Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

Att hitta till Bangkok med star var betydligt enklare. Relativt lätt med Thai, annars hade vi ju EVA som hade avgångar från Ams, Ldn, Wien direkt till BKK.
Även med Austrian, Swiss, Turkish kunde man hitta.
Ja, det var extremt mycket lättare i Star Alliance att flyga till Asien än med Skyteam. Ingen opponerar sig nog mot det.

De 4 destinationer jag nämnde var dock som svar på SAS Awards, och det har aldrig varit lätt att hitta det till Bangkok över jul och nyår.
 
För mig har LPI som närmaste flygplats är det mycket trevligt att som lojal till SAS och EBD nu kunna utgå därifrån istället för ARN eller GOT. Även bättre möjligheter att flyga till DTW (som är Delta Hub, tråkigt nog ingen Delta One lounge) som är dit jag flyger oftast i US pga familj på andra sidan gränsen. Riktig drömrutt LPI-AMS-DTW (ffa när DL kör sin a330-900neo). Även om YYZ-YQG med AC har varit en återkommande rutt för mig så flyger jag hellre direkt till DTW än att behöva ta omvägen via YYZ och sedan ha ett leg till därifrån ner till YQG.

(pro) :
- LPI är klart det bästa.
- Deltas hubbar passar mig bättre än Star. Tycker Delta One Lounge verkar grym (inte testat än), hoppas fortfarande på att SAS resenärer i C får access när JV blir verklighet.
- Inte flugit jättemycket med AF eller KLM än, men tycker absolut att de känns mer premium än LH/LX/OS (iaf AF). Återstår väl att utvärdera närmare under kommande år.
- SAS slutar äntligen med PLUS och inför riktig business (om det sen funkar ja det får vi väl se), tror inte det hade hänt utan nya ägare. Ska man nu spekulera om LH köpt SAS (vilket jag tror personligen aldrig var aktuellt) så kanske det hade hänt ändå.
- Kul med nya destinationer, aldrig varit i karibien - men vill absolut dit! Bra att SAS öppnat till ICN, ATL, SEA. BOM fattar jag inte riktigt (men min insikt var det finns pengar att hämta är liten och min åsikt är mer på ett personligt privat resande plan) hade hellre tyckt att TPE vore roligare och bättre pga CI-hub (men fattar grejen med Asien och stängd ryskt luftrum) eller MEX.
- SQ är kvar som partner (har väl egentligen inget att göra med SkyTeam, men bra att samarbetet fortsatte). Önskar att awards blir tillgängligt som de sagt, även om det sannolikt kommer kosta multum europa-asien (men tänker mer på intra-asien).
FlyPremium är fortsatt bra och gett bra värde för mig senaste året (även åren innan dess). AmEx 2-4-1 via Elite är oförändrat - bra!
- 1 incheckad väska ingår som SkyTeam Elite Plus även med light biljett.
- Bra att 24h öppet köp för awards kom tillbaka, eftersom det ofta kan bli fel med namn och datum när man ringer in även om man är så noggrann som det bara går.

