Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

En observation är att det är ungefär lika lätt att åter(!)kvala till EBG med dagens förutsättningar som till FBP. Dessutom går EBG och FBP förmånerna inte isär så starkt. Jag ser en chans att det översätts på den nivån, precis som Lufthansa glad matchade in EBG till Senator som absolut är svårare. Om vi EBG ser denna chans och tar positivt på möjligheten (eller önsketänkande, det får framtiden visa), då ligger EBD mer risigt till. Man matchas in som Ultimate men att upprätthålla det kommer nog bli avsevärd svårare än att upprätthålla EBD.
 
En observation är att det är ungefär lika lätt att åter(!)kvala till EBG med dagens förutsättningar som till FBP. Dessutom går EBG och FBP förmånerna inte isär så starkt. Jag ser en chans att det översätts på den nivån, precis som Lufthansa glad matchade in EBG till Senator som absolut är svårare. Om vi EBG ser denna chans och tar positivt på möjligheten (eller önsketänkande, det får framtiden visa), då ligger EBD mer risigt till. Man matchas in som Ultimate men att upprätthålla det kommer nog bli avsevärd svårare än att upprätthålla EBD.
Nej, EBG kommer inte matchas till något annat än FBG.
 
Många bra inspel.

Mina 2 ören är likt andra sagt.
Det var väntat att AF/KLM skulle ta sin majoriets option - att den fanns med i avtalet från början var en indikation på detta.

För Amex del och Mastercard så är det inte lika självklart - Amex har avtal med KLM/AF i Nederländerna och Frankrike så man kan nog snegla på deras kort. Där jag tror att det kan bli skillnad är just den dynamiska prissättningen samt om vi får ha kvar vouchers och dylikt. Men samtidigt så populärt som det har varit så känns det mer som att det fortplantar sig in i FB än att EB försvinner.

LTG är den stora förlusten tror jag - däremot vem vet Hotell programmen har ju alla olika "lifetime" nivårer så det kanske blir ett LTG och ett LTP!
 
Jag ogillar att Eurobonus försvinner. Förutom försämrande av flera nuvarande förmåner (jämför nu Diamant/Platina) så har man som SAS-resenär en viss koppling med Eurobonus. Jag är en av tio(?)-tusentals diamantkunder och det vet personalen. Jag vill inte vara en av hundra(?)-tusentals platinakunder.
SAS är att komma hem när man är utomlands. SAS är att veta att jag får skandinavisk service i luften, partners, på marken, på telefon, osv. Jag förstår att vi inte talar nu om att SAS skulle försvinna, men jag menar på att Eurobonus är så starkt kopplat till SAS.

Alltså, Flying Blue har 20 miljoner användare. Eurobonus har åtta. Med ditt resonemang så skulle Flying Blue ha lite mer än dubbelt så många användare på platinumnivå som SAS, inte mångdubbelt.

Och sen vet jag inte varför det skulle vara skrivet i sten att man inte skulle kunna få service på svenska eller något av de andra nordiska språken bara för att det står Flying Blue på korten.

Det finns absolut ingenting som säger att man får ”skandinavisk service” bara för att Eurobonus skulle finnas kvar. Vad är ens skandinavisk service. Är det att lägga på luren när man inte vet hur man besvarar kundens frågor? Eller är det kanske att fila naglarna i checkin och låtsas att man inte ser resenärerna som väntar? Eller är det att gömma sig bakom skynket?

Tror vi att Aron hinner lösa ST-award i First innan EuroBonus dör?

Att se till att Eurobonus införlivas i FB är ju ett sätt att lösa problemet. :)
 
Jag skulle uppmuntra att läsa andemeningen i inlägget, snarare än att fokusera på att hitta fel (varför jag också lade till frågetecken till de siffror jag skrev).

Alltså, Flying Blue har 20 miljoner användare. Eurobonus har åtta. Med ditt resonemang så skulle Flying Blue ha lite mer än dubbelt så många användare på platinumnivå som SAS, inte mångdubbelt.
Min mening, som tydligen missförstods, var att jag hellre tillhör en liten grupp Eurobonus status-medlemmar, än en större grupp FB status-medlemmar. För att jag - felaktigt eller ej - tror jag får bättre service (direkt och indirekt som exempelvis skandinaviska samarbetspartners) så.

FB har för övrigt nästan 30 miljoner medlemmar.

Och sen vet jag inte varför det skulle vara skrivet i sten att man inte skulle kunna få service på svenska eller något av de andra nordiska språken bara för att det står Flying Blue på korten.
Det stod inget om språk i mitt inlägg. Jag håller med dig.

Det finns absolut ingenting som säger att man får ”skandinavisk service” bara för att Eurobonus skulle finnas kvar.
Det stämmer.

Vad är ens skandinavisk service. Är det att lägga på luren när man inte vet hur man besvarar kundens frågor? Eller är det kanske att fila naglarna i checkin och låtsas att man inte ser resenärerna som väntar? Eller är det att gömma sig bakom skynket?
Låter bli att kommentera provokationer.

Att se till att Eurobonus införlivas i FB är ju ett sätt att lösa problemet. :)
 
Min mening, som tydligen missförstods, var att jag hellre tillhör en liten grupp Eurobonus status-medlemmar, än en större grupp FB status-medlemmar. För att jag - felaktigt eller ej - tror jag får bättre service (direkt och indirekt som exempelvis skandinaviska samarbetspartners) så.
Jag kan känna igen mig i den känslan av lätt exklusivitet, och att det är nåt ”eget”. Sen tror jag definitivt FB kan ha starkare lokal prägel i förmånerna hos samarbetspartners, som ändå kommer sig dig som statuskund ”hos SAS”. (Är FB medlemskap flybolagskopplade, i stil med M&M?)

Man kanske ska vrida på denna åt andra hållet också, dvs nu finns potentialen för möjligheten till fördelar som bara finns för ”egna programmet” inom AF-KLM, istället för bara SkyTeam fördelar.
Nu känner jag inte till FB så väl att jag kan säga vilka alla dessa nu är, men La Premier awards är väl en?
 
Jag kan känna igen mig i den känslan av lätt exklusivitet, och att det är nåt ”eget”. Sen tror jag definitivt FB kan ha starkare lokal prägel i förmånerna hos samarbetspartners, som ändå kommer sig dig som statuskund ”hos SAS”. (Är FB medlemskap flybolagskopplade, i stil med M&M?)

Man kanske ska vrida på denna åt andra hållet också, dvs nu finns potentialen för möjligheten till fördelar som bara finns för ”egna programmet” inom AF-KLM, istället för bara SkyTeam fördelar.
Nu känner jag inte till FB så väl att jag kan säga vilka alla dessa nu är, men La Premier awards är väl en?

Bara om du är platinum eller högt elite status. Så blir nog samma för majoriteten!
 
Toppen