Senaste nytt

2. klass lugn - en felsatsning?

intuition

Medlem
Nu har väl den nya klassen funnits i drygt 3 år och jag funderar lite.

Jag tror jag förstår hur SJ tänkte då. Likt flyget ville man hitta en "economy premium" som har högre intjäning än vanlig ekonomi utan att det kostar väldigt mycket extra att leverera den. Jag tror också man såg att X2000-tåg med 2 vagnar 1.kl gjorde utbudet så mycket högre än efterfrågan på 1.kl i/efter pandemin att priserna var svåra att hålla uppe. Så det verkade väl smart att växla vagn två till en helt ny klass som i sig skulle dra in lite mer stålar än vanlig 2.kl samtidigt som ett lägre utbudet av 1.kl skulle dra upp priserna i 1.kl. Win-Win så att säga.

Och det är just den implementationen jag nu funderar på om det inte visade sig vara en miss. 2.kl lugn i sig har säkert sitt berättigande och kan nog sälja, det är inte dår skon klämmer. Utan det faktumet att 1.kl nu ofta säljer slut och priserna är skyhöga. (Nu tittar jag främst på Malmö-Stockholm, jag vet att det finns andra sträckor där 1.kl är glest befolkad).

Varför är det ett problem med höga priser, undrar någon. Jo, för det är nu nästan alltid dyrare att ta tåget än att flyga. SAS verkar sälja inrikes som aldrig förr och jag tror att både prisbilden på tåget och svårigheten att ens komma med den SJ-avgång man vill bidrar till SAS uppsving i inrikestrafik.

Dessutom - har SJ skickat en signal till affärsresenärerna i och med hur den nya klassen implementerades? "Vi är egentligen inte speciellt intresserade av er. Vi drar ner era platser till hälften och konfigurerar tågen till att fokusera på ekonomi-resenärer." Jag tror att man inte ska underskatta det känslomässiga - uppfattar folk att SJ är affärsresenärens val eller inte?

2018 skröt SJ med en uppgång i affärsresandet med 4,5% mot fg år, och att andelen affärsresenärer var 30%. På ett fullsatt X2000 skulle den siffran mostvara 93-108 affärsresenärer dvs mer än 2 fullsatta 1.kl vagnar.
Om det fortfarande är 30% affärsresenärer har man alltså flyttat ett stort antal av dessa kunder ner till ekonomi. Eller så har andelen helt enkelt gått ner och man har flyttat affärsresenärerna till SAS.

Eller?

Tågbolag i Sverige generellt har dåligt självförtroende och verkar inte tro de har någon möjlighet att sälja premiumplatser. Möjligen med undantag för AEX.

Samtidigt så finns det en press från allmänheten att hålla priserna låga. Jag är ganska säker på att man skulle kunna göra bådadera. Man skulle kunna köpa längre tåg med fler första klass platser. Men det har man inte plats för i sina depåer. Man skulle kunna köpa fler tåg och alltid multa men det har man inte heller plats för.

Men i ärlighetens namn tror jag inte det blir någon förbättring. SJ beter sig fortfarande som om de har monopol och gör inte några offensiva satsningar öht utan fortsätter pliktskyldigt ersätta tåg som håller på att ramla ihop. Utmanare finns det ont om för ingen får ekonomi i det hela. Och staten verkar tycka infrastrukturen är bra och ger inte några incitament för ökad trafik. Och tågleverantörerna vill inte sälja sina tåg i Sverige för de tjänar inga pengar på grund av alla anpassningar och extra underhåll som måste göras pga dålig infrastruktur.

Så jag håller helt med dig OP, men ser ingen förbättring på horisonten.

Personligen gillar jag 2a klass lugn, ger ofta mer än 1a klass då man får sitta i lugn och ro. Jag vill helst slippa lyssna på andra på tåget och då är det perfekt för egen del.

Oftast när jag åker (Stockholm - Göteborg) så prisar 1a klass ut sig då priset ofta är det dubbla och det är ofta 1a klass vagn i andra klass lugn.
Jag kan personligen inte motivera det när komforten är densamma och jag får extremt litet mervärde av 1a klass.

Om antagandet att man vill kunna sälja 1kl till ett högre pris är en drivkraft, så kanske man inte ska titta endast på Malmö/Göteborg/Stockholm-sträckorna utan snarare delsträckorna? SJ kanske medvetet inte bryr sig om att konkurrera med flyget på de sträckorna utan istället räknar med att få in de pengarna på resenärer typ Jönköping/Skövde-Stockholm?

Jag gillar också 2a Klass Lugn. Jag tycker också att det är bra värde. Jag brukar dessutom ta tidigt tåg från Malmö så den lilla frukosten som ingår adderar ytterligare värde tycker jag.

Jag tror också att man tänker fel om man likställer affärsresenärer med 1a- klassresenär. Många företag har en "ej förstaklass"-policy även på tåg.

