Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Men eftersom det är en budgivning så är ju startpriset mindre viktigt är vad det landar på. 400kr från outstation kan mycket väl räcka, medan det krävs mer från ARN.
Startpriset är bara miniminivån, det är inte sagt att SAS låter dig vinna budgivningen på liknande villkor.
Styrkan på buden bedöms exakt likadant när jag jämför även om det väl mest är visuellt utan någon egentlig grund. Däremot signalerar det ju ändå att de bedömer de lika, åtminstone utåt sett.

Vidare så brukar de väl bara flytta skylten om de får fler passagerare att slänga pengar på uppgradering. Som SAS-young åkare så är plusgrade också det enda sättet att åka annat än go light om man inte vill betala normalpris. Att buda är således mycket mer prisvärt än att köpa en premium/plus till normalpris.
 
Hur många är det egentligen som budar på uppgradering inrikes? Känns inte som att det är det mest eftertraktade.
Säkerligen inte så många av oss som hänger här, är man redan guld så är ju värdet ganska begränsat. Men skulle tro att det är många sällanresenärer som blir lockade, och besvikna när de inte får några förmåner på outstations.
Styrkan på buden bedöms exakt likadant när jag jämför även om det väl mest är visuellt utan någon egentlig grund. Däremot signalerar det ju ändå att de bedömer de lika, åtminstone utåt sett.

Vidare så brukar de väl bara flytta skylten om de får fler passagerare att slänga pengar på uppgradering. Som SAS-young åkare så är plusgrade också det enda sättet att åka annat än go light om man inte vill betala normalpris. Att buda är således mycket mer prisvärt än att köpa en premium/plus till normalpris.
När jag åkte till Gdansk tidigare i år så var minsta budet 600kr på CPH-GDN och 400kr på GDN-CPH. Det kan ju dock vara helt andra saker som avgör men avsaknaden av lounge i GDN gör ju det mindre värt som du var inne på. I de fall det är 400kr åt båda hållen så skulle jag gissa att det är det lägsta som SAS erbjuder även om jag kan tycka att det knappast är värt inrikes om det bara är att man får välja från vagnen, kan ju köpa rätt mycket för 400kr.

För egen del blir det sällan aktuellt att uppgradera inrikes eller ens intra Europa då jag ändå får de flesta förmåner som Diamond.
Vore intressant att se om fler status-medlemar skulle buda om man fick rabatt istället för boostat bud.
 
Säkerligen inte så många av oss som hänger här, är man redan guld så är ju värdet ganska begränsat. Men skulle tro att det är många sällanresenärer som blir lockade, och besvikna när de inte får några förmåner på outstations.

När jag åkte till Gdansk tidigare i år så var minsta budet 600kr på CPH-GDN och 400kr på GDN-CPH. Det kan ju dock vara helt andra saker som avgör men avsaknaden av lounge i GDN gör ju det mindre värt som du var inne på. I de fall det är 400kr åt båda hållen så skulle jag gissa att det är det lägsta som SAS erbjuder även om jag kan tycka att det knappast är värt inrikes om det bara är att man får välja från vagnen, kan ju köpa rätt mycket för 400kr.

För egen del blir det sällan aktuellt att uppgradera inrikes eller ens intra Europa då jag ändå får de flesta förmåner som Diamond.
Vore intressant att se om fler status-medlemar skulle buda om man fick rabatt istället för boostat bud.

Samma situation som dig som EBD, jag har kämpat med att försöka hitta ett scenario där Intra-Europa business (bud) är intressant men ej lyckats komma på något. Handen på hjärtat så är den enda gången jag betalat för en sådan tur på GOT-IST med TK.
 
Säkerligen inte så många av oss som hänger här, är man redan guld så är ju värdet ganska begränsat. Men skulle tro att det är många sällanresenärer som blir lockade, och besvikna när de inte får några förmåner på outstations.
Utan att veta, men jag gissar att det är betydligt många fler procentuellt sätt som uppgraderar inom Europa än inrikes Sverige.

Att det är "många" sällanresenärer som lockas av detta köper jag inte heller riktigt, dessa personer tittar oftast bara på pris och vill inte betala mer för något. De har i många fall inte ens en aning om att möjligheten att uppgradera finns, än mindre vad det kostar, samt vad som skulle ingå.
 
Utan att veta, men jag gissar att det är betydligt många fler procentuellt sätt som uppgraderar inom Europa än inrikes Sverige.

Att det är "många" sällanresenärer som lockas av detta köper jag inte heller riktigt, dessa personer tittar oftast bara på pris och vill inte betala mer för något. De har i många fall inte ens en aning om att möjligheten att uppgradera finns, än mindre vad det kostar, samt vad som skulle ingå.
Jag håller med att det troligtvis är fler som gör det intra Europa.

Många var kanske lite väl starkt ordval men skulle säga att SAS är ganska bra på att marknadsföra möjligheten så det är nog få som missar att det finns möjlighet. Jag har flera gånger fått frågan av sällanresenärer i min bekantskapskrets om det är värt att uppgradera.

Exempelvis:
1757326971944.png
 
En kompis till mig reste till Dublin för några veckor sedan, han budade 300kr på en uppgradering från Go till Plus på hemresan. Godkändes ett dygn innan avgång. Måste nog varit den billigaste uppgradering inom Europa som jag har stött på. En plusaffär bara på mat och dryck som konsumeras ombord.
 
En kompis till mig reste till Dublin för några veckor sedan, han budade 300kr på en uppgradering från Go till Plus på hemresan. Godkändes ett dygn innan avgång. Måste nog varit den billigaste uppgradering inom Europa som jag har stött på. En plusaffär bara på mat och dryck som konsumeras ombord.
Låter som bra/ok sätt att tjäna extra poäng på iaf, då det ger 500p vid upgrade, så inte helt fel att uppgradera när det är billigt
 
Hur många är det egentligen som budar på uppgradering inrikes? Känns inte som att det är det mest eftertraktade.

Jag budade ibland då och då på inrikes. Trevligt med lite extra poäng, välja från menyn mm - lite vardags lyx :)

Tyvärr går det inte att lägga bud på flighter som utförs av Braathens. Oklart varför, då det gick när Xfly flög med samma sorts maskiner.
 
Toppen