(cons):
- Tillgänglighet för awards i C är usel. Det har absolut blivit sämre, svårare och mer oförutsägbart, men inte omöjligt. Det tar mer tid och man måste vara lite mer kreativ. Bokat flera awards i C under såväl 2024 som 2025, så nog går det. Även x2 grejen för UX, CI och VN tar emot, även om jag förstår varför.
- Alla nya award-bokningsregler som hoppar fram och tillbaka. Saknar mixed-segment. Feeder grejen är värdelös.
- Att det fortfarande är 3 (eller är det 4?) dagars blockering på att boka awards från dagens datum, detta sades ju vara tillfälligt.
- Bara kunna använda 1 voucher. Visst det går att boka tex 3 personer och sedan splittra bokningen och applicera två vouchers men då ska man ha poäng som täcker hela summan (vilket kan bli svårt om tex utresan är med VN).
- Riktigt dåligt att MU inte är partner än, även om det inte lockar jättemycket att åka med dem.
- Fler bolag som bara släpper 1 plats i C (awards), även om liknande grej även pågick i Star tex BR och OZ.
- Sämre möjligheter att ta sig öster ut och inget japanskt bolag även om Korean verkar bra (och som absorberar Asiana i slutet av 2026), men det största bekymret är ju ffa på award-sidan (dels tillgänglighet + x2) och kanske inte om kör revenue.
- Ingen kanadensisk partner. Visst kan man hoppas på att WS kommer in i SkyTeam, men de har YYC som hub och som ligger helt fel för mig ur familjesynpunkt.
- Ingen domestic lounge access som SkyTeam ElitePlus (ffa aktuellt i US), segt.
- SAS verkar fortfarande ha problem med att status erkänns av andra bolag utanför AF/KLM samt kreditering av poäng, tycker det borde vara löst.
- 24h öppet köp för revenue är borta.
- First går inte att boka som award, även om möjligheten med LH var begränsade kunde man alltid boka om typ 3 dagar innan för utresan iaf - det var riktigt bra värde för poängen. Var väl ingen som på riktigt trodde heller att AF F skulle gå att boka med Eurobonus?!

Förhoppningar:
- Det går bra för SAS; man kommer med i JVet som det pratats om, går med vinst och inte blir ett Transavia, eurobonus lever kvar (får se vad AF/KLM har i tanke, men att sitta på ett berg med poäng är aldrig bra, earn and burn).
- Att det blir ok när FlyingBlue och Eurobonus "går ihop" och att tillgängligheten blir bättre.
- Generell devalvering men att man då stryker x2 och förbättrar tillgängligheten. Kanske en kontroversiell åsikt, men ser hellre en 30-40% ökning med bättre tillgänglighet och att slippa x2.
- Riyadh Air ansluter till SkyTeam och att de öppnar linjer till ARN och CPH.
- Hoppas fortfarande på att SAS öppnar CPH-DTW och LPI-CPH.
- WestJet blir en del av SkyTeam.
- AF/KLM köper TAP.

Säkert glömt något.
 
Last edited:
För mig har LPI som närmaste flygplats är det mycket trevligt att som lojal till SAS och EBD nu kunna utgå därifrån istället för ARN eller GOT. Även bättre möjligheter att flyga till DTW (som är Delta Hub, tråkigt nog ingen Delta One lounge) som är dit jag flyger oftast i US pga familj på andra sidan gränsen. Riktig drömrutt LPI-AMS-DTW (ffa när DL kör sin a330-900neo). Även om YYZ-YQG med AC har varit en återkommande rutt för mig så flyger jag hellre direkt till DTW än att behöva ta omvägen via YYZ och sedan ha ett leg till därifrån ner till YQG.

(pro) :
- LPI är klart det bästa.
- Deltas hubbar passar mig bättre än Star. Tycker Delta One Lounge verkar grym (inte testat än), hoppas fortfarande på att SAS resenärer i C får access när JV blir verklighet.
- Inte flugit jättemycket med AF eller KLM än, men tycker absolut att de känns mer premium än LH/LX/OS (iaf AF). Återstår väl att utvärdera närmare under kommande år.
- SAS slutar äntligen med PLUS och inför riktig business (om det sen funkar ja det får vi väl se), tror inte det hade hänt utan nya ägare. Ska man nu spekulera om LH köpt SAS (vilket jag tror personligen aldrig var aktuellt) så kanske det hade hänt ändå.
- Kul med nya destinationer, aldrig varit i karibien - men vill absolut dit! Bra att SAS öppnat till ICN, ATL, SEA. BOM fattar jag inte riktigt (men min insikt var det finns pengar att hämta är liten och min åsikt är mer på ett personligt privat resande plan) hade hellre tyckt att TPE vore roligare och bättre pga CI-hub (men fattar grejen med Asien och stängd ryskt luftrum) eller MEX.
- SQ är kvar som partner (har väl egentligen inget att göra med SkyTeam, men bra att samarbetet fortsatte). Önskar att awards blir tillgängligt som de sagt, även om det sannolikt kommer kosta multum europa-asien (men tänker mer på intra-asien).
FlyPremium är fortsatt bra och gett bra värde för mig senaste året (även åren innan dess). AmEx 2-4-1 via Elite är oförändrat - bra!
- 1 incheckad väska ingår som SkyTeam Elite Plus även med light biljett.
- Bra att 24h öppet köp för awards kom tillbaka, eftersom det ofta kan bli fel med namn och datum när man ringer in även om man är så noggrann som det bara går.

