SAS var ju iofs kreativa när bron var ny och det uppstod någon sorts moms/skatt-grej på flygresor beroende på avreseland. De sålde ju "flygbiljett" Malmö Svågertorp - CPH - XXX. Om jag minns rätt var tåg-segmentet inbakat i priset och det blev billigare att göra så pga av moms/skatt.
Och Lufthansa har ju till och med codeshare flygnummer på vissa tåg-resor så det går ju att göra. Sedan kanske inte SAS är intresserade av det.
Det kan ju fortsätta att inte sätta in tillräcklig kapacitet på MMX och kundernas alternativ är SAS från CPH (eller SJ eller inte resa alls).
Ja, SAS har sålt flyg med tågbiljett tidigare och vad jag vet har flera stora järnvägsstationer i Sverige IATA-koder knutna till sig. QYX är ju Uppsala t.ex.
Men jo, absolut går det att koppla tåg till flygbokningar. Men det är ju något du betalar för och har en gällande taxa för, det bara råkar vara inkluderat i din biljett. Det var inte det jag menade, jag menade mer att den sortens samarbete där rabatterade biljetter erbjuds ett annat företags kunder går inte att replikera på en offentlig aktör, därför att den offentliga aktören får inte erbjuda särskilda rabatter på det sättet, de kan bara erbjuda produkter som redan finns i sortimentet till alla. Det är av samma anledningen som du inte kan gå till typ SL och säga att du ska köpa 1000 enkebiljetter till typ dina kunder och fråga om du får rabatt. Det får du inte för det är en offentlig aktör.
AEX har friare tyglar. De kan ge biljetter och rabatter till vem de vill, köpa tåg hursomhelst utan upphandling och skapa relationer med vilka företag de vill.