Senaste nytt

Kastrup som ny hub för AF/KLM

De typiska "turist" linjerna kommer nog finnas kvar på ARN (och OSL. Och de ytterst få av dem som går på de mindre flygplatserna).
Även mer "businesslinjer" kommer förstås att vara kvar också. Om SAS tror att de kan få lönsamhet i att de som ska till t.ex. London, Bryssel eller Hamburg ska flyga via Köpenhamn i nån större utsträckning lär de ha gjort en felbedömning. Även linjer som Helsingfors och Tallinn lär knappast särskilt många vara intresserade av att flyga nån omväg via Köpenhamn till.
 
Även mer "businesslinjer" kommer förstås att vara kvar också. Om SAS tror att de kan få lönsamhet i att de som ska till t.ex. London, Bryssel eller Hamburg ska flyga via Köpenhamn i nån större utsträckning lär de ha gjort en felbedömning. Även linjer som Helsingfors och Tallinn lär knappast särskilt många vara intresserade av att flyga nån omväg via Köpenhamn till.
Exakt min uppfattning! Och långlinjer har vi ju redan sett att det huvudsakligen är CPH som gäller. Så analogt med trådrubriken - vad är det vi ev befarar ska hända som inte redan i hög utsträckning redan har hänt?
 
Ja det ger ju lite vind i seglen för tankar man haft med matarflyg från LLA/UME. Oulus position på listan öppnar ju upp lite tankar också..
Man ska nog bryta ned siffrorna. Den destination som toppade listan på mest "unserved" på kortlinjer är Luleå. Men hur många passagerare per dag är det? 7923 på ett år. Dv.s. drygt 20 passagerare om dagen i genomsnitt, d.v.s. inga horder av folk. Varav säkerligen en hel del av dessa 20 per dag som ska till Luleå egentligen började i Malmö och lika gärna flyger från Sturup. När det gäller Uleåborg (4:a på listan) handlar det om ca 13 passagerare per dag i genomsnitt.
 
Last edited:
Exakt min uppfattning! Och långlinjer har vi ju redan sett att det huvudsakligen är CPH som gäller. Så analogt med trådrubriken - vad är det vi ev befarar ska hända som inte redan i hög utsträckning redan har hänt?
Man ska nog bryta ned siffrorna. Den destination som toppade listan på mest "unserved" på kortlinjer är Luleå. Men hur många passagerare per dag är det? 7923 på ett år. Dv.s. drygt 20 passagerare om dagen i genomsnitt, d.v.s. inga horder av folk. Varav säkerligen en hel del av dessa 20 per dag som ska till Luleå egentligen började i Malmö och lika gärna flyger från Sturup. När det gäller Uleåborg (4:a på listan) handlar det om ca 13 passagerare per dag i genomsnitt.

Precis, ingenting... kommer saklart bli mindre justeringar, forsok och nagot experiment med jamna mellanrum men underlaget finns kort och gott inte for att nagot revolutionerande kan handa gallande intraskandinaviska trafiken inom overskadlig framtid utan att det fullstandigt lamnas wo pa ARN och OSL. Gor de sa ar det bara att gratulera Norwegian och ovriga konkurrenter.
 
Precis, ingenting... kommer saklart bli mindre justeringar, forsok och nagot experiment med jamna mellanrum men underlaget finns kort och gott inte for att nagot revolutionerande kan handa gallande intraskandinaviska trafiken inom overskadlig framtid utan att det fullstandigt lamnas wo pa ARN och OSL. Gor de sa ar det bara att gratulera Norwegian och ovriga konkurrenter.
Sant att man inte kan dra slutsatser utifrån dessa siffror men tar med det i beräkningen att matarflyg till CPH öppnar upp för möjligheterna att via ett byte nå destinationer (då inte bara long haul) som inte trafikeras från Arlanda så kanske det finns en marknad. Man kan ju också tänkas att SAS då tar en del av de passagerare som idag åker Norwegian från LLA/UME till ARN och vidare. Om volymen av denna totala potential räcker är väl oklart. Men en morgonkärra från LLA/UME med nya Embraer kanske är tänkbart.
 
De typiska "turist" linjerna kommer nog finnas kvar på ARN (och OSL. Och de ytterst få av dem som går på de mindre flygplatserna).


Och därefter kanske på lite fler inrikes i Sverige och Norge, om man drar över så mycket pax till direktlinje till cph att de tappar underlag. Men man lär knappast släppa de inrikes rutterna, och mindre flygplan är ju bättre än färre avgångar där.

Nej, överger Stockholm gör man inte, det är fortfarande en betydande andel som behöver också från Umeå till Stockholm av olika skäl. Men jag tror inte de 8000 eller vad det var från Umeå och Luleå alla har weekendplaner i Köpenhamn, de ansluter vidare till någon annanstans. Så det finns nog stora synergieffekter att i att köra ett flyg eller två några dagar i veckan till Köpenhamn iaf, som passar till långdistansflygen som skippar ett byte på Arlanda.
 
Nej, överger Stockholm gör man inte, det är fortfarande en betydande andel som behöver också från Umeå till Stockholm av olika skäl. Men jag tror inte de 8000 eller vad det var från Umeå och Luleå alla har weekendplaner i Köpenhamn, de ansluter vidare till någon annanstans. Så det finns nog stora synergieffekter att i att köra ett flyg eller två några dagar i veckan till Köpenhamn iaf, som passar till långdistansflygen som skippar ett byte på Arlanda.
Listan handlar om de som har det som final destination. Inte de som har anslutning. Räknar man med de som har anslutning ut i världen är det nog betydligt fler. Och de är de med anslutning som troligen är de som driver en sådan direkt linje - just att slippa ett extra byte på Arlanda för de rutter som servas från CPH men inte ARN.
 
Ja, definitionen är "Avreseande från CPH med minst ett stopp till destinationen". Har det funnits mer än 16 direktflyg under en säsong är destinationen borttagen ur listan.

Rand-fall är resenärer på delade biljetter (CPH vet ju då inte vad slutlig destiantion är). Och byten är inte med, så siffrorna kan inte enkelt översättas till efterfrågan på en viss sträcka.
Dessutom, öppnar man en linje kan man anta att en viss ny efterfrågan uppstår, tex resenärer som hittar helt nya vägar via CPH.
 
Toppen