(cons):
- Tillgänglighet för awards i C är usel. Det har absolut blivit sämre, svårare och mer oförutsägbart, men inte omöjligt. Det tar mer tid och man måste vara lite mer kreativ. Bokat flera awards i C under såväl 2024 som 2025, så nog går det. Även x2 grejen för UX, CI och VN tar emot, även om jag förstår varför.
- Alla nya award-bokningsregler som hoppar fram och tillbaka. Saknar mixed-segment. Feeder grejen är värdelös.
- Att det fortfarande är 3 (eller är det 4?) dagars blockering på att boka awards från dagens datum, detta sades ju vara tillfälligt.
- Bara kunna använda 1 voucher. Visst det går att boka tex 3 personer och sedan splittra bokningen och applicera två vouchers men då ska man ha poäng som täcker hela summan (vilket kan bli svårt om tex utresan är med VN).
- Riktigt dåligt att MU inte är partner än, även om det inte lockar jättemycket att åka med dem.
- Fler bolag som bara släpper 1 plats i C (awards), även om liknande grej även pågick i Star tex BR och OZ.
- Sämre möjligheter att ta sig öster ut och inget japanskt bolag även om Korean verkar bra (och som absorberar Asiana i slutet av 2026), men det största bekymret är ju ffa på award-sidan (dels tillgänglighet + x2) och kanske inte om kör revenue.
- Ingen kanadensisk partner. Visst kan man hoppas på att WS kommer in i SkyTeam, men de har YYC som hub och som ligger helt fel för mig ur familjesynpunkt.
- Ingen domestic lounge access som SkyTeam ElitePlus (ffa aktuellt i US), segt.
- SAS verkar fortfarande ha problem med att status erkänns av andra bolag utanför AF/KLM samt kreditering av poäng, tycker det borde vara löst.
- 24h öppet köp för revenue är borta.
- First går inte att boka som award, även om möjligheten med LH var begränsade kunde man alltid boka om typ 3 dagar innan för utresan iaf - det var riktigt bra värde för poängen. Var väl ingen som på riktigt trodde heller att AF F skulle gå att boka med Eurobonus?!

Förhoppningar:
- Det går bra för SAS; man kommer med i JVet som det pratats om, går med vinst och inte blir ett Transavia, eurobonus lever kvar (får se vad AF/KLM har i tanke, men att sitta på ett berg med poäng är aldrig bra, earn and burn).
- Att det blir ok när FlyingBlue och Eurobonus "går ihop" och att tillgängligheten blir bättre.
- Generell devalvering men att man då stryker x2 och förbättrar tillgängligheten. Kanske en kontroversiell åsikt, men ser hellre en 30-40% ökning med bättre tillgänglighet och att slippa x2.
- Riyadh Air ansluter till SkyTeam och att de öppnar linjer till ARN och CPH.
- Hoppas fortfarande på att SAS öppnar CPH-DTW och LPI-CPH.
- WestJet blir en del av SkyTeam.
- AF/KLM köper TAP.

Säkert glömt något.
Ja, det vore inte så dumt om AF/KLM köper TAP och blir lite motvikt till LH-gruppen.

