda, hade svärmor med som behöver viss assistans. Vi var 4 i grupp 0, vi, en pandion och hennes kompis.
Ropades ut men syndes inte på skärmen som började med grupp1.
 
Varma nygräddade kanelbullar ombord, vilken grej! Varför har inte SAS gjort detta förut? Som cookies på de amerikanska bolagen fast mer IKEA-style

Det är "kanelbullens dag" imorgon, så gissar att det är därför de har införskaffat bullar i några dagar.
Men det vore helt klart något som vore trevligt att få se oftare. Kanske helst som en "andra servering" på rutter som är halvlånga, men inte så långa att de rättfärdigar en full andra servering (typ 2-3 timmar). Sisådär 45 minuter efter första serveringen kunde de gå en vända till med kaffe/te och även erbjuda kanelbullar.
 
Precis min poäng med att det är svårt att låsa platser. Det blir inte en riktig business produkt. Jag gillar verkligen SAS och det är ett av mina favorit bolag. Jag tror att med detta koncept kommer det inte att vara lika lönsamt för SAS som med plus. Jag tror att det hade varit bättre att fortsätta med sas plus och kartong maten i Europa och sälja säten för att undvika att ny kris. Vad är snittresan i Europa med SAS? 2-3 timmar?? Gissar att det flesta klarar sig utan det extra sätet för att sträcka på benen.

Man kan ju göra som KLM och se till att typ de sju första raderna har lite mer benutrymme, säten med mer stoppning och nackkudde. De rader som inte är business på en viss avgång säljer man som economy comfort eller så. Gratis att välja för de med hög status.

En vettig kompromiss.
 
Man kan ju göra som KLM och se till att typ de sju första raderna har lite mer benutrymme, säten med mer stoppning och nackkudde. De rader som inte är business på en viss avgång säljer man som economy comfort eller så. Gratis att välja för de med hög status.

En vettig kompromiss.
Om man kan lita på Aerolopa, då verkar det som att raderna framför nödutgången har lite mer benutrymme än raderna längre bak.
Men har inte verifierat det själv, brukar inte sitta längre bak än nödutgången. :D

 
Om man kan lita på Aerolopa, då verkar det som att raderna framför nödutgången har lite mer benutrymme än raderna längre bak.
Men har inte verifierat det själv, brukar inte sitta längre bak än nödutgången. :D

Jodå, den infon är korrekt. Har suttit på sista raden en gång, och det gör jag inte om.
 
Om man kan lita på Aerolopa, då verkar det som att raderna framför nödutgången har lite mer benutrymme än raderna längre bak.
Men har inte verifierat det själv, brukar inte sitta längre bak än nödutgången. :D


Nja, det stämmer inte riktigt. De har inte heller med KLMs stolar, men så här beskriver KLM sina främsta rader:

Treat yourself to more legroom and extra recline, and be one of the first Economy Class passengers to board. Economy Comfort seats are in the front of the Economy Class, so you’ll be amongst the first to be on your way upon arrival. Other features include:

  • 5 cm more legroom than a standard seat
  • 4-5 cm more recline than a standard seat
  • Be one of the first Economy Class passengers to board
  • In-seat power on most aircraft
 
Toppen