Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

SAS var ju iofs kreativa när bron var ny och det uppstod någon sorts moms/skatt-grej på flygresor beroende på avreseland. De sålde ju "flygbiljett" Malmö Svågertorp - CPH - XXX. Om jag minns rätt var tåg-segmentet inbakat i priset och det blev billigare att göra så pga av moms/skatt.

Och Lufthansa har ju till och med codeshare flygnummer på vissa tåg-resor så det går ju att göra. Sedan kanske inte SAS är intresserade av det.

Det kan ju fortsätta att inte sätta in tillräcklig kapacitet på MMX och kundernas alternativ är SAS från CPH (eller SJ eller inte resa alls).

Ja, SAS har sålt flyg med tågbiljett tidigare och vad jag vet har flera stora järnvägsstationer i Sverige IATA-koder knutna till sig. QYX är ju Uppsala t.ex.

Men jo, absolut går det att koppla tåg till flygbokningar. Men det är ju något du betalar för och har en gällande taxa för, det bara råkar vara inkluderat i din biljett. Det var inte det jag menade, jag menade mer att den sortens samarbete där rabatterade biljetter erbjuds ett annat företags kunder går inte att replikera på en offentlig aktör, därför att den offentliga aktören får inte erbjuda särskilda rabatter på det sättet, de kan bara erbjuda produkter som redan finns i sortimentet till alla. Det är av samma anledningen som du inte kan gå till typ SL och säga att du ska köpa 1000 enkebiljetter till typ dina kunder och fråga om du får rabatt. Det får du inte för det är en offentlig aktör.

AEX har friare tyglar. De kan ge biljetter och rabatter till vem de vill, köpa tåg hursomhelst utan upphandling och skapa relationer med vilka företag de vill.

Fördelen med Sturup jämfört med Kastrup är om man ska ta bil eller taxi till/från flygplatsen - det blir betydligt dyrare om man ska över bron till Kastrup. Det är sannolikt en ganska stor förklaring till att det finns ett bra underlag för MMX. Min arbetsgivare är inte glad när jag flyger till Kastrup och tar taxi till Skåne om det fanns lämpliga flyg till Sturup.

Fördelen med Sturup jämfört med Kastrup är om man ska ta bil eller taxi till/från flygplatsen - det blir betydligt dyrare om man ska över bron till Kastrup. Det är sannolikt en ganska stor förklaring till att det finns ett bra underlag för MMX. Min arbetsgivare är inte glad när jag flyger till Kastrup och tar taxi till Skåne om det fanns lämpliga flyg till Sturup.
Rätt många tar tåg från flygplatsen till Hyllie, och sen en taxi därifrån istället. Tidsvinsten på taxi hela vägen lär vara minimal, eller till och med längre med tanke på att tåget är snabbare över bron?

Betalar jobbet och man tycker det är smidigt så kör på såklart, men om arbetsgivaren surar finns det alltså en ganska enkel lösning.

Jag tycker nog SAS fortsätter att behandla MMX-ARN styvmoderligt. I dag måndag, fakiren en A319. 9 rader plus, jag såg bara ett enda mittsäte ledigt. Såg rätt fullt ut där bak också. Det känns som att efter sista konkurrenten började flyga för SAS 100% så behöver man inte bry sig så mycket om sträckan.

Försöker vara glad för att det inte var ATR i alla fall. Och i dag var BRA-personalen glada. Och lite mysigt är det när kaffet serveras med ett 'Vasse-goo!' ;)

SAS flyger mix på MMX med A320Neo och Braathens med A319 maskinen. En del dagar mer av den ena modellen andra dagar mer av den andra.

Tittar du t,ex 1 september är trafiken uppe på 7 avgångar - vilket är en bra frekvens på sträckan med tanke på att A319 och A320Neo är relativt stora maskiner.

Jag noterade i alla fall att BRA håller på att "rampa upp" sin flygande personal. Flög 319 i går med dubbla kaptener, eller som kaptenen ropade ut "Det här här kapten X och jag flyger i dag tillsammans med Senior-kapten N.N". Jag gissar i alla fall att det avsåg en line-training-captain, även om kanske några i kabinen tänkte att det var en skäggig gubbe med rollator i höger-sätet ;)

Jag noterade i alla fall att BRA håller på att "rampa upp" sin flygande personal. Flög 319 i går med dubbla kaptener, eller som kaptenen ropade ut "Det här här kapten X och jag flyger i dag tillsammans med Senior-kapten N.N". Jag gissar i alla fall att det avsåg en line-training-captain, även om kanske några i kabinen tänkte att det var en skäggig gubbe med rollator i höger-sätet ;)
Eller var det en spansk kapten? Señor Kapten.

Ja, men man får tänka på att Sturup också har bra koppling till andra städer som ligger runt som har lite längre till Kastrup. Typ Ystad/Lund och alla småorter runt omkring. Ska man till Stockholm från någon av de orterna är både Kastrup och tågalternativet mindre attraktivt. Ska man någonstans dit tåget inte går direkt från Kastrup blir det snabbt rätt långa restider.

Toppen