I det här fallet är SAS att se som "resebyrå" som bokat biljetterna och en resebyrå kan boka om biljetter vid saker som inställda flyg men ansvaret ligger hos flygbolaget som ställde in. Oklart vad som hänt i ditt fall var Virgin verkar ha bokat om er före SAS gjorde något.
precis så, efter om och men, SAS kan inte göra något annat än att behålla den nya betydligt sämre rutten, eller boka om till eko.
De säger jag bör kolla med Virgin:
Chattatde med Virgin parallelt då jag anade SAS skulle strula.
Virgin säger allt är klart mellan LHR och MIA.
Jag säger jag får inte upp PNR på AA sida, de säger SAS kanske måste fixa till något i sin ände som ansvariga för hela bokningen.
SAS ser inte ens flighten jag nämner då den är på Virgins PNR.
Suck. Om Virgin bekräftar allt är ok från LHR så kan de ändra mig till oroginalrutten till LHR igen. Dock blir det konstigt i deras system då ingen flight från London syns.
Drog en rövare och kollade med AA, då finns ett nytt 3:e PNR hos dem, men både CPH-LHR-MIA inlagt. Tjejen i chatten sade hon kan välja säten etc . Jag bad om bekräftelse eller PNR och fick som sagt ett 3e.
Står status ”ticketed” på AA sida.
Så just nu i SAS system, pnr 1
Utresa sent 4/6 cph-osl (övernattning)-lhr (6h transit)-mia.
I virgins system: pnr 2
Lhr-mia
Osl-lhr-mia
I AA: pnr 3
Cph-lhr-mia (2:50h i transit).
Ser även o Cost summary 3500 dollar, så antar en revenue class.
Needless to say vill jag åka sista alternativet, men antar jag då måste göra om originalresan till en enkel hemresa? Dvs åker jag inte CPh-osl-lhr-mia så cancelleras ju hemresan. Just nu har jag ju en fristående utresa så att säga…?