Senaste nytt

2. klass lugn - en felsatsning?

Väldigt många företag jag kommer i kontakt med har första klass i sin policy för att man ska ha en rimlig chans att kunna jobba utan att ha för många ögon och så runt sig.

Min arbetsgivare tillåter enbart första klass (när det finns) vilket kanske är lite lustigt i sig.

Bara eco på flyget dock.
Exakt samma argument borde ju gälla för flyget man man tycka. Att jobba inklämd på en eco plats kräver att allt man tittar på är helt offentligt redan innan....

Men det skulle ju betyda en konsekvent resepolicy. Och det är ju inte speciellt vanligt...
 
Exakt samma argument borde ju gälla för flyget man man tycka. Att jobba inklämd på en eco plats kräver att allt man tittar på är helt offentligt redan innan....

Men det skulle ju betyda en konsekvent resepolicy. Och det är ju inte speciellt vanligt...
Jag håller med dig i sak.

Men det är ju rätt stor skillnad på att betala 1000 eller 1500 kr för en resa med tåg vs 7-8000 eller 60000 för en resa i business (ja siffrorna är tagna ur röven och min senaste jobbresa jag bokade so sue me). Man får räkna på timpriset och så. Men det blir snabbt pengar när 10 person ska flyga business med flyget jämfört med om tio ska åka första klass på tåget.
 
Ögonblicksbild - dagens Malmö-Stockholm med avgång 7 och ankomst 11.30 (dvs en populär avgång)
1.kl slutsålt långt innan avgång och mycket riktigt 100% fullt. i 2,kl lugn-vagnen är max 25% av platserna upptagna.
Är detta verkligen en framgång intäktsmässigt?
 
Ska justera beläggnings-siffrorna lite. 2kl lugn ökade till typ 70% någonstans halvvägs till Stockholm. Medan 1kl var fullt från Skåne verkar 2kl lugn sälja bättre i regiontrafik
Den punkten man inte kan se ut det är hur många av de i 2kl lugn som hade bokat 1kl om den inte varit slutsåld. Och därmed genererat mer intäkt.

Utan att ha något belägg alls för det kan jag tänka mig att en större andel av de som reser mer regionalt bokar närmre inpå avgången. Och därmed är 1kl slut när de bokar. De som åker långt, och särskilt de som vet att de vill ha 1kl, har lärt sig att man måste boka långt i förväg.
 
Ska justera beläggnings-siffrorna lite. 2kl lugn ökade till typ 70% någonstans halvvägs till Stockholm. Medan 1kl var fullt från Skåne verkar 2kl lugn sälja bättre i regiontrafik
Billigaste årskortet inkluderar 2kl lugn och kostar nästan exakt som 11 stycken 30-dagars Linköping-Stockholm med snabbtåg utan 2 kl lugn.
 
Felsatsningen ligger väl i att kanske 30% av dem som bokar 2 klass lugn inte har en aning om att dem sitter i just 2 klass lugn. Eller att dem inte vet vilka "regler" som gäller.
Reser ofta mellan Stockholm och Umeå och det är vid 8/10 avgångar nån grupp som stiger på och som är i gasen och pratar högljutt eller sitter i telefon.

Man undrar verkligen varför dem betalat extra för "lugn" vagn om man ändå ska hålla låda?

SJ kanske kan införa en liten varningsruta om man försöker boka 2 klass lugn: "Förstår du att det inte är tillåtet att prata i telefon? Att spela upp ljud från Instagram och tiktok på högtalaren? Att sitta och tjöta med tjejgänget om er weekend i Stockholm?" Svarar man fel på nån fråga så bokas man om till vanliga 2 klass. ;)
 
Utan att ha något belägg alls för det kan jag tänka mig att en större andel av de som reser mer regionalt bokar närmre inpå avgången. Och därmed är 1kl slut när de bokar. De som åker långt, och särskilt de som vet att de vill ha 1kl, har lärt sig att man måste boka långt i förväg.
Jag har använt 2 kl Lugn på Stockholm-Linköping så du kan säkert ha rätt. Samt lite bekvämare än andra alternativ utan att det blir för dyrt på en regional sträcka.

