Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har en mellanlandning på LHR nästa vecka. Kommer från ARN och ska vidare från LHR till DXB. SAS landar ju tyvärr på terminal 2 och Virgin flyger från terminal 3. Behöver jag ETA?
Enligt google och Chatgpt är svaret nej. Var nästan nöjd där men valde att även ringa SAS. Och där sa personen i telefon att ETA alltid behövs vid mellanlandning i Storbritannien. Och då var hen ändå helt ställd av min fråga och behövde sätta mig på hold för att fråga kollegor.
Så nu är jag lika ställd! :D
Inget ETA behövdes när jag flög SAS till T2 och Delta från T3, men man måste såklart då göra officiell transit dvs ta bussen innan gränskontrollen.

Jag har en mellanlandning på LHR nästa vecka. Kommer från ARN och ska vidare från LHR till DXB. SAS landar ju tyvärr på terminal 2 och Virgin flyger från terminal 3. Behöver jag ETA?
Enligt google och Chatgpt är svaret nej. Var nästan nöjd där men valde att även ringa SAS. Och där sa personen i telefon att ETA alltid behövs vid mellanlandning i Storbritannien. Och då var hen ändå helt ställd av min fråga och behövde sätta mig på hold för att fråga kollegor.
Så nu är jag lika ställd! :D
Du behöver inte ETA, men om någonting händer och du måste bli ombokad till ett senare flyg så kan du exempelvis inte lämna terminalen för en hotellövernattning. Kanske inte relevant i just ditt fall, men det finns ju en hel del destinationer där man bara flyger en gång om dagen.

Liten uppdatering här.. skulle kunna skriva en uppsats om denna resan men "kortfattat"...

Bara på första bokningen, VFA - NBO - SEZ, fick vi totalt tre inställda flyg. Först rök NBO - SEZ några veckor innan - ombokad till samma flyg dagen efter. Gav oss en extra dag i NBO istället så inga problem egentligen. Men sedan rök VFA - NBO när vi var på flygplatsen - flygbolaget skyllde på flygplatsens öppethållning (?!). Fick spendera en extra natt i Victoria Falls och p.g.a. väldig brist på alternativ blev vi ombokade VFA - JNB - NBO - SEZ, SAA på första leget och Kenya på resten, med riktigt lång mellanlandning i JNB också. Så två inställda nu, men inte var det över inte! Väl framme i NBO ca 1,5 dag senare än planerat så fick vi på dagen besked om att även NBO - SEZ hade blivit inställd, ombokad till flyg dagen efter... Totalt blev det tre nätter i ett annat land än planerat på raken. På en sträcka som från början var två legs, tre timmar var. Poängresa i ekonomi som grädde på moset.

Så till andra bokningen, hemresan, SEZ - NBO - CDG - CPH, poängresa i business (som tur var med tanke på vad som hände). NBO - CDG blev inställd också några veckor innan. Inga tidiga alternativ erbjöds, utan först tre dagar senare, SEZ - NBO - AMS - CPH. Fanns inga SEZ - CDG med AF eller liknande heller dagarna emellan (inte revenue heller). Då det var rätt ok framförhållning och det funkade med när jag skulle jobba såg vi det som tre extra dagar i Seychellerna :). Men var det slut där? Nej... när vi var på flygplatsen i SEZ blev SEZ - NBO inställd. Kenya flyger ibland E190 på den rutten vilket gör att de får endast ett försök till landning, sedan räcker inte bränslet utan de måste diverta direkt. Lite vindskjuvning och där rök den flygningen, de fick åka o landa i Mombasa istället (roligt för de passagerarna..), och vi fick åka tillbaka o bo en till natt i Mahé. Då kom vilden fram och jag i princip tvingade dem o omboka oss på Qatar istället, vilket de gick med på. SEZ - DOH - CPH, med rätt kort mellanlanding. Bra flygtider också, och Qatar i business är ju en definitiv uppgradering - och jag hann hem i tid till jobbet med en timmes marginal ungefär.

