intuition
Medlem
Nu har väl den nya klassen funnits i drygt 3 år och jag funderar lite.
Jag tror jag förstår hur SJ tänkte då. Likt flyget ville man hitta en "economy premium" som har högre intjäning än vanlig ekonomi utan att det kostar väldigt mycket extra att leverera den. Jag tror också man såg att X2000-tåg med 2 vagnar 1.kl gjorde utbudet så mycket högre än efterfrågan på 1.kl i/efter pandemin att priserna var svåra att hålla uppe. Så det verkade väl smart att växla vagn två till en helt ny klass som i sig skulle dra in lite mer stålar än vanlig 2.kl samtidigt som ett lägre utbudet av 1.kl skulle dra upp priserna i 1.kl. Win-Win så att säga.
Och det är just den implementationen jag nu funderar på om det inte visade sig vara en miss. 2.kl lugn i sig har säkert sitt berättigande och kan nog sälja, det är inte dår skon klämmer. Utan det faktumet att 1.kl nu ofta säljer slut och priserna är skyhöga. (Nu tittar jag främst på Malmö-Stockholm, jag vet att det finns andra sträckor där 1.kl är glest befolkad).
Varför är det ett problem med höga priser, undrar någon. Jo, för det är nu nästan alltid dyrare att ta tåget än att flyga. SAS verkar sälja inrikes som aldrig förr och jag tror att både prisbilden på tåget och svårigheten att ens komma med den SJ-avgång man vill bidrar till SAS uppsving i inrikestrafik.
Dessutom - har SJ skickat en signal till affärsresenärerna i och med hur den nya klassen implementerades? "Vi är egentligen inte speciellt intresserade av er. Vi drar ner era platser till hälften och konfigurerar tågen till att fokusera på ekonomi-resenärer." Jag tror att man inte ska underskatta det känslomässiga - uppfattar folk att SJ är affärsresenärens val eller inte?
2018 skröt SJ med en uppgång i affärsresandet med 4,5% mot fg år, och att andelen affärsresenärer var 30%. På ett fullsatt X2000 skulle den siffran mostvara 93-108 affärsresenärer dvs mer än 2 fullsatta 1.kl vagnar.
Om det fortfarande är 30% affärsresenärer har man alltså flyttat ett stort antal av dessa kunder ner till ekonomi. Eller så har andelen helt enkelt gått ner och man har flyttat affärsresenärerna till SAS.
Eller?
Jag tror jag förstår hur SJ tänkte då. Likt flyget ville man hitta en "economy premium" som har högre intjäning än vanlig ekonomi utan att det kostar väldigt mycket extra att leverera den. Jag tror också man såg att X2000-tåg med 2 vagnar 1.kl gjorde utbudet så mycket högre än efterfrågan på 1.kl i/efter pandemin att priserna var svåra att hålla uppe. Så det verkade väl smart att växla vagn två till en helt ny klass som i sig skulle dra in lite mer stålar än vanlig 2.kl samtidigt som ett lägre utbudet av 1.kl skulle dra upp priserna i 1.kl. Win-Win så att säga.
Och det är just den implementationen jag nu funderar på om det inte visade sig vara en miss. 2.kl lugn i sig har säkert sitt berättigande och kan nog sälja, det är inte dår skon klämmer. Utan det faktumet att 1.kl nu ofta säljer slut och priserna är skyhöga. (Nu tittar jag främst på Malmö-Stockholm, jag vet att det finns andra sträckor där 1.kl är glest befolkad).
Varför är det ett problem med höga priser, undrar någon. Jo, för det är nu nästan alltid dyrare att ta tåget än att flyga. SAS verkar sälja inrikes som aldrig förr och jag tror att både prisbilden på tåget och svårigheten att ens komma med den SJ-avgång man vill bidrar till SAS uppsving i inrikestrafik.
Dessutom - har SJ skickat en signal till affärsresenärerna i och med hur den nya klassen implementerades? "Vi är egentligen inte speciellt intresserade av er. Vi drar ner era platser till hälften och konfigurerar tågen till att fokusera på ekonomi-resenärer." Jag tror att man inte ska underskatta det känslomässiga - uppfattar folk att SJ är affärsresenärens val eller inte?
2018 skröt SJ med en uppgång i affärsresandet med 4,5% mot fg år, och att andelen affärsresenärer var 30%. På ett fullsatt X2000 skulle den siffran mostvara 93-108 affärsresenärer dvs mer än 2 fullsatta 1.kl vagnar.
Om det fortfarande är 30% affärsresenärer har man alltså flyttat ett stort antal av dessa kunder ner till ekonomi. Eller så har andelen helt enkelt gått ner och man har flyttat affärsresenärerna till SAS.
Eller?