Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Ca 650 svenska studenter läste på collage genom bidrag från CSN förra läsåret. Nu beviljas inga visum till USA längre och det kommer såklart påverka. De som sökt visum för fler år framåt är säkra och hur många det är har jag ingen siffra på.
Ingen vet om och när det kommer öppnas upp igen men de som inte har visum till höstterminen får nog planera in något annat tyvärr.
Detta är en försumbar volym för flygbolagen men många bäckar små…
Det normala för student visum är väl att man söker/får visum för hela studie perioden. Däremot påverkar det dpkksrtt nya studenter, och de som vill ändra/förlänga sina studier.

För övrigt, snacka om ras. Ett par år före pandemin var det 6000, alltså ett fall på 90%. Men som jag förstått så kom större delen av nedgången vid pandemin och återhämtade sig inte, och inte pga den nuvarande situationen - som ju inte heller direkt påverkade förra läsåret. Men som du säger, många bäckar..

Ca 650 svenska studenter läste på collage genom bidrag från CSN förra läsåret. Nu beviljas inga visum till USA längre och det kommer såklart påverka. De som sökt visum för fler år framåt är säkra och hur många det är har jag ingen siffra på.
Ingen vet om och när det kommer öppnas upp igen men de som inte har visum till höstterminen får nog planera in något annat tyvärr.
Detta är en försumbar volym för flygbolagen men många bäckar små…
Är det beslutat om att studenter från Sverige inte kommer att få studentvisum till USA? Var hittar du information om detta?

Är det beslutat om att studenter från Sverige inte kommer att få studentvisum till USA? Var hittar du information om detta?

Någon kan säkert hävda att det inte står specifikt svenska studenter eller något annat men faktum kvarstår att utan intervju får du inget visum och utan visum kommer du inte att kunna studera på amerikanskt universitet.

Om du backar tillbaka i tråden lite så ser du att det finns de som undviker att resa till USA just pga Trumps politik.
Det finns nog dom som vill påvisa något som påstår det men som ändå aldrig skulle resa till USA. Förmodligen för att dom är för snåla eller fattiga. Men det passar att påstå en sån sak för att få en klapp på axeln.
Jag trodde det här forumet skulle vara fritt från politik?
Ska vi ha trådar där vi diskuterar vilka folkvalda länder vi sympatiserar med styret och ej och hur det påverkar oss på olika sätt? Eller vad vi tycker om att resa till länder med diktaturregimer där vi diskuterar lämpligheten i att resa till Kina tex?

Det finns nog dom som vill påvisa något som påstår det men som ändå aldrig skulle resa till USA. Förmodligen för att dom är för snåla eller fattiga. Men det passar att påstå en sån sak för att få en klapp på axeln.
Ska vi ha trådar där vi diskuterar vilka folkvalda länder vi sympatiserar med styret och ej och hur det påverkar oss på olika sätt? Eller vad vi tycker om att resa till länder med diktaturregimer där vi diskuterar lämpligheten i att resa till Kina tex?
Det är väl knappt en enda svensk som reser till Kina av precis samma anledning? SAS lade till och med ned sin linje dit förra året.

Effekten är säkert begränsad, men själv åker jag endast till USA för att det är soft, och just nu har USA en tendens att vara lite mer osoft.

Jag är själv född i USA och har släkt kvar. Brukar resa dit vartannat år ungefär. Har en lång lista av städer/platser jag vill besöka för första gången.

Men just nu avstår jag från att resa dit just pga Trump och den generella politiska situationen som är avskyvärd "in my humble opinion".

Det är väl knappt en enda svensk som reser till Kina av precis samma anledning? SAS lade till och med ned sin linje dit förra året.

Effekten är säkert begränsad, men själv åker jag endast till USA för att det är soft, och just nu har USA en tendens att vara lite mer osoft.
Personligen skulle jag inte tveka att åka till USA nu, var i SFO på en MR i maj och det var hur trevligt som helst. Men visst, jag förstår din synpunkt

Jag förstår ärligt inte vad du är ute efter - några i tråden har påstått att nedgången i resandet till USA beror på ny president (=Trump), jag och några andra har med statistik visat att den nedgången började för länge sedan. Därav min ursprungliga kommentar (som för övrigt gjordes för över 1 månad sen)

Toppen