Slutsats - 5 inställda flyg på två bokningar. Tur man har en fruga som är (nästan hah!) lika resvan som en själv så vi kunde utnyttja dom positiva delarna och anpassa oss. Men till er som planerar eller har bokningar med Kenya, se upp. Se till o ha massor med luft i schemat och var redo på det värsta. Vi träffade flera under resan som haft liknande upplevelser, tyvärr. Statistiskt ställer de in ca 5% av deras flygningar. Inga bra siffror inte. Kanske inte sannolikt att åka på vår "upplevelse" visserligen, om jag räknat rätt är det en risk på ca en på 3,2 miljoner..

Liten rolig notis. Vi hade även en direktflygning med Air Botswana som även den blev inställd. Om vi antar de ställer ca 5% av deras med, är det en risk på 1 på 64 miljoner :)
Har fått erfara väldigt liknande nu ser jag:

Hade bokat: CPH-CDG-NBO-SEZ och SEZ-NBO-CDG-CPH. Bonusresa för två vuxna och infant i business.

Ser nu att på vägen ut har flygtiden på benet CDG-NBO blivit två timmar längre (samma avgångstid från CDG men landar två timmar senare i NBO). Vilket gör att vi inte kommer med flight NBO-SEZ utan övernattning i NBO. Sannolikt inte hela världen (om inte flyget till vår "hotell-Ö" från SEZ går så tidigt så att vi nu missar det....).

Men sen tittar jag på hemresan och fattar inte vad de har gjort. SEZ-NBO står som inställt, NBO - CDG ligger kvar sen har de lagt in SEZ - NBO dagen efter (dvs. dagen efter avgång för NBO - CDG).....

Får ringa SAS imorgon och fixa med detta. Då denna resa inte är förrän i början av 2026 så har jag gott om tid. Skulle till och med hinna dra det ett varv med ARN eller annan myndighet om någon trilskas tänker jag.

Har fått erfara väldigt liknande nu ser jag:

Hade bokat: CPH-CDG-NBO-SEZ och SEZ-NBO-CDG-CPH. Bonusresa för två vuxna och infant i business.

Ser nu att på vägen ut har flygtiden på benet CDG-NBO blivit två timmar längre (samma avgångstid från CDG men landar två timmar senare i NBO). Vilket gör att vi inte kommer med flight NBO-SEZ utan övernattning i NBO. Sannolikt inte hela världen (om inte flyget till vår "hotell-Ö" från SEZ går så tidigt så att vi nu missar det....).

Men sen tittar jag på hemresan och fattar inte vad de har gjort. SEZ-NBO står som inställt, NBO - CDG ligger kvar sen har de lagt in SEZ - NBO dagen efter (dvs. dagen efter avgång för NBO - CDG).....

Får ringa SAS imorgon och fixa med detta. Då denna resa inte är förrän i början av 2026 så har jag gott om tid. Skulle till och med hinna dra det ett varv med ARN eller annan myndighet om någon trilskas tänker jag.
De två timmarna är en bugg då någonstans under bokningen tas inte tidsskillnaden med i beräkningen... Ja det är galet men har fått det bekräftat genom en annan bokning också så vet att det stämmer.

Du kan gå in på Kenya direkt o kolla vilka alternativ de erbjuder istället, ibland finns där bra alternativ med andra bolag :)

Hur är det när man accepterar en mindre ändting på ett flyg på en resa med flera ben? Får man nya biljetter utskickade då eller är det dom gamla som gäller fortfarande? Blev osäker på hur det brukar vara? Fick en 5min ändring på ett av benen på en resa idag på morgonen.

Ja ofta, "logga in" med pnr och se hur det ser ut. Ibland finns partnerflyg med i valen också.
Såg ut på samma sätt hos KQ som hos SAS. Pratat med bägge utan framgång. Misstänker att det är flighten med AF som ställer till det med KQ. Skickat mail till bägge så man får det i skrift. Förstår jag Montrealkonventionen rätt i att jag kan ställa mina krav mot bägge parter? Hamnar i den vanliga loopen om att SAS hänvisar till operating carrier om jag vill ha annat än vad de har tillgängligt i bonusplatser (=inte bra dagar eller ekonomi) och KQ hänvisar till issueing carrier).

Snyggt text från SAS nedan dock, någon som inte korrat fullt ut :)

1751869328658.png

Toppen