Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Fru Tveket har skaffat ny telefon och hade inte aktiverat Amex Experience för nordic lounges. Hon ska ut och resa imorgon och hennes request är forttfarande pending.

Någon som har erfarenhet hur hårda de är att man måste checka in med appen och QR-koden?
De är hårda. Råkade ut för samma sak när jag bytt telefon. Men jag sa bara: debitera mig så får jag lösa det med AMEX senare. De skrev upp mitt kortnummer och hörde aldrig något från AMEX eftersom kortet var aktivt.

Är det bara jag som stör mig på att de dukar så trångt för frukost? Trots en massa plats ska man behöva sitta ihopklämd med alla andra gäster. Och ja, de säger ifrån när jag vill sitta i det lugna hörnet där de inte dukat.

Poängen med en lounge är ju att man ska slippa trängsel, kanske kunna prata ostört.

Med tanke på hur mycket jag redan tycker om Pontus och Platinum delen så har jag börjat bli mer och mer nyfiken på Centurion. Varje gång jag går in där till höger så vill man ju helt klart egentligen gå till vänster och ta reda på vad man får där inne.

Vad gäller egentligen för att få en invite? Hört lite olika rykten. Först tyckte jag det pratades om 10msek i spend per år medans nu nyligen hört att det ryktas om 2.5msek per år.

Och lek med tanken att man hade fått en inbjudan, hur mycket bättre är Pontus Centurion del kontra Platinum?

Med tanke på hur mycket jag redan tycker om Pontus och Platinum delen så har jag börjat bli mer och mer nyfiken på Centurion. Varje gång jag går in där till höger så vill man ju helt klart egentligen gå till vänster och ta reda på vad man får där inne.

Vad gäller egentligen för att få en invite? Hört lite olika rykten. Först tyckte jag det pratades om 10msek i spend per år medans nu nyligen hört att det ryktas om 2.5msek per år.

Och lek med tanken att man hade fått en inbjudan, hur mycket bättre är Pontus Centurion del kontra Platinum?
Andra kan nog svara bättre på frågan om spend än mig men några 10 miljoner krävs inte. Är du intresserad så går det att anmäla intresse på https://www.americanexpress.com/sv-se/byt-kort/

Fru Tveket har skaffat ny telefon och hade inte aktiverat Amex Experience för nordic lounges. Hon ska ut och resa imorgon och hennes request är forttfarande pending.

Någon som har erfarenhet hur hårda de är att man måste checka in med appen och QR-koden?
Min sambo hade samma issue nyligen och hon lyckades komma in utan större problem, behövde bara visa platinum kortet samt appen där det står "request pending".

Siffrorna på spend stämmer definitivt inte. Och som @El Oso antyder så ska förväntningarna vara begränsade, även om Centurion-delen på Arlanda är en riktigt bra fördel.

Centurion delen på Pontus är såklart väldigt trevlig. Framför allt lugnare och privatare.

Om det är värt att ha centurion bara för det tvivlar jag på. Man får väl väga in helheten och göra ”egen analys” …

Finns ju en del trådar här om förmånerna, Amex listar gärna inte dem själv.

Last edited:
Toppen