Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

På EBD-eventen är väl enda chansen att prata direkt med ansvariga
Ja det är ett tillfälle man kan nyttja för att få sin röst hörd.
Går ju ställa frågan vad de ska göra åt att kundtjänst inte har kunskap/befogenhet att göra bokningar och att man ofta måste ringa X ggr för att få hjälp pga okunskap hos agenter, samt att de inte hinner biljettera när det skickas till backoffice.

kanske en något udda fråga, men har bokat en EB-resa till svärföräldrarna som kommer på besök från grannlandet. Tänkte överraska dem med en flaska champagne och nötter som jag förbeställt och betalat för, men hittar inte detta alternativ. Är det för att inte jag själv står som resenär på bokningen, eller kan det vara något annat? Någon som har erfarenhet? Och slutligen, jag får inte chatten på SAS hemsida att fungera (knappen verkar vara inaktiv). Stämmer det?
Champagnen går bara att beställa på flyg från en hubb till en destination utanför Norden.

Kan det stämma att det kostar 156000 eurobonuspoäng (ARN-AMS-MAD-CUN) i business och 42000 eurobonuspoäng (MEX-JFK-ARN) i ekonomi?
2 vuxna + 1 barn (12 år) = 198000 poäng t/r per pers x 3 pers / 2 (har 2st Amex 2-4-1 vouchers).

Bonuspoäng tjänas ihop genom hög spend alt frekventa flygningar, det är inget som sker gratis. SAS tjänar bra på detta oavsett och är bereonde av trogna kunder. Har svårt att se varför SAS inte skulle bry sig om vi får sitta timtals i telefon med kundtjänst och allt som oftast göra x antal HUACA innan det blir rätt och med risk att det det "fel" dvs att segment/resor avbokas i brist på biljettering... Vet inte om det är några höga hästar och hur vi utnuyttjar systemet?

Kortare efektivare samtal med mindre felprocent ligger nog i allas intresse. När vi väl bokar så vill vi bara att det skall bli rätt. Sedan hur jakten på dessa poäng ser ut utanför SAS det är en helt annan sak.
Att ens HUACA är en välkänd term säger ju det mesta. Inte ens Chat GPT eller på google finns vad det betyde i våra kretsar…

SAS är inte omedvetna om problemet direkt, då detta lär synas på deras CSAT score.
SAS läser även här inne och på diverse Facebook sidor, så de har nog inte missat problemet.

Om SAS verkligen är medvetna om problemet (på riktigt) borde de göra allt för att lösa det. Att ha en kass kundtjänst är dåligt för alla. Både för ”poängjägare” och för vanliga kunder… och inte minst för SAS själva.

Kan det stämma att det kostar 156000 eurobonuspoäng (ARN-AMS-MAD-CUN) i business och 42000 eurobonuspoäng (MEX-JFK-ARN) i ekonomi?
2 vuxna + 1 barn (12 år) = 198000 poäng t/r per pers x 3 pers / 2 (har 2st Amex 2-4-1 vouchers).

Är det så att sträckan MAD-CUN flygs av Air Europa så att det därför blir dubbla poängkostnaden? I så fall skulle det stämma om det bokades som enkelresor (60% av t/r-kostnaden). Men eftersom ni ska flyga 3 personer och har 2 vouchers så antar jag att du ska boka allt som en t/r och då borde det bli 130k+35k=165k per person (innan voucher).

750kr är ändring av resmål.
150-250kr är för tilägg av anslutningsflyg.
Hårfin skillnad men ett par hundringar i skillnad per person att ”spara”.
En av agenterna hänvisade till den här sidan:

Där det står att

För SAS bonusbiljetter tillkommer en ombokningsavgift per resenär och flygning:
  • Inrikesflyg och flygningar inom Europa: 25 EUR/250 SEK/250 NOK/175 DKK/25 USD/32 CAD
  • Flygningar till/från Asien och Nordamerika: 75 EUR/750 SEK/750 NOK/525 DKK/75 USD/96 CAD

Agenten hävdade att jag hade haft "tur" som bara blev debiterad 250 SEK eftersom min resa CPH-ATL var "en ombokning av en flygning till Nordamerika" när man lade till benet ARN-CPH.

Jag tror inte SAS vill ha en bra kundtjänst för bokning av Sky Team partnerawards. De vill nog avskräcka folk från att våga försöka sig på att boka Sky Team partnerawards, så de blir tvungna lägga poängen på SAS-awards eller muffins istället.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen