Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Ja exakt, men Virgin verkar ju varit på G ändra (till bra alternativ) men sen har SAS klivit in och gett en riktigt kass rutt med mer än 24h delay… har vara 3.5 dagar på plats så varje dag räknas ju.

Frågan är vem som är ansvarig o detta stadie, hur snart innan är det operating carrier?
 
Ja exakt, men Virgin verkar ju varit på G ändra (till bra alternativ) men sen har SAS klivit in och gett en riktigt kass rutt med mer än 24h delay… har vara 3.5 dagar på plats så varje dag räknas ju.

Frågan är vem som är ansvarig o detta stadie, hur snart innan är det operating carrier?
Det är alltid operating carrier som är ansvariga för att boka om.
 
I det här fallet är SAS att se som "resebyrå" som bokat biljetterna och en resebyrå kan boka om biljetter vid saker som inställda flyg men ansvaret ligger hos flygbolaget som ställde in. Oklart vad som hänt i ditt fall var Virgin verkar ha bokat om er före SAS gjorde något.
precis så, efter om och men, SAS kan inte göra något annat än att behålla den nya betydligt sämre rutten, eller boka om till eko.

De säger jag bör kolla med Virgin:

Chattatde med Virgin parallelt då jag anade SAS skulle strula.
Virgin säger allt är klart mellan LHR och MIA.
Jag säger jag får inte upp PNR på AA sida, de säger SAS kanske måste fixa till något i sin ände som ansvariga för hela bokningen.

SAS ser inte ens flighten jag nämner då den är på Virgins PNR.
Suck. Om Virgin bekräftar allt är ok från LHR så kan de ändra mig till oroginalrutten till LHR igen. Dock blir det konstigt i deras system då ingen flight från London syns.

Drog en rövare och kollade med AA, då finns ett nytt 3:e PNR hos dem, men både CPH-LHR-MIA inlagt. Tjejen i chatten sade hon kan välja säten etc . Jag bad om bekräftelse eller PNR och fick som sagt ett 3e.
Står status ”ticketed” på AA sida.

Så just nu i SAS system, pnr 1
Utresa sent 4/6 cph-osl (övernattning)-lhr (6h transit)-mia.

I virgins system: pnr 2
Lhr-mia
Osl-lhr-mia

I AA: pnr 3
Cph-lhr-mia (2:50h i transit).
Ser även o Cost summary 3500 dollar, så antar en revenue class.


Needless to say vill jag åka sista alternativet, men antar jag då måste göra om originalresan till en enkel hemresa? Dvs åker jag inte CPh-osl-lhr-mia så cancelleras ju hemresan. Just nu har jag ju en fristående utresa så att säga…?
 
Sv: "I syfte att öka antalet flygalternativ har medlemmar som är baserade i Sverige och Norge möjlighet att boka uppehåll med övernattning i Oslo och Stockholm online."
Jag har tolkat det som att just denna skrivning endast handlar om att man presenterar fler alternativ med övernattning på hubbarna online, för att man ska slippa ringa och boka. Inte qtt man försöker förklara att man tillåter >24h stopp.
precis så, efter om och men, SAS kan inte göra något annat än att behålla den nya betydligt sämre rutten, eller boka om till eko.

De säger jag bör kolla med Virgin:

Chattatde med Virgin parallelt då jag anade SAS skulle strula.
Virgin säger allt är klart mellan LHR och MIA.
Jag säger jag får inte upp PNR på AA sida, de säger SAS kanske måste fixa till något i sin ände som ansvariga för hela bokningen.

SAS ser inte ens flighten jag nämner då den är på Virgins PNR.
Suck. Om Virgin bekräftar allt är ok från LHR så kan de ändra mig till oroginalrutten till LHR igen. Dock blir det konstigt i deras system då ingen flight från London syns.

Drog en rövare och kollade med AA, då finns ett nytt 3:e PNR hos dem, men både CPH-LHR-MIA inlagt. Tjejen i chatten sade hon kan välja säten etc . Jag bad om bekräftelse eller PNR och fick som sagt ett 3e.
Står status ”ticketed” på AA sida.

Så just nu i SAS system, pnr 1
Utresa sent 4/6 cph-osl (övernattning)-lhr (6h transit)-mia.

I virgins system: pnr 2
Lhr-mia
Osl-lhr-mia

I AA: pnr 3
Cph-lhr-mia (2:50h i transit).
Ser även o Cost summary 3500 dollar, så antar en revenue class.


Needless to say vill jag åka sista alternativet, men antar jag då måste göra om originalresan till en enkel hemresa? Dvs åker jag inte CPh-osl-lhr-mia så cancelleras ju hemresan. Just nu har jag ju en fristående utresa så att säga…?
Låter snurrigt. VS och AA visar alltså olika flighter? Men just det faktum att du får ett nytt PNR hos AA om VS ombokat till revenue med AA tycker jag i sig inte låter så konstigt.
 
Jag har tolkat det som att just denna skrivning endast handlar om att man presenterar fler alternativ med övernattning på hubbarna online, för att man ska slippa ringa och boka. Inte qtt man försöker förklara att man tillåter >24h stopp.

Låter snurrigt. VS och AA visar alltså olika flighter? Men just det faktum att du får ett nytt PNR hos AA om VS ombokat till revenue med AA tycker jag i sig inte låter så konstigt.
Nej, det är inte så konstigt.
Allt ok från American. Fått nya PNR status confirmed osv.

Kruxet är att i SAS app står fortsatt CPH-osl-lhr-mia.

Tänker jag kan avboka hela utresan då American / Virgin löst den.

Då säger en kille (halv övertygande förklaring) att SAS kan inte avboka utresan då originalresan Cph-lhr är på samma e-ticket som jag haft hela tiden, så jag har de facto en utresa också och cph-osl-lhr-mia är på samma så de segmenten får ligga kvar och skvalpa.

Jag är mer orolig då jag inte kan se min nya sas flight nånstans vare sig app eller websida hos sas. Ser den bara som confirmed i american appen.

Så hela PNR jag kan se hur jag än gör hos SAS är:
4/6: Cph-osl
Övernattning
5/6: Osl-lhr-mia

7/8: mia-jfk
8/8: jfk-cph

Då jag med nya bokningen hos AA kommer åka CPH-lhr-mia så är jag rädd ”SAS PNR” kommer få en no show och därmed hemresan försvinner…
 
Nej, det är inte så konstigt.
Allt ok från American. Fått nya PNR status confirmed osv.

Kruxet är att i SAS app står fortsatt CPH-osl-lhr-mia.

Tänker jag kan avboka hela utresan då American / Virgin löst den.

Då säger en kille (halv övertygande förklaring) att SAS kan inte avboka utresan då originalresan Cph-lhr är på samma e-ticket som jag haft hela tiden, så jag har de facto en utresa också och cph-osl-lhr-mia är på samma så de segmenten får ligga kvar och skvalpa.

Jag är mer orolig då jag inte kan se min nya sas flight nånstans vare sig app eller websida hos sas. Ser den bara som confirmed i american appen.

Så hela PNR jag kan se hur jag än gör hos SAS är:
4/6: Cph-osl
Övernattning
5/6: Osl-lhr-mia

7/8: mia-jfk
8/8: jfk-cph

Då jag med nya bokningen hos AA kommer åka CPH-lhr-mia så är jag rädd ”SAS PNR” kommer få en no show och därmed hemresan försvinner…
ytterligare confusion nu när Virgin skickar ut "get ready for your trip" med den inställda flighten ännu där. haha. Dvs så som originalbokningen såg ut.
SAS lika kassa som vanligt, ringt 8 ggr, fått 4-5 olika svar, det har lagts på 3 ggr... till slut pratade jag iaf med en tjej som var villig att hjälpa och skulle kolla backend sen ringa tillbaka det gjorde hon, med beskedet att SAS och Virgin skulle "prata med varandra" och så ska de återkomma imorgon bitti... Känns ju sådär med tanke på resan då är mindre än 24h bort...

Fortsatt så att mitt e-ticketnummer har CPH-LHR 4/6 som att American "tagit över den" på mitt Eticket och därmed menar ena agenten att jag kommer att starta min resa enligt bokning / biljettering. Dock kommer jag ju sedan att missa X antal flighter då jag inte flyger till Oslo eller OSL-LHR eller LHR-MIA som bokningen ser ut nu i SAS appen.

Eftersom American bokningen ligger utanför så verkar SAS system tycka att utresans destination blir London och sedan då hem från Mia, dvs ogiltig open jaw eller liknande. Vet inte varför allt ska var så sinnessjukt krångligt alltid.
 
ytterligare confusion nu när Virgin skickar ut "get ready for your trip" med den inställda flighten ännu där. haha. Dvs så som originalbokningen såg ut.
SAS lika kassa som vanligt, ringt 8 ggr, fått 4-5 olika svar, det har lagts på 3 ggr... till slut pratade jag iaf med en tjej som var villig att hjälpa och skulle kolla backend sen ringa tillbaka det gjorde hon, med beskedet att SAS och Virgin skulle "prata med varandra" och så ska de återkomma imorgon bitti... Känns ju sådär med tanke på resan då är mindre än 24h bort...

Fortsatt så att mitt e-ticketnummer har CPH-LHR 4/6 som att American "tagit över den" på mitt Eticket och därmed menar ena agenten att jag kommer att starta min resa enligt bokning / biljettering. Dock kommer jag ju sedan att missa X antal flighter då jag inte flyger till Oslo eller OSL-LHR eller LHR-MIA som bokningen ser ut nu i SAS appen.

Eftersom American bokningen ligger utanför så verkar SAS system tycka att utresans destination blir London och sedan då hem från Mia, dvs ogiltig open jaw eller liknande. Vet inte varför allt ska var så sinnessjukt krångligt alltid.
Jag skulle inte oroa dig alldeles för mycket om ogiltig openjaw. Om första benet är med på utresan räcker det nog. Både system och agenter kan ju se även i original bokningen att du blev ofrivillig ombokad.

Bara du har en bekräftad bokning som tar dig till Miami som är sammanhållen, så löser det sig nog. Framförallt för en premium och statuskund när man väl är på flygplatsen.
 
Toppen