Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt till Nuuk på Grönland!

Ingen aning, läste bara vad folk skrev på facebook att sas inte har någon representant (vilket i sig inte är konstigt då man sällan har det på outstation med få avgångar). De nyttjar tredjepart för ground service på flygplatsen, huruvida de sköter mat&hotell vouchers låter jag vara osagt.

Men när 180 personer ska ha hotell mm så skulle jag personligen ta ett eget initiativ och boka eget hotell istället för att köa i några timmar medan någon person försökre lösa hotell (vilket jag gissar det inte finns överdrivet många av heller). Att ta hand om sin egen situation istället för att lia på att någon annan gör det åt en brukar vara en vinnande strategi i dessa situationer.

Nuuk är inte direkt en metropol heller, och allt fungerar nog inte "som på större flygplatser".

Det är väldigt många flygplatser sas (och andra flygbolag) inte har representatner på som sagt.
Bra, så ingen skillnad på NUUK och många andra outstationsed andra ord.

Kan bli en bra destination om man vill stanna lite längre på.SAS bekostnad, tajma in bästa tänkbara väder bara.

Bra, så ingen skillnad på NUUK och många andra outstationsed andra ord.

Kan bli en bra destination om man vill stanna lite längre på.SAS bekostnad, tajma in bästa tänkbara väder bara.
De flesta öar i Atlanten lider väl av detta syndrom.
Madeira kan man bli strandad på. Svalbard och Färöarna får också flyg inställda lite då och då pga väder.
Island brukar ju klara sig ok, men händer att de också stänger.

Problemet är ju om man måste hem en specifik dag, då bör man undvika dessa destinationer.

De flesta öar i Atlanten lider väl av detta syndrom.
Madeira kan man bli strandad på. Svalbard och Färöarna får också flyg inställda lite då och då pga väder.
Island brukar ju klara sig ok, men händer att de också stänger.

Problemet är ju om man måste hem en specifik dag, då bör man undvika dessa destinationer.
Tur man har 5 dagars marginal till bästa polarens bröllop i Augusti då, hemresa på måndag och bröllopet är lördag samma vecka. :D Kan bli spännande med lite irrops, ser det bara som ett äventyr!

Vi reste med den första flighten (27/06) och skulle tillbaka den 30/06 (det vill säga den flight som ställdes in). Först ombokade till Icelandair samma kväll, som sedan också ställde in. Istället kom en 'evacuation flight' med Icelandair på eftermiddagen dagen därpå. Var ont om hotellplatser men vi lyckades hitta ett rum för natten. Men tråkigt att behöva ligga ute med större summor (sista minuten bokningar på Grönland är ju knappast billiga).

Detta kan nog bli ett problem i längden om turismen fortsätter öka, då hotellkapaciteten inte riktigt hängt med i Nuuk. Om jag har förstått det rätt har man i andra städer, t.ex Ilulissat, haft ett system där boende erbjuder sovplatser till strandade resenärer om flygplatsen behöver stänga.

Jag ser att SK7001 går till Longyearbyen nu. Är det en återkommande charter, eller är det relaterat till vindproblemen i Nuuk?

Jag ser att SK7001 går till Longyearbyen nu. Är det en återkommande charter, eller är det relaterat till vindproblemen i Nuuk?
Högst troligt inte. Det är en bit över 250 mil mellan dessa städer, ungefär som Stockholm till Barcelona i avstånd.

Lär inte vara ett samband med en inställd flight tidigare i veckan till Nuuk.

Toppen