Tänk så annorlunda man kan uppleva det

Jag har flugit en hel del i Plus till Nordamerika de senaste åren och tycker det är en bra produkt.
...
Jag kan ju ha varit grinig / haft otur också

På 3 av 4 longhaul i plus har det t.ex. varit boarding-kaos för mig och då är jag lite grinig redan innan man satt sig.
På en dagtur tex till NA ser jag fördelen med upplägget. Då vill man kanske fördriva tiden eller slöjobba lite. Passar bra med fördrink och en utdragen mat-service.
Det där med "all dricka på samma gång" är det stora minuset med plus. När man införde plus så var det inte så, då fick man dricka till nötterna, och sedan när maten delades ut så kom man med dryckesvagnen direkt bakom matvagnen för en andra runda. Det kunde man gott ha fortsatt med, speciellt med tanke på hur få rader plus det är i A350/A321.
...
Det är precis vad jag förväntade mig och hade gjort stor skillnad. En avslappand stund med en fördrink och sedan bestämmer man sig för mat/dryck i omgång 2.
Om SAS inte tycker att de har personal tillräckligt för att hinna med att servera måltidsdryck med måltiden tycker jag man lika gärna kunde skita i hela fördrinksrundan.
Få mer dryck har aldrig varit något problem för mig. Senast bad jag om att få en kall öl till maten när de körde dryckes serveringen, mycket riktigt hade de med sig en kall öl till mig, och den passar utmärkt i glas glaset. Vid kaffeservering har jag bett om avec, de brukar knorra lite men komma med den efter några minuter.
Självklart beror allt detta på personalen, om de väljer att vara lite serviceminded eller inte.
Beställa mer dryck senare brukar jag göra efter toabesök när man ändå är uppe och går, eller så får man plinga.
Det tråkigaste med maten för egen del har varit kyckling till förrätt med någon sallad, och sen kyckling i varmrätten. Lite komiskt att det dessutom varit mer kyckling i förrätten båda gångerna i år (från USA). Det är absolut ingen superhög standard, men ändå snäppet ovan ekonomi vilket är vad jag förväntar mig.
Den stora fördelen med plus är ändå sätet som har många ggr bättre än i ekonomi, även om jag personligen föredrar nödutgång eller första raden i ekonomi pga utrymmet.
Aha! Som typiskt svensk med lite "vill inte besvära attityd" slog det mig aldrig att det skulle gå bra att beställa "on-demand" i senare läge. Har bara suttit på rad 20 så jag har inte heller sett hur andra gjort, och hela upplägget med "
Vill du ha något att dricka nu och vad ska du dricka till maten och vill du ha något mer att dricka" ledde in mig på spåret att det var "now-or-never" som gällde.
Är jag lite konspiratorisk tror jag nästan att det är medvetet av SAS - "
om vi kör all dryck direkt vid avgång kommer visserligen några att beställa av bara he-ete men i snitt kommer det ändå att gå åt mindre dricka än om vi bjuder två gånger"...
Det har inte gått någon nöd på mig, men dottern som sov när nötterna dök upp fick ingen dricka alls till maten. Nöjde sig med vattenflaskan i stolsfickan. Vi lär oss för framtiden, men just det kändes inte så premium.
Jag har faktiskt inte känt mig imponerad av stolen. Rad 20 kanske är sämre än övriga (smalare stol pga av bricka/TV i armstödet?). Och A333 kändes sliten, både yta och stoppningen. Men kortare resor typ USA östkust är helt OK, speciellt när det är stor prisskillnad upp till business.