Personligen gillar jag 2a klass lugn, ger ofta mer än 1a klass då man får sitta i lugn och ro. Jag vill helst slippa lyssna på andra på tåget och då är det perfekt för egen del.

Oftast när jag åker (Stockholm - Göteborg) så prisar 1a klass ut sig då priset ofta är det dubbla och det är ofta 1a klass vagn i andra klass lugn.
Jag kan personligen inte motivera det när komforten är densamma och jag får extremt litet mervärde av 1a klass.
Sen jag flyttade till Göteborg så har jag tagit tåg istället för flyg när jag ska till Stockholm. Gick väldigt snabbt över till VR istället för SJ, första klass är billigare, seat block ingår (dvs. får två säten), måltid ingår, inte lika mkt folk.

Det enda egentliga värdena med 1 klass är väl singel säten (ja det går ofta 1 klass vagnar på 2a lugn men det är ju en tidsfråga innan det försvinner) och att man kan hämta en kaffe utan att behöva packa ihop och bege sig till annan vagn (intressant särskilt som ensam resenär när man inte bara vill lämna prylarna obevakade).

Första klass lugn vore ju annars trevligt -för den fördelen 2a lugn har är ju att man (oftast) slipper sitta och lyssna på folks video-möten...

Jag tror också att man tänker fel om man likställer affärsresenärer med 1a- klassresenär. Många företag har en "ej förstaklass"-policy även på tåg.

Visst är det så OP gör kardinalfel i sin analys om antalet Affärsresenärer jmf med 1 klass.

SJ säger i artikeln "För att identifieras som affärsresenär behöver resan eller årskortet köpas med koppling till ett företagsavtal, det gör man via SJ:s egna kanaler eller via en resebyrå."

De beklagar samtidigt att de inte har fler förstaklass vagnar.

Nja.
Jag sa aldrig att affärsresenärer är det samma som 1.kl resenärer. Jag har naturligtvis läst artikeln jag länkade och är fullt medveten om SJs definition. I artikeln noteras det dessutom att SJ är medvetna om att det inte är det samma som antalet som reser i tjänsten. Tex räknas inte resenärer från små-företag som bokar uttan eget företagsavtal.
Jag gjorde jämförelsen för att förstå hur många stolar på en enda avgång som (enl SJs def) är affärsresenärer. Alla kan eller vill inte åka 1.kl, men jag har svårt att tro att SJ inte har ambitionen att sälja så dyra biljetter som möjligt till gruppen, inkl att flytta så många som möjligt upp till 1.kl

Om man definierar ett segment "Affärsresenärer" och vet att de är 93-108 personer på ett fullsatt X2000 OCH sedan tar bort hälften av 1.kl platserna så vet man att man aldrig kommer att kunna sälja 1.kl till alla i segmentet.
Det kan såklart vara bra matematik om man lyckas sälja 1.kl till dubbla priset OCH sälja in 2.kl till alla som inte fick plats. Min spekulation är dock att man inte lyckas behålla de 1.kl kunder som inte får plats i 1.kl.

...

De beklagar samtidigt att de inte har fler förstaklass vagnar.
Nu syftar ju det uttalandet på nattågens 1.kl
Dessutom föredrar många affärsresenärer som åker med nattågen att åka förstaklass, med egen kupé, vilka bara finns i ett begränsat antal. För SJ är det ingen möjlighet att byta ut till exempel andraklassvagnar mot förstaklassvagnar.

”Vi skulle gärna göra det om vi hade fler förstaklassvagnar, men vi kör verkligen med allt vi har för att möta behoven”, säger Ida Thermaenius.
så det är ett kardinalfel ;) att anta att samma situation gäller dagtågens 1.kl. Men låt oss säga att det gällde 1.kl generellt. I så fall betyder det att de skulle ha önskat gå upp från två st 1.kl sittvagnar till tre 2018/2019. Då är det ju spännande att man nu kör samma linjer med en 1.kl vagn i en tid när resandet har återhämtat sig. Det är där frågeställningen jag har är om det är lika klokt i dag.

Till sist, som jag sa inledningsvis. Det är implementationen, där man ersatte en 1.kl-vagn med en 2.klass-vagn, som jag tror är ett misstag. Hade de kunnat utöka tågsetet med en ny 2.kl vagn och fortsatt med två 1.kl vagnar så hade man haft fler resenärer, ialla fall på Malmö-Stockholm. Jag tror inte att de varken betjänar eller tjänar lika bra på nuvarande sammansättning. Andelen 1.kl platser i ett X2000 har gått från ca 31% till knappt 14% om jag räknar rätt. Om SAS skulle gå från 9 rader plus till 3,5 rader i snitt skulle man nog undra.

Last edited:

Väldigt många företag jag kommer i kontakt med har första klass i sin policy för att man ska ha en rimlig chans att kunna jobba utan att ha för många ögon och så runt sig.

Min arbetsgivare tillåter enbart första klass (när det finns) vilket kanske är lite lustigt i sig.

Bara eco på flyget dock.

Toppen