Senaste nytt

SAS har köpt 45+10 nya Embraer, leverans från 2027

Om det är 319 som ska ersättas så är väl det på destinationet som har nya business class? Då är det jättekonstigt att ditekt efter att man introducerade klassen beställa plan där man alltså inte kan erbjuda fritt mittsäte efterom det inget finns. Och, som det verkar, i en enklass konfig med ekonomi-picth och samma säte i hela kabinen.

Att sitta 4 per rad i ~30" pitch business på E295 kommer vara sämre än a319. Och det enda som differentierar från boskapsklass blir maten. Snacket om "riktig business" känns långt borta då.
Inget sagt att man inte gör so LH gruppen och har fritt säte bredvid? Har inte kollat efter seatmap för CRJ rutter i oktober själv.
 
Om det är 319 som ska ersättas så är väl det på destinationet som har nya business class? Då är det jättekonstigt att ditekt efter att man introducerade klassen beställa plan där man alltså inte kan erbjuda fritt mittsäte efterom det inget finns. Och, som det verkar, i en enklass konfig med ekonomi-picth och samma säte i hela kabinen.

Att sitta 4 per rad i ~30" pitch business på E295 kommer vara sämre än a319. Och det enda som differentierar från boskapsklass blir maten. Snacket om "riktig business" känns långt borta då.
KLM kör med 2+2 i biz på deras ERJ:er. Air France kör med ledigt säte bredvid konsekvent. Verkar inte som att det kommer extremt konkreta direktiv från dem.
 
Inget sagt att man inte gör so LH gruppen och har fritt säte bredvid? Har inte kollat efter seatmap för CRJ rutter i oktober själv.
Svarar mig själv, sample size 2, men ARN-ZRH 22a december i år på CRJ så visas alla fyra säten på varje rad som bokningsbar i business.
Samma på ARN-OSL 22 oktober på E95 (Link).
 
Man kan med hyffsad säkerhet säga att om Sverige/Wallenberg inte skyfflat in pengar så hade SAS gått i konkurs alt. försvunnit till Danmark tidigare.

Till syvende och sist så kvarstår att CPH är mer strategiskt lokaliserat ur geografisk synpunkt och kan som följd erbjuda internationellt sätt mer attraktiva alternativ.

Om det på allvar finns en marknadsöppning nu på ARN så kommer det fyllas av en annan aktör.

Precis så. Finns det underlag på Arlanda så kommer en annan aktör.

Men det kommer inte komma av hundra skäl, så nu står man (Mällardalens politiker, Arlanda etc) inför ett vägskäl. Antingen, så finner man sig i att detta är den nya realiteten för flygplatsen och regionen, och anpassar mun efter magsäck. Man har alla möjligheter att göra en kick ass flygplats för regionala flyg och ett utbud som passar sådana resenärer. Eller så kan man fortsätta stampa med fötterna, navelskåda och tycka livet är orättvist för att någon annan region lyckas bättre. Ingen gynnas av det senare men det verkar mest vara det man vill göra.
 
Om det är 319 som ska ersättas så är väl det på destinationet som har nya business class? Då är det jättekonstigt att ditekt efter att man introducerade klassen beställa plan där man alltså inte kan erbjuda fritt mittsäte efterom det inget finns. Och, som det verkar, i en enklass konfig med ekonomi-picth och samma säte i hela kabinen.

Att sitta 4 per rad i ~30" pitch business på E295 kommer vara sämre än a319. Och det enda som differentierar från boskapsklass blir maten. Snacket om "riktig business" känns långt borta då.

A319 går på alla linjer - utrikes som inrikes. Således kommer dessa maskiner flyga en del flighter med Premium och andra med Business.

Finns dessutom enbart fem A319 maskiner så ingen större deal.
 
Svarar mig själv, sample size 2, men ARN-ZRH 22a december i år på CRJ så visas alla fyra säten på varje rad som bokningsbar i business.
Samma på ARN-OSL 22 oktober på E95 (Link).

Det har nämnts redan tidigare att CRJ900 och Embraer maskinerna inte kommer vara med ledig stol jämte sig i SAS Business.

Screenshot_20250702_200633_Samsung Internet.jpg


Dessa maskiner går oftast på de kortare linjerna.
 
Det har nämnts redan tidigare att CRJ900 och Embraer maskinerna inte kommer vara med ledig stol jämte sig i SAS Business.
Det blir ju en rejäl försämring de byter en a320 mot e195 där. Men det är ju fortfarande bättre än ATR!

Om de börjar lägga in matare med dem direkt från Norrland så blir det ju trist för de som har business hela vägen då. Men de slipper å andra sidan ett extra byte i Stockholm.
 
Det blir ju en rejäl försämring de byter en a320 mot e195 där. Men det är ju fortfarande bättre än ATR!

Om de börjar lägga in matare med dem direkt från Norrland så blir det ju trist för de som har business hela vägen då. Men de slipper å andra sidan ett extra byte i Stockholm.
Tar nog lite sämre flyg till CPH än att gorma med övernattning på/i närheten av ARN/CPH.
 
A319 går på alla linjer - utrikes som inrikes. Således kommer dessa maskiner flyga en del flighter med Premium och andra med Business.

Finns dessutom enbart fem A319 maskiner så ingen större deal.

Det har nämnts redan tidigare att CRJ900 och Embraer maskinerna inte kommer vara med ledig stol jämte sig i SAS Business.



Dessa maskiner går oftast på de kortare linjerna.

Det är ju detta som gör det märkligt att ersätta A319 (om det nu blir så) med E295. Det bytet betyder att man med flit urvattnar business-konceptet.
Att det är kortare sträckor gör inte stor skillnad. Jag har rest många gånger med Finnair business GOT-HEL på Embraers. Kort resa och Embraers flyger snabbt och smidigt. Men så fort det är minsta trångt i kabinen märks det väldigt tydligt att det är ett mindre plan än A320-familjen.

Är det två resenärer per rad föredrar jag Embraer, annars Airbus. Jag skulle ha väldigt svårt att motivera mig till business-biljett på Embraers om beläggningen är högre än 50%
 
Precis så. Finns det underlag på Arlanda så kommer en annan aktör.

Men det kommer inte komma av hundra skäl, så nu står man (Mällardalens politiker, Arlanda etc) inför ett vägskäl. Antingen, så finner man sig i att detta är den nya realiteten för flygplatsen och regionen, och anpassar mun efter magsäck. Man har alla möjligheter att göra en kick ass flygplats för regionala flyg och ett utbud som passar sådana resenärer. Eller så kan man fortsätta stampa med fötterna, navelskåda och tycka livet är orättvist för att någon annan region lyckas bättre. Ingen gynnas av det senare men det verkar mest vara det man vill göra.
Det gäller även att kommuner, regioner, myndigheter, statliga och privata företag ser över sina resepolicy. Affärsresorna med flyg måste öka markant mot idag.
 
Toppen