 
Eller så bevisar det bara att det inte är tillräckligt lönsamt att flyga från Arlanda.
LH-gruppen har en vanlig vardag kring 25 avgångar från Arlanda så det ligger rimligen en lönsamhet i trafiken. Att SAS inte satsar på Arlanda har inte nödvändigtvis bara med lönsamhet att göra utan det finns fler parametrar. Danska staten gick in som storägare i SAS efter rekonstruktionen med åtskilliga miljarder danska skattekronor. Syftet med den investeringen var sannolikt inte att SAS ska satsa på Stockholm och Oslo även om det vore lika lönsamt.
 
LH-gruppen har en vanlig vardag kring 25 avgångar från Arlanda så det ligger rimligen en lönsamhet i trafiken. Att SAS inte satsar på Arlanda har inte nödvändigtvis bara med lönsamhet att göra utan det finns fler parametrar. Danska staten gick in som storägare i SAS efter rekonstruktionen med åtskilliga miljarder danska skattekronor. Syftet med den investeringen var sannolikt inte att SAS ska satsa på Stockholm och Oslo även om det vore lika lönsamt.
Jag hänger inte med på skillnaden här. Så gott som alla flyg med LH-gruppen från Arlanda är väl till hubbar? Då är ju strategin samma som SAS som har mycket från Arlanda till Kastrup.
 
Last edited:
Jag hänger inte med på skillnaden här. Så gott som alla flyg med LH-gruppen från Arlanda är väl till hubbar? Då är ju strategin samma som SAS som har mycket från Arlanda till Kastrup.
Det blev kanske många led här. Jag svarade på @ResenärenLars som i sin tur kommenterade @1ClassJocke som skrev om att LH borde satsat på Arlanda när SAS lämnar ett tomrum. Min huvudpoäng var att jag tycker LH-gruppen faktiskt satsar på Arlanda med tanke på hur många avgångar de har.

Att SAS satsar mer på Kastrup än på Arlanda, tror jag, kan delvis förklaras med att danska staten investerat flera miljarder skattekronor i SAS efter rekonstruktionen samtidigt som svenska staten klev av helt som ägare. Hade det varit tvärtom, d.v.s. om danska staten lämnat SAS och svenska staten investerat flera miljarder skattekronor, hade vi nog sett ett något annorlunda upplägg av linjenätet.
 
Last edited:
Jag hänger inte med på skillnaden här. Så gott som alla flyg med LH-gruppen från Arlanda är väl till hubbar? Då är ju strategin samma som SAS som har mycket från Arlanda till Kastrup.
Eurowings flyger väl inte bara till hubbar, men deras satsning på ARN blev inte så stor som det sades från början, då skulle de ha 5 maskiner stationerade på ARN, jag vet inte ens om de har några för närvarande.

Jag trodde med en dåres envishet att Eurowings skulle starta inrikes trafik från Luleå och Umeå till ARN för att mata PAX till LH gruppens avgångar,
 
Jag är också förvånad över att de varken gjort det eller satt in en regional från cityline till Frankfurt från någon av dem.
Dom sa under online eventet som hölls i samband med matchningen att möjligheten att ansluta inrikes kommer finnas kvar. Det är dock oklart för mig hur man ska kunna boka för man får ju inga träffar på deras webb. Men om biljettreglerna tillåter så kanske man kan ringa in eller hitta en bra resebyrå som kan boka?
 
Eurowings flyger väl inte bara till hubbar, men deras satsning på ARN blev inte så stor som det sades från början, då skulle de ha 5 maskiner stationerade på ARN, jag vet inte ens om de har några för närvarande.

Jag trodde med en dåres envishet att Eurowings skulle starta inrikes trafik från Luleå och Umeå till ARN för att mata PAX till LH gruppens avgångar,
Hörde med en som bör ha koll och verkar som det är 2 stationerade på ARN. Men beroende på dag och del av året kan det vara fler (tex skidcharter i vinter på lördagar).
 
Toppen