Felsatsningen ligger väl i att kanske 30% av dem som bokar 2 klass lugn inte har en aning om att dem sitter i just 2 klass lugn. Eller att dem inte vet vilka "regler" som gäller.
Reser ofta mellan Stockholm och Umeå och det är vid 8/10 avgångar nån grupp som stiger på och som är i gasen och pratar högljutt eller sitter i telefon.
Det är en annan diskussion, men jag tror det är rätt otlydligt vilka regler som gäller. Exempel: Vi rullade ut från station så var rörelse i vagnen med folk som skulle hitta plats och liknande. Jag och mitt sällskap satt och pratade mycket lugnt och tyst. Då kommer en kvinna och säger till oss på rätt otrevligt sätt att vi inte får prata. Men enligt min uppfattning pratade vi lugnt (det är lugn inte tyst avdelning).
 
Felsatsningen ligger väl i att kanske 30% av dem som bokar 2 klass lugn inte har en aning om att dem sitter i just 2 klass lugn. Eller att dem inte vet vilka "regler" som gäller.
Reser ofta mellan Stockholm och Umeå och det är vid 8/10 avgångar nån grupp som stiger på och som är i gasen och pratar högljutt eller sitter i telefon.

Man undrar verkligen varför dem betalat extra för "lugn" vagn om man ändå ska hålla låda?

SJ kanske kan införa en liten varningsruta om man försöker boka 2 klass lugn: "Förstår du att det inte är tillåtet att prata i telefon? Att spela upp ljud från Instagram och tiktok på högtalaren? Att sitta och tjöta med tjejgänget om er weekend i Stockholm?" Svarar man fel på nån fråga så bokas man om till vanliga 2 klass. ;)

När vanliga 2:a klass är fullt så fyller SJ lugn avdelning. Sen är allas definition av lugn olika vilket leder in till nästa problem:

Jag har använt 2 kl Lugn på Stockholm-Linköping så du kan säkert ha rätt. Samt lite bekvämare än andra alternativ utan att det blir för dyrt på en regional sträcka.


Det är en annan diskussion, men jag tror det är rätt otlydligt vilka regler som gäller. Exempel: Vi rullade ut från station så var rörelse i vagnen med folk som skulle hitta plats och liknande. Jag och mitt sällskap satt och pratade mycket lugnt och tyst. Då kommer en kvinna och säger till oss på rätt otrevligt sätt att vi inte får prata. Men enligt min uppfattning pratade vi lugnt (det är lugn inte tyst avdelning).
Det grundar sig i att SJ inte ville leka poliser. Samtidigt som de insåg att folk är villiga att betala extra för tyst avdelning.

Så de ersatte tyst avdelning med lugn avdelning. Perfekt, för medan du kunde reklamera en biljett därför att det inte var tyst, så kan du inte göra något som helst med din lugna biljett om du skulle vara missnöjd med ljudnivån. Det behövs inte heller någon personal som håller koll. Och du kan sälja platserna dyrare än vanliga.

En klar win för SJ, men inte för resenären.
 
Jag har använt 2 kl Lugn på Stockholm-Linköping så du kan säkert ha rätt. Samt lite bekvämare än andra alternativ utan att det blir för dyrt på en regional sträcka.


Det är en annan diskussion, men jag tror det är rätt otlydligt vilka regler som gäller. Exempel: Vi rullade ut från station så var rörelse i vagnen med folk som skulle hitta plats och liknande. Jag och mitt sällskap satt och pratade mycket lugnt och tyst. Då kommer en kvinna och säger till oss på rätt otrevligt sätt att vi inte får prata. Men enligt min uppfattning pratade vi lugnt (det är lugn inte tyst avdelning).
Vart i mitt inlägg klagar jag om såna som sitter och viskar?
När vanliga 2:a klass är fullt så fyller SJ lugn avdelning. Sen är allas definition av lugn olika vilket leder in till nästa problem:


Det grundar sig i att SJ inte ville leka poliser. Samtidigt som de insåg att folk är villiga att betala extra för tyst avdelning.

Så de ersatte tyst avdelning med lugn avdelning. Perfekt, för medan du kunde reklamera en biljett därför att det inte var tyst, så kan du inte göra något som helst med din lugna biljett om du skulle vara missnöjd med ljudnivån. Det behövs inte heller någon personal som håller koll. Och du kan sälja platserna dyrare än vanliga.

En klar win för SJ, men inte för resenären.
Japp, en klar försämring mot tyst kupé.

Vad är poängen med att sälja 2 klass ”lugn” om det oftast inte är lugnt? Ta bara bort och gör om till vanlig 2 klass.
 
Toppen